Men frågan är väl hur liten höjning av vägglivet som kommunen godkänner? Det kan väl bara kommunen svara på. Ett förhöjt väggliv kan väl vara vad som helst mellan 1 cm och 70 cm om de definitioner som presenterats här är de riktiga.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Precis så! Dålig planbeskrivning som är mycket otydlig vad jag förstår av TS’ inlägg.

• Gilla
spyops
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Det tycks vara märkliga bestämmelser i detaljplanen där det står ”enplanshus med förhöjt väggliv”. Det får inte vara så högt att drt blir våning, det blir alltså en rejäl förvaringsvind. Många kommer nog i efterhand inreda loft, speciellt om man gör en vind med dagsljus via gavlar t ex!
Fast säger detaljplanen att vind inte får inredas i ett enplanshus? Trodde det bara var för tvåplanshus som vind inte får inredas. Om vind får inredas, och förhöjt väggliv (fast mindre än 70 cm) är ett krav, tolkar jag detaljplanen som att man mer eftersträvar "1,5-planshus".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Fast säger detaljplanen att vind inte får inredas i ett enplanshus? Trodde det bara var för tvåplanshus som vind inte får inredas. Om vind får inredas, och förhöjt väggliv (fast mindre än 70 cm) är ett krav, tolkar jag detaljplanen som att man mer eftersträvar "1,5-planshus".
Jag menar olagligt byggt loft. Då borde det stå att 1,5 plan får byggas. Tyckte TS skrev att 2-planshus får byggas inom planen.

S seniorkonsult skrev:
Jag menar olagligt byggt loft. Då borde det stå att 1,5 plan får byggas. Tyckte TS skrev att 2-planshus får byggas inom planen.

Det stämmer, endast 1-plan och 2-plans hus. 1-plans hus får inte ha inredd vind.

BirgitS
S spyops skrev:
Det stämmer, endast 1-plan och 2-plans hus. 1-plans hus får inte ha inredd vind.
Tvärtom var det väl, dvs. att hus med två våningar får inte ha en inredd vind också.

S seniorkonsult skrev:
Då borde det stå att 1,5 plan får byggas.
Juridiskt finns det inga 1,5-planshus utan sådana är enplanshus med inredd vind, med eller utan förhöjt vägliv.

• Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
Det tyck snarare som att de vill ha tvåvåningshus, men även accepterar 1,5plan, dvs enplan med förhöjt väggliv. Någon 70cm gräns är således inte aktuell i det här fallet.

• Gilla
midvintervind och 1 till
  • Laddar…
Vi kan släppa spekulationerna kring 1-1/2 plans hus.

Det är endast 1-plan och 2-plan som får byggas. 1-plan med förhöjt väggliv men utan möjlighet till att inreda vinden.

Det är motsägelsefullt men så detaljplanen är skriven och därav oklarheterna kring vad de menar.

Jag har läst förarbetena till detaljplanen och blir inte klokare där heller, får återkomma efter mötet, men som jag tidigare skrivit så kunde de inte redogöra för vad som egentligen menas. Blir ett spännande möte.

Finns en fråga som jag önskar svar på dock, vad är minimum måttet för ett förhöjt väggliv?

BirgitS BirgitS skrev:
Tvärtom var det väl, dvs. att hus med två våningar får inte ha en inredd vind också.

Juridiskt finns det inga 1,5-planshus utan sådana är enplanshus med inredd vind, med eller utan förhöjt vägliv.
Rätt, men om det står som ovan, förhöjt väggliv krävs på 1-planshus men vind får ej inredas så är det som jag tyckt ovan, mycket konstiga planbestämmelser.

• Gilla
spyops
  • Laddar…
Kan inte TS posta detaljplanen så vi får exakt definition vad som står och inte står. Det blir lite svårt att tolka som det är nu

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ja, visa vad det står. Det verkar ju inte gå ihop alls.

Inlägg nr 16 där har ni urklippet från detaljplanen som berör detta.
Svaret från Bygglovshandläggaren på vad de menar med förhöjtväggliv enligt nedan.

”När detaljplanekartan reglerar att du även kan bygga två våningar kan du välja om du vill ha högre höjd i tak eller göra lite högre på vinden. Om detaljplanen förespråkar endast envåningshus får man istället lov att höja innertaket så att inte vinden blir klassificerad som en våning”

Vinden bli klassificerad som en våning om det förhöjda vägglivet är mer än 70cm. Det har inget med inredningen att göra.

D Daniel 109 skrev:
Vinden bli klassificerad som en våning om det förhöjda vägglivet är mer än 70cm. Det har inget med inredningen att göra.
Inredningen?

Det du skrev i inlägg 38 och 42 är olika saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.