Hej!
Jag har gjort en liten skiss på hur jag tänkt förlänga möjligheterna för bevattning på tomten. Just nu är det lite av ett gissel med trädgårdsslang från framsidan av huset (där vattenutkastaren dessutom sitter under, fansjävlaskit, bron) till baksidan där trädgård finns, med växthus m.m.
Ni får klaga på skrivstilen om ni önskar, så får jag göra en ny.
PEM-slangen ska grävas ned hela sträckan och fallhöjden tänker jag ska ändå behålla trycket. Har inte haft några problem med trycket i trädgårdsslangen, men eftersom jag ska använda flera trädgårdsslangar med denna modell så eventuellt påverkar det trycket.
En tanke som slog mig är tömning av vatten, om den går upp vid nummer 2 och 3 samt placeras på en behaglig höjd av säg en 80 centimenter eller dylikt, vettig lösning där? Placera trädgårdsslang från utkastaren ned till pem-slangen vid marknivå? Alternativt ordna så jag kan blåsa ur istället.
Är det tänkbart att göra såhär så som ni ser på min skiss? Vad bör jag tänka på, några bättre förslag?
Jag har gjort en liten skiss på hur jag tänkt förlänga möjligheterna för bevattning på tomten. Just nu är det lite av ett gissel med trädgårdsslang från framsidan av huset (där vattenutkastaren dessutom sitter under, fansjävlaskit, bron) till baksidan där trädgård finns, med växthus m.m.
Ni får klaga på skrivstilen om ni önskar, så får jag göra en ny.
PEM-slangen ska grävas ned hela sträckan och fallhöjden tänker jag ska ändå behålla trycket. Har inte haft några problem med trycket i trädgårdsslangen, men eftersom jag ska använda flera trädgårdsslangar med denna modell så eventuellt påverkar det trycket.
En tanke som slog mig är tömning av vatten, om den går upp vid nummer 2 och 3 samt placeras på en behaglig höjd av säg en 80 centimenter eller dylikt, vettig lösning där? Placera trädgårdsslang från utkastaren ned till pem-slangen vid marknivå? Alternativt ordna så jag kan blåsa ur istället.
Är det tänkbart att göra såhär så som ni ser på min skiss? Vad bör jag tänka på, några bättre förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag grävde ner PEM gick jag upp lite i dimension för att inte förlora tryck. Marginellt dyrare slang och kopplingar, men å andra sidan har jag verkligen försumbar tryckförlust. Vilket är bra, för även om jag tar vatten längst bort så har jag behövt rulla ut 75m gardenaslang för att nå hela vägen. (Kan bli kommande sommarprojekt att dra 50m PEM till.)
Hur ska du koppla in vattnet?
Jag kan ha snurrat ihop uttrycken lite, men huvudvattenutkastet på framsidan är där vattnet kommer ifrån. Nummer två är snarare en väggmonterat y-kran, likadant den ute på gården är likaså en kran med sen vägfördelare på.tensiden skrev:
När jag grävde ner PEM gick jag upp lite i dimension för att inte förlora tryck. Marginellt dyrare slang och kopplingar, men å andra sidan har jag verkligen försumbar tryckförlust. Vilket är bra, för även om jag tar vatten längst bort så har jag behövt rulla ut 75m gardenaslang för att nå hela vägen. (Kan bli kommande sommarprojekt att dra 50m PEM till.)
Tack att du påpekade dimensionen. Jag har funderat på 25mm, men samtidigt så varför inte gå upp till 32mm - när jag ändå ska gräva ner alltihopa. Vore trist att upptäcka att trycket begränsas av dimensionen i efterhand.
Samma som jag känner med att ha 50-70+ meter för att nå runt helaträdgården, bara fastnar och skapar irritation mest 🕺
Detta är exakt varför jag behövde åsikter. Det behöver jag inte. Bara en vägfördelare. Tanken på framsidan är dock att Y-kopplingen ska kunna vara en trädgårdsslang till framsidan och en för pemslangen, vilket jag aldrig mer ska behöva röra. Baksidan har jag tänkt lite snett. Tack för frågan!tensiden skrev:
Ska ta påskhelg nu – tänkte lite fel nyss.Sparvassursen skrev:
Y-kopplingen på den andra är för att jag ska dra ytterligare en PEM-slang ner i trädgården. Den sista behöver däremot ingen Y-koppling, utan bara en vanlig trädgårdskran där jag kan sätta en vägfördelare. Anledningen till att jag föredrar en Y-koppling är att jag vill koppla PEM-slangarna permanent, men ändå kunna stänga av och på dem vid behov. Vägfördelare och liknande tar man ju in inför vintern, så det är inte lika smidigt om det ska vara en fast lösning.
Sen vet jag inte om en Ykoppling i detta fall är helt korrekt, peka mig gärna i rätt riktning, har ingen aning om en 10 procent av vad alla VVS prylar heter eller har för specifik funktion.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
En T-koppling i marken funkar väl bra?
Jag byggde egna utkastare,
Men man kan också dra upp slangen och avsluta i ett ventilfäste.
Jag byggde egna utkastare,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men man kan också dra upp slangen och avsluta i ett ventilfäste.
Logga in
Skapa konto
Ingen aning. Därför jag söker råd. Detta ser kanon ut, mer eller mindre exakt detta jag tänkt göra vid utkast nummer 3.13th Marine skrev:
Ser ut som du har dräneringsrör också. Är det något jag bör lägga till?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag har T-kopplingar i marken.Sparvassursen skrev:
Det gula röret är för el ifall vi skulle montera ett uttag i närheten.
Jag blåser ur vårt systemmed tryckluft på hösten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag har egen brunn till trädgårdsvattnet, så där är en utkastare bredvid pumpen. Där kan jag stänga av på lämpligt ställe och sedan kopplar jag in luften på utkastaren med en vattenslang med gardenakoppling i ena änden och en tryckluftskoppling i andra.Sparvassursen skrev:
Bästa svaret
Om du kan koppla pem direkt på ditt vatten är väl det toppen. Sätt en backventil bara.
Vi har en utkastare som jag kopplar via gardena-box. Sen har jag både kran och gardenaboxar för att koppla in mig på.
Färska bilder från nu:
Har även utkastare på stolpe i stil med @13th Marine .
Men kopplar som sagt in slingan med gardena pipeline just nu. Enbart för att jag vid installation inte orkade gräva under grunden till huset där vi har hydroforen.
Får ganska bra flöde och tryck ändå. Gick upp ett snäpp i dimension på kranen från hydroforen till gardenaboxen för att minska förlusten där.
Vi har en utkastare som jag kopplar via gardena-box. Sen har jag både kran och gardenaboxar för att koppla in mig på.
Färska bilder från nu:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även utkastare på stolpe i stil med @13th Marine .
Men kopplar som sagt in slingan med gardena pipeline just nu. Enbart för att jag vid installation inte orkade gräva under grunden till huset där vi har hydroforen.
Får ganska bra flöde och tryck ändå. Gick upp ett snäpp i dimension på kranen från hydroforen till gardenaboxen för att minska förlusten där.
Klicka här för att svara