Hej

jag behöver hjälp med att tyda en armeringsritning och om nån kan säga ifall det är möjligt att förlänga det befintliga trapphålet utan att sätta in en bärande pelare. Trapphålet är idag 277cm långt och vi vill förlänga det till 300cm för att slippa slå huvudet när man går uppför trappen.

Har även kontaktat en konstruktör men såvitt jag tolkar ritningen så bör man genom att lägga in ny underkantsarmering kunna ta upp 25cm ytterligare.

Hoppas på några visa utlåtanden från forumet.

• Armeringsritning som visar detaljer kring ett trapphål markerat för förlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt omöjligt att få tag på nån konstruktör. Väntetiderna är för långa är svaret jag får :-( hoppas att nån här kan råda mig åtminstone.

Som det ser ut kommer du kapa de enda järnen som finns i plattans underkant vid trapphålets kant. Denna armering fungerar som plattans upplag vid hålkanten. Ett sätt kan vara att förstärka plattans underkant med kolfiber. Bör tilläggas att jag inte ser hela ritningen. Är plattan kontinuerlig över alla väggar samt att det finns överkantsarmering över samtliga så kan du ha turen att ditt aktuella område inte behöver någon armering i underkant. Men jag rekommenderar dig starkt att en konstruktör kollar på detta, då slipper du ansvaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.