Ni som byggt på senare tid och även ni som precis skrivit på kontrakt, hur har det sett ut med möjligheten att förhandla på priset och även på tillvalen?

Det är ju inga ljusa tider för hustillverkare just nu så det borde väl finnas prutmån.

Kan man få ner priset 100k eller liknande eller kanske förhandla till sig tillval för den summan? Hur har ni gjort? Glatt skrivit på den offert/kalkyl ni fått?

Själv hade vi i slutändan 2 leverantörer som offererade på likvärdig modell av hus. Vi pressade dem båda genom att spela dem lite mot varandra, eftersom det var olika vad som ingick.

Det går absolut få ner upp mot de summor du nämner, men det bör förhandlas innan påskrift. I vårt fall förhandlade vi in diverse tillval. Vi fick även en summa för fria tillval att använda vid slutbeställning. Sedan vid slutbeställningen så fick vi till lite småsaker till.

Detta är snart 2 år sen och i dagens läge bör det som sagt vara klart bättre läge för prutmån.

Man får nog se lite till hur full husföretagets orderbok är.. är den överfull och lite till så är det nog inte lätt att pruta men har dom inget att göra så går det säkert...

har ett surt minne från ett besök hos värsåsvillan,de räknade så lågt att priserna torde komma från ullared.
säljaren hävdade att en grund skulle kosta knappa 75 000 ( 215 kvm btg platta) samt markarbeten ingick troligtvis.
byggpriserna var ruskigt låga,så låga att knappt polacker kan konkurrera.
så mitt svar är att hos vårsåsvillan behöver man verkligen inte pruta hehe.
besöket var på jönköpings kontoret i vintras.
och säljarna var tydligen någon byggare samt en från skövde eller något sådant.
jag tror att flera företag går så skit idag att de lurar kunderna till rena fantasi summorna bara för att få sälja

Har inte fått många offerter än, men verkar landa runt 3 600 000kr med tomt och anslutningavgifter. Ca 2 600 000 är själva grundpriset, sen tillval på ca 300 000kr.

3% på detta är runt 100kkr, det borde väl inte vara en orimlig "prutnivå"?

3% är löjligt lite, du borde kunna få mer än då.

AXS
Skulle börja på 10% i tillval eller strax under i rena pengar.

3% är väldigt lite.

Enligt mig, Knappt något alls.. Kanske runt 15-20tusen sammanlagt...
Är det för lite???

Hus inkl tomt & garage ca 3milj

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.