Vi ska renovera badrummet, har tagit in offerter och fastnat för ett företag. De verkar vettiga, är etablerade på orten, jag har inte hört något dåligt om dem.

Offerten verkar också vara OK prismässigt. Men rent allmänt: Om saker går att få billigare vill man ju gärna det.

Jag vill inte inför hantverkaren framstå som sur, dum och snål. Jag vill gärna ha en bra relation med företaget. Det kanske inte heller finns någon prutmån i offerten. Men om man ändå ska försöka förhandla om priset - hur gör man? Vad ska man ta sikte på?

(Jag tror aldrig att jag har prutat i hela mitt liv...)

Tja du kan säga att: du är väldigt intresserad av att anlita dem för de verkar bra men du har fått in lägre offerter på xxx kr kan de tänka sig att matcha priset? Om ja då är det bara att köra. Om nej då kan du säga typ möt mig på hälften av diffen och då anlitar du dem. Blir det nej då blir det ursprungligt pris. De kommer inte bli sura om de är normala.

Lycka till

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Säg bara att du tar det, om de gör det för "din summa". Förslagsvis ca 10% under deras offert, samt locka med kaffe varje dag, exempelvis. Var glad trevlig och medgörlig. Räkna med att ni kanske möts på ca 5% under offert.

Ha-ha! Kaffe varje dag... det ska jag testa. Jag vill gärna vara - som du skriver - glad, trevlig och medgörlig. I övrigt tycker jag att det känns knepigt att bara säga "prutar du 10 procent?". Det är enklare när det är en reva på jeansen, eller en repa i plåten, då kan man peka på den.

Villa vista skriver här ovanför att jag ska hänvisa till lägre offerter som jag har fått in. I så fall blir det lite grann av en vit lögn...

Det är ju inget fel att säga att man tycker att innehållet och genomförandet ser bra ut men att man skulle vilja ha ner totalkostnaden. Man kan säga att den ligger "över budget" eller liknande. Det är bra att ha en motivering till varför man tycker priset är för högt, motiveringen behöver inte vara bra (psykologisk funktion).

I det här fallet hade jag satt mig med hantverkarna och gått igenom offerten punkt för punkt och se vad man skulle kunna göra för att få ner priset. Kanske går det att ändra vissa materialval? Flytta över vissa arbetsuppgifter till dig (typ riva, köra bort skräp)? De kanske har lagt på höga marginaler på inredning? Isåfall kanske du kan föreslå att du tillhandahåller inredningen själv, för att få dem att avstå från marginalen. Fråga lite försiktigt om timmarna också och om man kan lägga upp arbetet på något sätt som gynnar dem, så att de kan sätta ett lägre timpris. Jag hade också frågat om de kan tänka sig att köra materialet på självkostnadspris men att ta lite högre timtaxa. Det är inte ROT-fusk utan ett lagligt affärsupplägg.

I en förhandling är det alltid viktigt att man ger den man förhandlar med någonting tillbaka. Man bör inte heller se en förhandling framförallt som en kamp, utan börja med att försöka hitta lösningar som gynnar båda parter.

• Gilla
Barnrikehuset och 1 till
  • Laddar…
I Sverige prutar man ju på andra sätt än annanstädes.
Jag brukar säga att jag uppskattar deras seriösa intryck och punktlighet (för offertbesiktning) och blabla och smörja lite men då finns det en anna offert som var något billigare. Man ville ju gärna anlita dom och betalar gärna rimlig peng för bra jobb men ... går det att göra något?
Inte teatraliskt, inte hotfullt.
I all ära men kaffet tror jag inte på. Inte ens en grillning när allt är klart. Dom har inte tid med sånt.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
O vi antar att det ingår saker som någon möbel, toastol, duschvägg osv. Så kan du ju be om detaljer på exakt vilka de avser, och vad de kostar för du överväger om du kan hitta andra till lite bättre pris. Om vi antar att firmans redovisade pris då är lite (eller mycket) högre på exakt samma vara som du hittar i en nätbutik. Då kan det finns utrymme att hantverkaren möter det priset, kanske inte fullt ut. Men undvik att köpa billigare själv, om du kan få in firmans pris på sådan material till acceptabelt lite högre än du skulle kunna köpa själv för.

Du kan uppfattas som strulig om du propsar på att bryta ut visst material (och det kan bli en strulfaktor om dina inköp blir försenade).

pelpet skrev:
Det är ju inget fel att säga att man tycker att innehållet och genomförandet ser bra ut men att man skulle vilja ha ner totalkostnaden. Man kan säga att den ligger "över budget" eller liknande. Det är bra att ha en motivering till varför man tycker priset är för högt, motiveringen behöver inte vara bra (psykologisk funktion).

I det här fallet hade jag satt mig med hantverkarna och gått igenom offerten punkt för punkt och se vad man skulle kunna göra för att få ner priset. Kanske går det att ändra vissa materialval? Flytta över vissa arbetsuppgifter till dig (typ riva, köra bort skräp)? De kanske har lagt på höga marginaler på inredning? Isåfall kanske du kan föreslå att du tillhandahåller inredningen själv, för att få dem att avstå från marginalen. Fråga lite försiktigt om timmarna också och om man kan lägga upp arbetet på något sätt som gynnar dem, så att de kan sätta ett lägre timpris. Jag hade också frågat om de kan tänka sig att köra materialet på självkostnadspris men att ta lite högre timtaxa. Det är inte ROT-fusk utan ett lagligt affärsupplägg.

I en förhandling är det alltid viktigt att man ger den man förhandlar med någonting tillbaka. Man bör inte heller se en förhandling framförallt som en kamp, utan börja med att försöka hitta lösningar som gynnar båda parter.
Det här ska jag fundera på, gå igenom punkt för punkt i offerten och försöka hitta konkreta saker att förhandla kring.
Thomas_Blekinge skrev:
I all ära men kaffet tror jag inte på. Inte ens en grillning när allt är klart. Dom har inte tid med sånt.
Nä, jag tror inte heller att det är så jättegångbart. Men kanske ett bra sätt att skapa bra stämning?

En annan sak: Hur vet man att allt ingår i offerten? Det är typ 70 punkter, stort och smått. Inte lätt för en novis att veta om allt är medtaget. Trist om det blir en massa "Jamen det ingick inte i offerten".

När vi bytte yttertak på huset stod det något i stil med "samt övrigt arbete och material som ingår i byte av yttertak". Det kändes bra. Det blev heller aldrig något strul - i stället tvärtom. Takläggaren frågade:
"Du vill väl ha och det, eller hur?"
"Eeeh, det har jag inte funderat på. Vad kostar det?"
"Det ingår. Och så ska du väl ha det och det?".
"Hmm. Och det kostar?"
"Ingenting. Det ingår".

Redigerat:
Flera värdefulla tips i tråden. Tack!!

D09
Be om att få priset rörligt med maxtak.

Ibland blir det billigare genom att det inte blir dyrare ;)

Fråga dom vad dom vilka moment du kan göra istället och vad det ger i pris.

En del kanske vill bli av med tunga lyft, en del vill göra dom osv

Bikkan skrev:
Ha-ha! Kaffe varje dag... det ska jag testa. Jag vill gärna vara - som du skriver - glad, trevlig och medgörlig. I övrigt tycker jag att det känns knepigt att bara säga "prutar du 10 procent?". Det är enklare när det är en reva på jeansen, eller en repa i plåten, då kan man peka på den.

Villa vista skriver här ovanför att jag ska hänvisa till lägre offerter som jag har fått in. I så fall blir det lite grann av en vit lögn...
Kaffet var mer tänkt som något trevligt/snällt på ett skämtsamt sätt. Givetvis ingenting stort i sig att locka med, MEN det visar att du är beredd att bjuda till, och att du är bra att ha att göra med. Ungefär som att skämta med bilbesiktningen om att bjuda på en vetekrans om bilen går igenom ;).
Jag är själv hantverkare. Jag föredrar alltid jobb åt trevliga lättsamma kunder, än tjurskallar som kanske ändå betalar mer.
All prutning handlar ju om förhandling. Varför skulle de förhandla eller sänka priset, om du inte kan locka/ge något? Du ska ju sälja dig själv som kund. Visa att det är bra att jobba åt dig. Det är knappast bara pengar som lockar hantverkare. Bra arbetsmiljö, och arbetsvillkor är minst lika viktigt. Under arbetet är ju du att betraktas som deras chef. Visa att du kommer att vara en bra sådan.

• Gilla
KarolineP och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har alltid bjudit på både kaffe och lunch vid längre jobb än någon timme. Bor 12 km från närmaste pizzeria/dagens lunch-ställe så det är uppskattat. Dessutom blir det 1 tinne extra arbete hos oss. Har aldrig dealat med priset. Men fakturorna verkar bli mindre o mindre och servicebilskostnaden betalar jag bara vid akututryckningar. Det roliga är att det blivit en tendens att de numera kommer runt lunch, så det verkar som de gillar mim mat. En dag stof jag faktiskt och gjorde kåldolmar från grunden pga att det var en hantverkares favoritmat som han inte ätit på åratal. Som sagt, det finns olika sätt att förhandla på. Vi brukar köra på löpande räkning och då är det bra att ha nån slags personlig relation till hantverkaren.

• Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Säg bara att du tar det, om de gör det för "din summa". Förslagsvis ca 10% under deras offert, samt locka med kaffe varje dag, exempelvis. Var glad trevlig och medgörlig. Räkna med att ni kanske möts på ca 5% under offert.
Ett synnerligen märkligt råd baserat på den information som lämnas i tråden. Jag förstår att du är hantverkare själv.

Med tanke på att spridningen på offerter någon tar in för ett jobb kan vara över 100% av beloppet är det helt orimligt att agera på detta vis.

Skaffa en uppfattning om marknadens pris på tjänsten via ytterligare offerter.
Jämför och normalisera anbuden så att äpplen jämförs med äpplen.
Identifiera varje leverantörs styrkor och svagheter ur ditt perspektiv.
Förhandla!
Bestäm dig för vilka alternativ du har och hur du prioriterar leverantörerna.
Använd andra jämförbara offerter som murbräcka
Ska du förhandla priset, var beredd att ta ditt alternativ.
"Du verkar vara en seriös leverantör och det är jag beredd att betala mer för, men jämfört med andra likvärdiga leverantörer är ditt pris för högt. Jag vill betala X"

Tänk på att hos en seriös hantverkare som inte bara hittat på prislappen, är prutmånen antagligen rätt begränsad.

Förhandlingsteknik är en konst att bemästra, men på hobbynivå kommer du rätt långt bara genom att be om ett lägre pris....

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Det där med en vit lögn med att ha en lägre offert att pruta mot, tror jag inte alls på.
Du kommer själv att framstå som en idiot om du inte lyckas pruta och ändå väljer att ta den tilltänkta hantverkaren till offererat pris.
Du måste verkligen ha en annan offert på hand, som du till 100% är beredd att ta om du inte lyckas pruta med den förste.

Lika lite som man ska hota sin arbetsgivare, att får jag inte xxx i löneökning så slutar jag. Man måste då också ta steget att byta jobb om man inte får begärd löneökning.

Nej, då tror jag mer på varianten, vad kan jag som beställare utföra, hjälpa till med, alternativt vilka material kan ändras för att få ner kostnaden i en diskussion med hantverkaren. ;)

Sen kan man vara lite taktisk genom att försöka pejla in vilken tid på året som hantverkaren brukar ha mindre beläggning. Många har en svacka efter jul&nyår och någon/några månader framåt och detta kommer nog att bli extra tydligt 2016 när roten ändras och många har forcerat sina jobb till 2015.
Hantverkaren kan kanske vara mer intresserad att diskutera pris om arbetet ska utföras under "lågsäsong".

Redigerat:
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Bikkan skrev:
När vi bytte yttertak på huset stod det något i stil med "samt övrigt arbete och material som ingår i byte av yttertak". Det kändes bra. Det blev heller aldrig något strul - i stället tvärtom. Takläggaren frågade:
"Du vill väl ha och det, eller hur?"
"Eeeh, det har jag inte funderat på. Vad kostar det?"
"Det ingår. Och så ska du väl ha det och det?".
"Hmm. Och det kostar?"
"Ingenting. Det ingår".
Bra?

Det du kan vara säker på är att du betalat ett högt pris, annars finns inte denna flexibilitet. Antagligen rätt ordentligt för mycket också. Men, det är ju inget fel med att betala extra för "bra service".

....och allt som ingår kostar något.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.