7 374 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Företag strular bort ROTen?
Så tror du verkligen att dom inte hellre skulle ändra på några siffror på en ny ansökan för att få ut sina pengar???
Jag är rätt övertygad om att dom hellre lägger 5 min på en ny ansöka och får sina pengar utan problem än att dra igång nått "storbråk" för samma summa.
Även om man är en skum typ tror jag rätt säkert att man vill få pengarna med så enkla medel som möjligt.
DESSUTOM är jag ytterst tveksam om "kunden" per telefon kan ändra på det dokument som någon annan (företagaren) skrivit under och skickat in. Jag har mycket svårt att se att det är juridiskt hållbart.
Jag är rätt övertygad om att dom hellre lägger 5 min på en ny ansöka och får sina pengar utan problem än att dra igång nått "storbråk" för samma summa.
Även om man är en skum typ tror jag rätt säkert att man vill få pengarna med så enkla medel som möjligt.
DESSUTOM är jag ytterst tveksam om "kunden" per telefon kan ändra på det dokument som någon annan (företagaren) skrivit under och skickat in. Jag har mycket svårt att se att det är juridiskt hållbart.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
I mitt fall skickade skattemyndigheterna ut en förfrågan där byggfirman hade en viss tid att svara. Företaget svarade ine vilket gjorde att skattemyndigheten begärde tillbaka
ROT från byggfirma och tog bort samma summa från vårt skattekonto.
Jag ringde bara till Skatteverket. Så jag skriver av egen erfarenhet. Så varför inte bara ringa?
ROT från byggfirma och tog bort samma summa från vårt skattekonto.
Jag ringde bara till Skatteverket. Så jag skriver av egen erfarenhet. Så varför inte bara ringa?
Hela grejen är ju att om de klantat sig så mycket hittils, kan de mycket väl fortsätta klanta sig, igen och igen och igen. Sen kanske de inser felet för sent, när det inte längre går att åtgärda. Det är då som dom i teorin kan gå all in och helt sonika kräva att kunden står för detta. Jag syftar alltså här på en situation där företaget bara har två utvägar kvar: antingen stå för kostnaden själv, eller avkräva kunden på kostnaden.elmont skrev:
Vad dom "vill" är inte de viktiga. Jag tror säkert att dom inte ville göra fel från första början, men de gjorde dom bevisligen.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag trodde att man kan göra en omfördelning av ROT- eller RUTavdrag mellan makar inför deklarationen. Jag hade rätt. Omfördelningsmöjligheten gäller även sambor med gemensamma barn.
Bifogar länken till Skatteverket.
http://www.skatteverket.se/privat/s...ttfaavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
I TS fall gäller inte detta eftersom makan/sambon inte har tillräcklig inkomst/skatteskyldighet för att kunna få ett preliminärt besked om att ROTavdraget är godkänt. Men det kan vara bra information för andra. Framförallt om båda makarna vill utnyttja avdraget maximalt.
Bifogar länken till Skatteverket.
http://www.skatteverket.se/privat/s...ttfaavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
I TS fall gäller inte detta eftersom makan/sambon inte har tillräcklig inkomst/skatteskyldighet för att kunna få ett preliminärt besked om att ROTavdraget är godkänt. Men det kan vara bra information för andra. Framförallt om båda makarna vill utnyttja avdraget maximalt.
Redigerat:
Utbetalning sker ändå. Sen får väl fastighetsägaren klaga om det inte stämmer. Alla läser inte så noga eller bryr sig. Det är ju därför det fuskas så mycket.GoForIt skrev:
Jo, det kan företaget även om man inte får. Fuskare finns överallt. Råkade ut för just för det. Ett städföretag jag slutat använda skickade in en ansökan om RUT ändå baserat på en bluffaktura. Jag upptäckte det hela när jag fick brevet från Skatteverket om att RUT var utbetalt till firman. Skickade ett mejl till Skatteverket och ett par veckor senare kom en rättelse via brev.Morten Alper skrev: