Hej!
Bor i ett hus installerat med vattenfelsbrytare och uppvärmning via bergvärme.
Efter rutinmässigt vattenmätarbyte av kommunen förra veckan ser vattentrycket ut att pendla, ibland ända uppåt 8 bar, jämfört med tidigare då det legat helt stabilt på 4 bar +/- typ 0,5.
Jag blir inte riktigt klok på orsaken till att trycket tycks stiga och sedan helt plötsligt sjunka igen av sig själv.

Vattenfelsbrytaren sitter på inkommande vatten några meter efter vattenmätaren, det är denna som mäter trycket och vattentemp i bifogade bilder. Säkerhetsventilen, som är hopbyggd med backventil, sitter precis innan bergvärmepumpen på röret för inkommande kallvatten. Kom ganska mycket grumligt vatten precis efter bytet, men jag har spolat igenom kranarna samt manuellt motionerat och spolat igenom säkerhetsventilen.

Trycket sjunker ju såklart i samband med att man öppnar tappvattenkranen, men det tycks även sjunka av sig självt kort efter det går uppåt ca 8 bar.
Jag har provat att koppla röret från säkerhetsventilen till en hink, men hinken är helt tom, så det verkar ju inte som att det är säkerhetsventilen som sänker trycket.
Trycket tycks stiga då man inte använder tappvatten på några timmar, då vattnet i rören värms upp till rumstemp (?).

Funderar dels på om detta ens är något att bry sig om? Rören ska väl klara minst 10 bar, men huset är från 40-talet, och det känns ju dumt att ligga så nära gränsen under en längre tid. Vet inte heller vad kranarna är rateade för.

Vad tror ni med lite mer koll? Kan det vara så enkelt att det är vattnet i rören som expanderar då det värms upp när jag jag inte använder vatten, och att trycket därför stiger? Antar att den nya mätaren har en inbyggd backventil, vilket ju kan ha saknats på den äldre mätaren. Eller hade ni snarare funderat kring läckande backventil vid bergvärmepumpen?

• Skärmavbildning av en app med grafer, visar tryck- och temperaturdata över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiger trycket ett tag efter att ni har tappat varmvatten?
Eller är det oberoende om ni har tappat varmvatten eller inte?

Prova att stänga av inkommande kallvatten till VVBn direkt efter ni har tappat varmvatten.

Prova att stänga av inkommande kallvatten vid vattenmätaren.

Är det en mätare eller 2 som visar trycket?

Antingen är backventilen på kallvatten in i värmepumpen inte tät eller så har du dålig backventil i någon blandare. Oftast är det någon termostatblandare som strular.

Tack för alla kloka inputs! Har provat några av förslagen inatt och nu under dagen.

Demmpa Demmpa skrev:
Stiger trycket ett tag efter att ni har tappat varmvatten?
Eller är det oberoende om ni har tappat varmvatten eller inte?

Prova att stänga av inkommande kallvatten till VVBn direkt efter ni har tappat varmvatten.

Prova att stänga av inkommande kallvatten vid vattenmätaren.
Det tycks inte vara någon koppling till VV-produktionen. Vi har en CTC ecoheat med uppvärmning av VV via kopparspiral, antar att det är viss skillnad jmf med en "vanlig" värmepump.

Vred under natten av kallvatten till värmepumpen, men trycket steg trots detta. Har under dagen idag vridit av både ventilen vid värmepumpen samt ventilen vid inkommande kallvatten, och trycket har som max stigit ca 1 bar till 5,1.

A Alexn72 skrev:
Är det en mätare eller 2 som visar trycket?
Förstår förvirringen. Det är en mätare, men kurvor från förra och denna veckan på bilden.

Iceman255 Iceman255 skrev:
Antingen är backventilen på kallvatten in i värmepumpen inte tät eller så har du dålig backventil i någon blandare. Oftast är det någon termostatblandare som strular.
Bra input. Finns ju flera blandare inkopplade till inkommande vatten före ventilen till värmepumpen.

Då trycket endast steg till 5 bar idag när jag stängt av ventilen både vid inkommande vatten och vid kallvatten till värmepumpen kan ju inte stillastående vatten som värms upp naturligt förklara de tidigare spikarna. Blir dock inte klok på att trycket steg ända uppåt 6,5 inatt när endast ventilen för inkommande vatten till bergvärmepumpen var stängd. Eftersom strypt inflöde av kallvatten till VP = avsaknad av tryck på varmt tappvatten har jag efter mätningarna svårt att få ihop det med läckande blandare.

Anledningen till mig fråga är om vi är säkra på att de är rätt mätvärden eller om mätaren kanske spelar oss ett spratt

Vilken vattenfelsbrytare är det?

Förmodligen saknades backventil vid mätaren tidigare och i samband med mätarbytet satte kommunen dit en.

• Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen saknades backventil vid mätaren tidigare och i samband med mätarbytet satte kommunen dit en.
Backventil kan genera tryckslag

Mrlindqvist123 Mrlindqvist123 skrev:
Tack för alla kloka inputs! Har provat några av förslagen inatt och nu under dagen.

Det tycks inte vara någon koppling till VV-produktionen. Vi har en CTC ecoheat med uppvärmning av VV via kopparspiral, antar att det är viss skillnad jmf med en "vanlig" värmepump.

Vred under natten av kallvatten till värmepumpen, men trycket steg trots detta. Har under dagen idag vridit av både ventilen vid värmepumpen samt ventilen vid inkommande kallvatten, och trycket har som max stigit ca 1 bar till 5,1.

Förstår förvirringen. Det är en mätare, men kurvor från förra och denna veckan på bilden.

Bra input. Finns ju flera blandare inkopplade till inkommande vatten före ventilen till värmepumpen.

Då trycket endast steg till 5 bar idag när jag stängt av ventilen både vid inkommande vatten och vid kallvatten till värmepumpen kan ju inte stillastående vatten som värms upp naturligt förklara de tidigare spikarna. Blir dock inte klok på att trycket steg ända uppåt 6,5 inatt när endast ventilen för inkommande vatten till bergvärmepumpen var stängd. Eftersom strypt inflöde av kallvatten till VP = avsaknad av tryck på varmt tappvatten har jag efter mätningarna svårt att få ihop det med läckande blandare.
Hade du en varmvattenkran öppen under natten så varmvattensidan var trycklös?

Sorry för sent svar! Upptäckte en mögelskada som jag behövde prioritera. Alltid är det något :sweat:

Demmpa Demmpa skrev:
Vilken vattenfelsbrytare är det?
Det är en grohe sense guard. Provat att starta om den, men kurvorna ser tyvärr likadana ut.

Iceman255 Iceman255 skrev:
Hade du en varmvattenkran öppen under natten så varmvattensidan var trycklös?
Nej, kranen var stängd. Ska prova med kranen öppen, samt prova att stänga ledningarna till några av blandarna efter det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.