kimf
Hej

Köpte hus för ca 10mån sedan och har ett helt obundet lån med 1.46% ränta (dagsaktuell). Inte superbra ränta, men vi har hög belåningsgrad..

Vi funderar nu på att binda åt minstonde delar av våra lån på 2-3 år.

Men vi ska även omvärdera huset senare i sommar/höst efter att köksrenoveringen är klar. Vi räknar då med att få en ganska bra värdering på huset efter att ha gjort omfattande renoveringar under året som då gott.
bergvärme, garagetak, garageport, nygjutetgolv+golvvärme i två rum, åtgärdat mögel, ny tvättstuga/pannrum, radiator till garage, ny central+el, omfattande förändringar för öppnare planlösning

När omvärderingen ska göras kommer vi ha lagt ca 500kkr på renoveringar, så gott som endast i materialkostnader. Då allt snickeri/VVS/EL gjorts själva eller av familj/bekanta. Bara en del konstruktionsritningar och själva borrningen till bergvärmen som inte är direkta materialkostnader.

Vi har idag ganska nära 100% belåning på ett hus som kostade 3.5m kr. Fördelat på 2.8m bolån + 600kkr i "renoveringslån" (med en familjemedlems obelånade hus som säkerhet).

Finns inte någon större anledning att spekulera i exakt vad en ny värdering skulle hamna på, men räknar kallt med att vi hamnar över 4,2m åtminstonne tackvare att vi renoverat så "billigt" som vi gjort och huspriserna stigit en del till under sista året i området. Vi skulle i så fall hamna på som sämst 83% belåning. Vilket fortfarande är högt, men mycket bättre.

Så efter en lång prolog till frågan, är dumt att förhandla om en bunden ränta redan nu, om vår belåningsgrad skulle förändras så mycket efter sommaren?
Eller gör inte belåningsgraden så stor skillnad i förhandlingsläget för oss som bankkunder som jag föreställer mig, att det inte spelar någon större roll?

Det går bra att binda bolånet på 2,8 milj. som du har idag, det andra lånet får läggas om till eran fastighet efter värderingen så det får ju vänta tills dess. Tror inte belåningsgraden har så stor betydelse för vilken ränta du får.

kimf
Max R70 skrev:
Det går bra att binda bolånet på 2,8 milj. som du har idag
Ja, vi hade ändå inte tänk binda hela lånat, förmodligen bara 50-66% av lånet som bundet. Så där i finns inga förhinder i att binda räntan redan nu.

Max R70 skrev:
Tror inte belåningsgraden har så stor betydelse för vilken ränta du får.
Okej, jag tror inte heller det gör så stor skillnad. Ville bara höra lite vad det fanns för inputs här lite. Så man inte binder något på några år ett "par månader för tidigt" i onödan.

Vi har bra ekonomiska förutsättningar (löner) för att förhandla boränta, dock är jag konsult och egenföretagare, vilket banken inte gillar, eller iaf gör en stor sak utav.

När vi väl köpte huset var det väldigt snabba puckar, bara 3v mellan handpenning och tillträde. Så hanns inte med mycket mer än två banker och lite bråk innan vi var tvugna att välja.
Men samtidigt så spelar det inte så stor roll nu när räntan är så låg som den är, skillnaden mellan 1,36 och 1,46% i ränta på våra lån är typ 3500kr om året

Men hur är det med omvärderingar nu. Infördes det inte en gräns för hur ofta man får omvärdera iom. att amorteringskravet infördes? Tanken är väl att man inte skall kunna "värdera" sig ur amorteringen.

• Gilla
Demux
  • Laddar…
kimf
hempularen skrev:
Men hur är det med omvärderingar nu. Infördes det inte en gräns för hur ofta man får omvärdera iom. att amorteringskravet infördes? Tanken är väl att man inte skall kunna "värdera" sig ur amorteringen.
Jag har inte läst på tillräckligt för att komma med fakta, men om jag förstått det rätt är det okej att omverdera efter ett antal år (tror det är 5år) eller efter omfattande renoveringar, där bör vi falla in. En omfattande renovering är inte sådant som räknas som vanligt underhåll av huset. Typ att man bytte kök, eller fixade en toalett.
Jag är dock inte helt hundra på exakt var gränsen går och hur det fungerar exakt. Men banken var helt med på upplägget när vi tecknade lånen förra sommaren, så om inget förändrats sedan dess ska vi inte ha några problem att värdera om nu efter renoveringarna vi gjort iaf.

Nu hjälper det inte oss något, eftersom samma regler gäller för alla, men vi har hög amorteringstakt på våra lån oavsätt. Så syftet är inte kopplat till amorteringskrav på något vis. Syftet är inte heller att låna mer pengar.
För oss handlar det mer om att det finns en säkerhet i att inte ha för hög belåningsgrad om något skulle hända.

Att amortera är ju bästa sättet att sänka belåningsgraden, men det tar ju tid.
Att värdera om sitt hus om det idag har en för låg värdering ger ju effekt direkt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.