Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Alternativet är att inte ha med grannen att göra, men väljer han istället att gå på din konfrontationstaktik, kan det sluta hur illa som helst.

Staffan
Intressant. Med det resonemanget så medger du ju att grannen är en potentiell våldsam person. Det fogar ju än mer för att vidta åtgärder.

S
Magnus Filip skrev:
Jag kan inte gilla direkt läget att ha någon som varit kriminell mot oss som nära granne jämt och ständigt. Jag är motsatt som person, skulle aldrig göra något såndant.
Lite orolig för vad en sådan person kan komma sig för faktiskt i en pressad situation. Inte helt kul i och med att vi har mindre barn. Har hört talas om asbergers att man inte kan kontrollera sina beteenden i vissa situationer. Vandalen är dessutom en vinnarskalle. Det är inte jag. När vi hade bil for vi iväg av slumpen nästan samtidigt ibland. Om jag kom först var han tvungen att köra om mig bara trots att jag låg i 80 på 70 väg. Märklig person. Vad göra?
Vinnarskalle? Från min horisont verkar han vara en med liten pitt och något slags mindervärdighetskomplex och självhävdelsebehov. Jag hade låtit grannen lägga korten på bordet. Hälsa på folk kan man alltid men nan behöver inte umgås bara för att man är närmsta grannar. Att han kör fortare än dig har inte med saken att göra så länga han inte försöker tränga dig av vägen.

Staffans2000
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Intressant. Med det resonemanget så medger du ju att grannen är en potentiell våldsam person. Det fogar ju än mer för att vidta åtgärder.
Nej. Det gör jag inte. Du missförstår lika gärna som "Ma Baker, and the Baker boys" gjorde i den stängda Coronatråden.

Staffan

Japp. Och sedan? Alltså när polisen inte dyker upp.

Staffan
Vi diskuterar inte tredjehandshäbdelser som kanske, om solen inte skiner, eventuellt inträffar.

Nej. Det gör jag inte. Du missförstår lika gärna som "Ma Baker, and the Baker boys" gjorde i den stängda Coronatråden.

Staffan
Har inte läst den. Men nej, jag missförstår inte. Ditt resonemang öppnar ju för just det jag skrev.

Skumpe
M -MH- skrev:
Varför skall man välja sida?
Det måste man inte men om man gör det, som många i tråden, förstår jag inte varför man inte väljer TS.

Med det resonemanget så medger du ju att grannen är en potentiell våldsam person. Det fogar ju än mer för att vidta åtgärder.
Jag tror ingen här kan ha en korrekt uppfattning om grannens potentiella våldsamhet. Till och börja med har vi enbart hört ena sidan och det är ju alltid en partsinlaga.

Men om jag nu har en granne som jag bedömer som "potentiellt våldsam" så tror jag inte "eskalerande åtgärder" alltid är det bästa. Vilka "åtgärder" menar du man ska till om man bor granne med någon som man tror är en "potentiellt våldsam person"?

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
P
S Stego1 skrev:
Vinnarskalle? Från min horisont verkar han vara en med liten pitt och något slags mindervärdighetskomplex och självhävdelsebehov. Jag hade låtit grannen lägga korten på bordet. Hälsa på folk kan man alltid men nan behöver inte umgås bara för att man är närmsta grannar. Att han kör fortare än dig har inte med saken att göra så länga han inte försöker tränga dig av vägen.
Ja personen har ett självhävdelsebehov och mindervärdeskomplex, bra ord! Personen har alltid onödigt fina käder också med något slags märke på. Kanske för att bli sedd. Tror de flesta struntar i det egentligen,

Som någon annan skrev vore det förnedrande att ta första steget. Och det kan bli som att man accepterade det som skedde tidigare och så är man där igen. Bättre är nog att håla distansen tills grannen kommer fram och vill något.

• Haha
  • Wow
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det måste man inte men om man gör det, som många i tråden, förstår jag inte varför man inte väljer TS.
Jag vet inte om jag tycker att speciellt många i tråden "väljer sida" men jag förstår absolut inte varför man alltid ska välja TS sida om man nu "väljer sida".

Man ska väl "välja" det man anser rätt, vare sig det är vad TS vill höra eller ej?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingen här kan ha en korrekt uppfattning om grannens potentiella våldsamhet. Till och börja med har vi enbart hört ena sidan och det är ju alltid en partsinlaga.

Men om jag nu har en granne som jag bedömer som "potentiellt våldsam" så tror jag inte "eskalerande åtgärder" alltid är det bästa. Vilka "åtgärder" menar du man ska till om man bor granne med någon som man tror är en "potentiellt våldsam person"?
Så kan vi säga om precis allting här, och därmed stänga precis alla trådar efter första svaret. Någonstans måste vi väl ändå anta att TS söker svar/lösning/tips/råd och därmed inte far med osanning.

Det har jag ju skrivit; aggressivt och högt buskage, noll kontakt, noll interaktion, om grannen som I detta fallet gjort mig oförrätt, så är det ju bra om man kan skugga dens tomt och lite så samtidigt.

Magnus Filip skrev:
Bättre är nog att håla distansen tills grannen kommer fram och vill något.
Det tror jag är det klokaste du kan göra. Och kommer han fram och "vill något", försök behandla personen som vilken ny granne som helst. Det är i alla fall mitt råd.

Ni behöver inte bli bästisar och ni behöver kanske knappt alls ha med varandra att göra. Men att agera så att problem som kanske kan undvikas uppstår känns väldigt onödigt.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
P
Så kan vi säga om precis allting här, och därmed stänga precis alla trådar efter första svaret. Någonstans måste vi väl ändå anta att TS söker svar/lösning/tips/råd och därmed inte far med osanning.

Det har jag ju skrivit; aggressivt och högt buskage, noll kontakt, noll interaktion, om grannen som I detta fallet gjort mig oförrätt, så är det ju bra om man kan skugga dens tomt och lite så samtidigt.
Det är sant helt och hållet. Hur kan man tro något annat?

Noll kontakt är nog bra tills den andre kryper fram detta är nog bäst, tack!

Vi har hittat en slags skärm som släpper igenom allt ljus med det går inte att se igenom. Som ett solskydd fast ändå inte.

En sådan får det bli och vi sätter upp den till våren.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag är det klokaste du kan göra. Och kommer han fram och "vill något", försök behandla personen som vilken ny granne som helst. Det är i alla fall mitt råd.

Ni behöver inte bli bästisar och ni behöver kanske knappt alls ha med varandra att göra. Men att agera så att problem som kanske kan undvikas uppstår känns väldigt onödigt.
Ja kort men ändå korrekt och normalt trevlig.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tänk bara på att sådana insynsskydd kan kräva bygglov, men växter gör det inte.

Någonstans måste vi väl ändå anta att TS söker svar/lösning/tips/råd och därmed inte far med osanning
Att två parter ser en konflikt ur olika perspektiv betyder inte nödvändigtvis att någon av dom ljuger.

så är det ju bra om man kan skugga dens tomt och lite så samtidigt.
Du tycker alltså att en lämplig åtgärd mot en "potentiellt våldsam" granne är att djävlas lite helt i onödan. Vi får konstatera att vi har helt olika uppfattning!

• Gilla
  • Haha
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.