ByggNV
Hej!
Jag håller på att förbereda en ansökan om förhandsbesked för att stycka av en tomt i Göteborg, och skulle gärna vilja ha lite input från er som har mer erfarenhet.

På den här bilden är området markerat med orange den tomt som vi planerar att stycka av. Huset finns inte med i detaljplanen, så jag behöver ansöka om ett förhandsbesked hos Göteborgs kommun. Gatan i bilden är ett servitut och är en del av min fastighet. På vänster sida finns en smal kommunal tomt, och bredvid den en gång- och cykelbana.

För att kunna ansöka om förhandsbesked behöver jag rita in en tänkt byggnad på tomten med viss information, som till exempel mått, boarea och kanske mer – baserat på kommunens kartor eller underlag. Mina gränser är osäkra, så jag försöker gissa utifrån det jag vet.

Så som jag har förstått det behöver man hålla 4,5 meters avstånd till grannens tomtgräns. Men eftersom en gräns är mot min egen tomt, och en annan mot gatan, antar jag att de osäkra gränserna är mot den andra grannen och mot den kommunala delen. Därför valde jag att hålla 5 meters avstånd på de sidorna för att undvika komplikationer.

Min plan är att få ett positivt förhandsbesked, sedan stycka av tomten och sälja den – inte bygga själv.

Några frågor:

• Vilken information behöver jag egentligen lämna i ansökan om förhandsbesked? Ska jag till exempel skriva att det gäller ett enfamiljshus, 1 eller 1,5 plan, med 120 m² boarea och 30 m² biarea? Eller räcker det med mindre? Eftersom jag inte tänker bygga själv vill jag helst ange så lite som möjligt för att undvika problem för framtida köpare.
  • Kan jag till exempel få ett positivt förhandsbesked baserat på ett minimikrav, som ett enplanshus på 100 m² – bara för att vara säker på att få igenom det – och sedan låta köparen söka bygglov med andra specifikationer? Så att jag själv slipper krångla till det i det här skedet?
  • En annan fråga: behöver jag rita in förråd och garage redan nu? Vad gäller för dem i förhandsbeskedet?

Så här har jag tänkt:
I den andra bilden har jag placerat ett 1,5-planshus, 125 m², med 4,5 och 5 meters avstånd runtom. Inget garage eller förråd är inritat.

Vad tycker ni?

Har ni några andra förslag? En annan planlösning?
Kanske vore det bättre att placera huset på ett annat ställe på tomten? Mindre storlek?

Tack på förhand för all hjälp!

• Skiss över tomt i Göteborg; markerat område visar planerat hus, 1,5 plan, 125 m², med avstånd till gränser, omgivning och grannar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av tomt i Göteborg som planeras att styckas av. Markerad yta, omgivande grannar, servitutgata och kommunal tomt visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen expert på området men jag skulle kallt räkna med att du ska ha 4.5 mot din tomt också.

Vad tror du händer med förhandsbeskedet om du i ett teoretiskt scenario skulle sälja din tomt efter avstyckning?

ByggNV
B ByggareBob22 skrev:
Ingen expert på området men jag skulle kallt räkna med att du ska ha 4.5 mot din tomt också.

Vad tror du händer med förhandsbeskedet om du i ett teoretiskt scenario skulle sälja din tomt efter avstyckning?
Som jag vet kan vi med överenskommelse ha mindre än 4,5 m, vilket i det här fallet är överenskommelsen med mig själv. Jag följer inte din fråga

ByggNV ByggNV skrev:
Som jag vet kan vi med överenskommelse ha mindre än 4,5 m, vilket i det här fallet är överenskommelsen med mig själv. Jag följer inte din fråga
Nej, det hjälper inte nödvändigtvis att du godkänner att grannen (som råkar vara du) godkänner.

Man måste skilja på två helt olika processer.

Om du bygger en byggnad med bygglov, vilket gäller för en ny villa. Då måste du hålla dig till reglerna i detaljplanen för området. I detaljplanen finns ibland (inte alltid) begränsning av avståndet till gräns. Det kan vara allt från 50 cm till 10m. I de fall ingen gräns är angiven, så kan det finnas övergripande regler som gäller, det beror på hur gammal detaljplanen är.

Men du har även andra begränsningar inskrivna i detaljplanen, som max byggarea, takhöjd, takvinkel brukar begräsnas. Men det kan finnas en uppsjö av ytterligare regler som du måste hålla dig till. Ex. att du inte får fälla träd om du inte återplanterar ett träd av liknande diameter osv.

OM du vill bygga närmare gränsen än vad detaljplanen tillåter så kan man eventuellt få det godkänt som en liten avvikelse från detaljplanen. Processen är då att alla grannar (även de som inte direkt berörs) blir tillfrågade om hur de ser på avvikelsen, innan ett beslut fattas, ett "grannehörande". Synpunkterna blir en del av beslutsunderlaget. Men myndigheten kan godkänna en avvikelse även om alla grannar spyr galla över den, eller avslå en avvikelse även om alla grannar är OK med det. Grannar har inte vetorätt.

Den andra processen är när du bygger en bygglovsfri byggnad, som en friggebod eller attefallshus. Då är de bygglovsfria under förutsättning att de byggs minst 4,5 m från gränsen, eller om den berörda grannen godkänner placeringen närmare gränsen (och så en massa övriga regler för bygglovsfritt, som yta, höjd osv,).. I fallet med bygglovsfri byggnad så har grannar alltså vetorätt. Reglerna i detaljplanen gäller överhuvudtaget inte för en friggebod eller attefallshus, mer än att detaljplanen kan stipulera att bygglovsfria byggnader inte får uppföras. I gengälld så finns inte "liten avvikelse". Skall du bygga bygglovsfritt så måste man strikt hålla sig till reglerna, blir huset 1 cm för högt så är det inte en friggebod utan en bygglovspliktig byggnad som saknar bygglov, ett svartbygge.

Men det är allts åtvå helt olika regelverk beroende på om du bygger byglovsfritt eller inte.

Det du söker förhandsbesked för är det kommunen prövar. Ansöker du om 100 kvm i ett plan är det svårt för en eventuell köpare att senare få ett bygglov beviljat för 150 kvm i 2 plan.

Jag skulle flytta byggnaden så den ligger 4,5 m från din fastighetsgräns också. Du godkänner inte bygglov, det är kommunen som bedömer om placeringen är lämplig. Det är annat om det gäller attefall och friggebod, då är det grannen som ska godkänna.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.