Har en reservnyckel till ett tillhållarlås hängande väl dold utomhus, problemet är bara att den rostar som tusan!

Har tidigare haft den i en plastpåse i en liten ask i en stenmur, men eftersom den envisades med att rosta så tänkte jag att den borde förvaras torrare och luftigare. Så just nu hänger den luftigt och torrt på en vertikal yta utomhus där den borde vara ganska skyddad från väder och vind, dold bakom "någonting". Men likförb**nat så rostar den extremt mycket. Verkar vara materialet i just den nyckeln som är väldigt rostbenäget, då en annan nyckel till smäcklåset som hänger på samma plats inte är det minsta rostig...

Kan man göra något åt det? Funderade på att spraya den med 5-56 och svepa in den i gladpack?! Då borde det ju inte komma något syre till den? Den används bara i nödfall, kanske 1 gång i halvåret, så att svepa in den i gladpack/olja/whatever är helt ok. Men kanske måste man få bort all gammal rost först (vilket antagligen är omöjligt utan att förstöra nyckeln, den är extremt rostig...)

Några tips?!
 
Lägg den i en burk med olja och ställ jämte dörren bara.
 
Gör en ny nyckel?
 
Lustigt, mina husnycklar är omagnetiska = rostar ej.

Har aldrig sett en rostig "patentnyckel" faktiskt.
(Ja, mina lås och nycklar är ju av det där exklusiva slaget som säljs på Jula och Biltema förstås :)

Mr Minit eller liknande har säkert nyckelämnen i icke-korrosivt material.
 
Smeta in den i alternativt:

1. Vapenfett
2. Vaselin
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.