Så tror du verkligen att dom inte hellre skulle ändra på några siffror på en ny ansökan för att få ut sina pengar???
Jag är rätt övertygad om att dom hellre lägger 5 min på en ny ansöka och får sina pengar utan problem än att dra igång nått "storbråk" för samma summa.
Även om man är en skum typ tror jag rätt säkert att man vill få pengarna med så enkla medel som möjligt.
DESSUTOM är jag ytterst tveksam om "kunden" per telefon kan ändra på det dokument som någon annan (företagaren) skrivit under och skickat in. Jag har mycket svårt att se att det är juridiskt hållbart.

H
I mitt fall skickade skattemyndigheterna ut en förfrågan där byggfirman hade en viss tid att svara. Företaget svarade ine vilket gjorde att skattemyndigheten begärde tillbaka
ROT från byggfirma och tog bort samma summa från vårt skattekonto.
Jag ringde bara till Skatteverket. Så jag skriver av egen erfarenhet. Så varför inte bara ringa?

elmont skrev:
Så tror du verkligen att dom inte hellre skulle ändra på några siffror på en ny ansökan för att få ut sina pengar???
Jag är rätt övertygad om att dom hellre lägger 5 min på en ny ansöka och får sina pengar utan problem än att dra igång nått "storbråk" för samma summa.
Hela grejen är ju att om de klantat sig så mycket hittils, kan de mycket väl fortsätta klanta sig, igen och igen och igen. Sen kanske de inser felet för sent, när det inte längre går att åtgärda. Det är då som dom i teorin kan gå all in och helt sonika kräva att kunden står för detta. Jag syftar alltså här på en situation där företaget bara har två utvägar kvar: antingen stå för kostnaden själv, eller avkräva kunden på kostnaden.

Även om man är en skum typ tror jag rätt säkert att man vill få pengarna med så enkla medel som möjligt.
Vad dom "vill" är inte de viktiga. Jag tror säkert att dom inte ville göra fel från första början, men de gjorde dom bevisligen.

Hemmakatten
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag trodde att man kan göra en omfördelning av ROT- eller RUTavdrag mellan makar inför deklarationen. Jag hade rätt. Omfördelningsmöjligheten gäller även sambor med gemensamma barn.

Bifogar länken till Skatteverket.
http://www.skatteverket.se/privat/s...ttfaavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html

I TS fall gäller inte detta eftersom makan/sambon inte har tillräcklig inkomst/skatteskyldighet för att kunna få ett preliminärt besked om att ROTavdraget är godkänt. Men det kan vara bra information för andra. Framförallt om båda makarna vill utnyttja avdraget maximalt.

Redigerat:
Vi har båda tillräcklig inkomst och utrymme kvar. Tro mig, problemet är inte vår ROT per se, utan att bolaget har problem med att söka....

Hemmakatten
Aha, missuppfattade ditt inlägg. Företaget har alltså skrivit en helt annans, utomståendes persons personnummer på fakturan? Då förstår jag lite bättre varför ni är ihärdiga. Har tyvärr inget bra råd.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vet du att dom även har angivet fel nr på sin ansökan? Jag har någon gång gjort just det, men sedan (när jag upptäckt felet) skrivit rätt nr på ROT-ansökan

Nej, det vet jag ju inte....,

Tack för alla tips. Jag skall följa upp det med Skatteverket.

Är inte angivet personnummer ägare till angiven fastighet så går ju ett meddelande till utföraren med besked om detta.
Så länge detta inte stämmer så får utföraren ingen utbetalning.

MrPlow
Byggis1976 skrev:
De har via e- post (dvs skriftligen) fått rätt uppgifter flera ggr. Fakturan är betald.
Pengar är det enda som byggare förstår sig på. Vänta ALLTID med full betalning tills ev frågetecken är utredda.

GoForIt skrev:
Är inte angivet personnummer ägare till angiven fastighet så går ju ett meddelande till utföraren med besked om detta.
Så länge detta inte stämmer så får utföraren ingen utbetalning.
Utbetalning sker ändå. Sen får väl fastighetsägaren klaga om det inte stämmer. Alla läser inte så noga eller bryr sig. Det är ju därför det fuskas så mycket.

MrPlow skrev:
Pengar är det enda som byggare förstår sig på. Vänta ALLTID med full betalning tills ev frågetecken är utredda.
Men man kan inte söka rot-avdraget om inte fakturan är betald så ditt tips är uppåt väggarna.

Skatteverket kollar ALLTID om person nr och fastighetsägare stämmer INNAN dom betalar ut några pengar. Är det fel på ansökan får fastighetsägaren aldrig nått meddelande utan det går till den sökande.

Byggis1976 skrev:
Utbetalning sker ändå. Sen får väl fastighetsägaren klaga om det inte stämmer. Alla läser inte så noga eller bryr sig. Det är ju därför det fuskas så mycket.
Nej, där har du fel.
(Jag är själv utförare..)

Hemmakatten
Morten Alper skrev:
Men man kan inte söka rot-avdraget om inte fakturan är betald så ditt tips är uppåt väggarna.
Jo, det kan företaget även om man inte får. Fuskare finns överallt. Råkade ut för just för det. Ett städföretag jag slutat använda skickade in en ansökan om RUT ändå baserat på en bluffaktura. Jag upptäckte det hela när jag fick brevet från Skatteverket om att RUT var utbetalt till firman. Skickade ett mejl till Skatteverket och ett par veckor senare kom en rättelse via brev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.