9 324 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Förgasarinställning Meec röjsåg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Det kom ändå en regnskur så jag avvaktade och då när den var kall så gick det ju bra 🥴S stugfar skrev:Irriterande. Din tolkning är rätt: Bilden i övre läget visar att chokespjället är stängt, dvs choke på och du kväver motorn på luft så den får förhållandevis mera bränsle, en fetare bränsle-luft-mix. Choke = strypa, kväva. Du stryper lufttillförseln så att motorn får mera bränsle.
(Nedre bilden visar alltså chokespjället i öppet läge: choke av)
Choken är ju en riskabel konstruktion eftersom motorn kan få för mycket bränsle och därmed inte klarar av att antända allt. Det är dock en bonus som nödavstängingsmetod.
Men jag kollade i bruksanvisningen sen och den säger att man ska använda maskinen med choke på. Nu har jag väldigt lite kunskap om och erfarenhet av motorer men visst är det så att choke normalt bara används vid start om motorn är lite tjurig? Så var det i.a.f. på moppetiden för sådär 35 år sedan.
Skitsamma, den går ju bra att starta kall i.a.f.
Det låter helt otroligt...varför i hela friden skulle man köra en motor med chokespjället stängt. Som du säger, choken används vid kallstart. Förgasaren ska ju vara optimerad för att leverera en perfekt bränsle-luft-mix till en uppvärmd motorn.B Bästerortarn skrev:
En liten motor som inte startar varm kan vara otät. Jag har haft viss framgång, på en motorsåg som vägrade starta varm, att då starta den med gasen fullt intryckt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Antar att det är något speciellt med kina-motorer 😀S stugfar skrev:Det låter helt otroligt...varför i hela friden skulle man köra en motor med chokespjället stängt. Som du säger, choken används vid kallstart. Förgasaren ska ju vara optimerad för att leverera en perfekt bränsle-luft-mix till en uppvärmd motorn.
En liten motor som inte startar varm kan vara otät. Jag har haft viss framgång, på en motorsåg som vägrade starta varm, att då starta den med gasen fullt intryckt.
Men vad fan, är nöjd med den i övrigt. Har använt grannens märkesmaskin (Skil eller Partner eller nåt) och märket egentligen ingen skillnad förutom att handtaget är lite bättre och den vibrerar något mindre.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Haha, fan vilket jävla nybörjar misstag av Jula att inte korrläsa innan publicering. Och kanske av mig som inte läser det engelska avsnittet, speciellt m.t.p. frågetecknen 🤦E erkka skrev:
Haha ja jag har ju alltid lärt mig att choke används på kall motor… så när jag läste det i manualen tänkte jag att det kan ju inte stämma…. Så för skojs skull kollade jag engelska texten.B Bästerortarn skrev:
Faktum är att detta har jag sett på flertal ställen 😀 men som vanligt ska man väl inte läsa manualen….
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Startinstruktion för min gamla Partner 410 CCI:
- se till att tändningen är på
- sätt full choke genom att dra ut chokreglaget - detta aktiverar även visst gaspådrag
- dra i startsnöret några drag tills motorn tänder, den lär dö tämligen direkt efter att den tänt
- skjut in choken helt (dvs ingen choke)
- dra ett par tag till tills motorn går igång, nu på typ halvfart
- gasa litet och motorn varvar upp, går ner på tomgång.
Vid varm motor:
- choka inte i onödan, testa först om den går igång ändå.
- om du behöver choka, bli inte förvånad om den blir dränkt i bensin och vägrar tända.
- händer detta: ta bort choken helt, håll fullgas och dra i startsnöret tills den startar.
Skulle säga att denna procedur fungerar på i stort sett alla småmaskiner 2-takt el "4-mix" (Stihl)
En del småmaskiner har en primer-bulb, kan underlätta ibland: bara pumpa på tills blåsan känns hård, överskottet går tillbaka i tanken så ingen riska att man primar för mycket. Ger litet extra boost till choken det är allt.
- se till att tändningen är på
- sätt full choke genom att dra ut chokreglaget - detta aktiverar även visst gaspådrag
- dra i startsnöret några drag tills motorn tänder, den lär dö tämligen direkt efter att den tänt
- skjut in choken helt (dvs ingen choke)
- dra ett par tag till tills motorn går igång, nu på typ halvfart
- gasa litet och motorn varvar upp, går ner på tomgång.
Vid varm motor:
- choka inte i onödan, testa först om den går igång ändå.
- om du behöver choka, bli inte förvånad om den blir dränkt i bensin och vägrar tända.
- händer detta: ta bort choken helt, håll fullgas och dra i startsnöret tills den startar.
Skulle säga att denna procedur fungerar på i stort sett alla småmaskiner 2-takt el "4-mix" (Stihl)
En del småmaskiner har en primer-bulb, kan underlätta ibland: bara pumpa på tills blåsan känns hård, överskottet går tillbaka i tanken så ingen riska att man primar för mycket. Ger litet extra boost till choken det är allt.
B Bästerortarn skrev:Alltså, jag blir tokig. Det är inga större problem att starta min Meec kall men nu när jag ska starta den igen så ......
Spelar liksom ingen roll vad jag gör med choken. Förövrigt fattar jag inte riktigt symbolerna vid choken, kan dom inte bara skriva On/Off. Dom ser ut ungefär såhär:
I-I (spaken i övre läget)
IiI (spaken nedåt)
Betyder den övre choke på?skit i choken när den är varm.du bara surar tändstiften.dra 3-4ggr i snöret och tänder den inte då så sätter du den i choke läge och drar EN gång.sen bort med choken och dra tills den startar
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
"Tack"
Bästerortarn 2025
Bästerortarn 2025
Klicka här för att svara