E
Hej

Vad är det för jädra skruvar på meec förgasaren? Hur hittar man verktyg för justering?

Närbild på en förgasare med justeringsskruvar och bränsleledningar, omgiven av röda plastdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lågfartsskruven är väl den uppe till höger närmast choke-reglaget?
Är det Högfartsskruven som sitter till vänster lite längre ner?
Men var är Tomgångsskruven?

EDIT: tomgångsskruven är nog den uppe till höger...

Går dom hyffsat lätt så kanske du kan använda en liten mejsel, pianotråd,gem eller nått och "veva" dom.

E
Tror jag hittade på Amazon nu, verkar som att det kallas för ”a circle” skruv. Inte helt 100 men köpte en sån skruvmejsel iaf så håller tummarna.

Nästa problem är att lokalisera L skruven, dom är inte markerade

Ursäkta mitt dåliga humör men hur f*n startar man denna meec tool röjsåg!?

Sitter här med en blodig skinnflådd hand efter allt dragande. Manualen är ju världelös.

Hur hanterar man choken?

P plan-g skrev:

Sitter här med en blodig skinnflådd hand efter allt dragande. Manualen är ju världelös.

Hur hanterar man choken?
Har jag choken i ett mittemellan-läge så startar och rusar den men för jag chokereglaget åt något ändläge så dör den.

E
P plan-g skrev:
Har jag choken i ett mittemellan-läge så startar och rusar den men för jag chokereglaget åt något ändläge så dör den.
Det låter som den är felinställd.

Min är jäkligt svårstartad när den är varm. Dock brukar den starta rel enkelt kall.
Choke tills den tänder till sen av med choke o starta.

Men ja, man får kanske kvalitet efter pris… 995:- kostade min, men samtidigt ska väl skiten starta utan att man får hjärtinfarkt

• Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
N
Jag har sett några billiga röjsågar där markeringarna för choke har varit fel. Den har varit på när markeringarna har visat att den är av. Så det lönar sig att kolla så dom stämmer.

N
E erkka skrev:
Hej

Vad är det för jädra skruvar på meec förgasaren? Hur hittar man verktyg för justering?

[bild]

Lågfartsskruven är väl den uppe till höger närmast choke-reglaget?
Är det Högfartsskruven som sitter till vänster lite längre ner?
Men var är Tomgångsskruven?

EDIT: tomgångsskruven är nog den uppe till höger...
Vad har du för problem? Är du säker att det där är skruvar?

Det ryktas att just meec röjsåg är ruggigt grinig på att soppan ska vara purfärsk. absolut inte förra årets blandning (min granne delade med sig av detta då jag djävlades med min för att få upp den i varv)

N
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det ryktas att just meec röjsåg är ruggigt grinig på att soppan ska vara purfärsk. absolut inte förra årets blandning (min granne delade med sig av detta då jag djävlades med min för att få upp den i varv)
Den ska vara blandad med rätt procent också för att fungera ordentligt om man blandar själv.
Fast om det är justerbar förgasare så kan man ställa den efter aktuell procent.

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Även alkylatbensin ? Jag bortser helt från 95-skräpet som drar till sig vatten....

E erkka skrev:
Det låter som den är felinställd.

Min är jäkligt svårstartad när den är varm. Dock brukar den starta rel enkelt kall.
Choke tills den tänder till sen av med choke o starta.

Men ja, man får kanske kvalitet efter pris… 995:- kostade min, men samtidigt ska väl skiten starta utan att man får hjärtinfarkt
P plan-g skrev:

Hur hanterar man choken?
Jag har samma problem, jag har dock fått igång den men den dör direkt och jag vet inte men choken vibrerar och hamnar i ett läge där den dör så vad ska jag göra.

Min var fel justerad från fabrik fick öppna munstycket ett och ett halvt varv för att få den att varva på akrylat 2%ig. Man ska ha vad de kallar pacman mejsel men jag använde hylsan från en popnit och 1mm ståltråd för att vrida.

Alltså, jag blir tokig. Det är inga större problem att starta min Meec kall men nu när jag ska starta den igen så ......

Spelar liksom ingen roll vad jag gör med choken. Förövrigt fattar jag inte riktigt symbolerna vid choken, kan dom inte bara skriva On/Off. Dom ser ut ungefär såhär:

I-I (spaken i övre läget)
IiI (spaken nedåt)

Betyder den övre choke på?

S
B Bästerortarn skrev:
Alltså, jag blir tokig. Det är inga större problem att starta min Meec kall men nu när jag ska starta den igen så ......

Spelar liksom ingen roll vad jag gör med choken. Förövrigt fattar jag inte riktigt symbolerna vid choken, kan dom inte bara skriva On/Off. Dom ser ut ungefär såhär:

I-I (spaken i övre läget)
IiI (spaken nedåt)

Betyder den övre choke på?
Irriterande. Din tolkning är rätt: Bilden i övre läget visar att chokespjället är stängt, dvs choke på och du kväver motorn på luft så den får förhållandevis mera bränsle, en fetare bränsle-luft-mix. Choke = strypa, kväva. Du stryper lufttillförseln så att motorn får mera bränsle.

(Nedre bilden visar alltså chokespjället i öppet läge: choke av)

Choken är ju en riskabel konstruktion eftersom motorn kan få för mycket bränsle och därmed inte klarar av att antända allt. Det är dock en bonus som nödavstängingsmetod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.