Jag har köpt LK 5kvm 12mm golvvärmepaket och tänkte lägga enligt skiss. 50mm från vägg, cc150mm Toastolen limmas så jag ser ingen anledning till att snåla in någonstans så länge slangen räcker vill säga...
Golvbrunnen sitter förövrigt 34 cm från ena väggen och 24 från andra . Så jag gissar att jag håller mig en bit ifrån enligt nedan skiss som är hyfsat skalenlig. Finns det några bra tumregler?
Golvbrunnen sitter förövrigt 34 cm från ena väggen och 24 från andra . Så jag gissar att jag håller mig en bit ifrån enligt nedan skiss som är hyfsat skalenlig. Finns det några bra tumregler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 043 inlägg
Ingen slang under toastolen och tänk på att det ska spacklas med fall i duschen så du håller avstånd till brunnen inte så tight som du har ritat
Renoverare
· Kalmar
· 3 043 inlägg
Typ 7-20 mm/m enl gvk så typ 13 mm fall skulle ju innebära om du vill ha noll vid brunnen ska slingan släppas så du får minimal täckning tex på träbjälklag ska man ha typ 12mm spackel över slingan då är det 24mm över brunnen på 1 meter
Syfta snarare på hur nära man bör ha slingor, sedan får man väll anpassa golvbrunnshöjden därefter. jag har satt golvbrunnen för lågt som det är eftersom jag va inne på att ha elvärme först så tanken är att smäcka tid en föröjningsring eller förhöjningssats (jafobrunn) utan att ha läst på så mycket om vad det innebär men fattar det som att det är ganska flexibelt
Jag kan ju inte gärna ha en radie på 1m runt golvbrunnen utan värme? ja vill ju heller inte gjuta på alldeles på tok för mycket om det inte spelar så stor roll.
Jag kan ju inte gärna ha en radie på 1m runt golvbrunnen utan värme? ja vill ju heller inte gjuta på alldeles på tok för mycket om det inte spelar så stor roll.
Renoverare
· Kalmar
· 3 043 inlägg
Typ 30 cm låter bra
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta termostat till golvvärme - kompatibilitet
El -
Bästa förläggning av golvvärme? Hus med källare.
Golv -
förläggning vattenburen golvvärme avstånd till dörr
Värme allmänt -
Vatten- eller el-golvvärme i litet badrum?
Frågor och svar om byggnation -
Förläggning golvvärmeplåtar. Vilken princip är bäst? A eller B?
Värme allmänt