R roserz skrev:
Tack för svar.

Var i kontakt med dem via telefon igår. Jag påpekade att svarta listerna förändrar hela looken på industriväggen, och att de borde berättat för mig att de skulle använda sig av svarta lister, för då hade jag inte beställt väggen. Kvinnan på företaget säger att "hon förstår" men det är inget de kan göra. Jag säger att jag inte vill ha väggen och att de ska kompensera mig eller bygga en ny vägg, eftersom att vi kom överens om en vit industrivägg. Jag säger att det är deras ansvar att informera om detaljer som kan förändra utseendet på väggen. Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).

Helt sjukt. Jag är inte en person som brukar tjafsa, men blir irriterad när de inte ens tar lite ansvar. Jag kommer nog höra av mig idag och berätta att om de inte gör något så kommer jag göra som du säger.
Försök få skriftligt på att de vill skicka den grå listen så att du ska byta själv. Därmed tycker jag det tydligt framgår att byte av list (till vit) borde vara möjlig för dem som yrkesmän och att de visst borde kunna rätta till felet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M
S Sona2012 skrev:
Försök få skriftligt på att de vill skicka den grå listen så att du ska byta själv. Därmed tycker jag det tydligt framgår att byte av list (till vit) borde vara möjlig för dem som yrkesmän och att de visst borde kunna rätta till felet.
Fast anses det som ett fel? Kan vara så att ts får betala för de nya listerna

Många synpunkter på denna affär. Först och främst är det synnerligen tröttsamt att professionella tillverkare inte är mer måna om att kunden ska bli nöjd. De som har lite vett i sig brukar säga: "Om du är missnöjd, berätta för oss så att vi kan rätta till det. Är du nöjd, berätta för dina vänner".

När jag är missnöjd går jag direkt till den högst ansvarige eller ägaren. Det finns många webbplatser där man kan söka på företag och se vem som är VD, styrelseordförande och ägare. Ratsit.se, merinfo.se och allabolag.se är några. Först börjar man förstås med säljkontakten eller motsvarande. Det skulle aldrig falla mig in att betala för en dålig produkt. Om jag inte har fattat hur produkten är utformad är det oftast marknadsföringen det är fel på och det är inte mitt ansvar. Kunden har alltid rätt och tillverkaren/säljaren är den som är (ska vara) professionell.

Jag tycker TS ska sätta hårt mot hårt och ignorera irrelevanta jämförelser här ovan med lila väggar och bilar etc. Det är många steg till en prick för dålig betalningsförmåga.

Snyggt?
Närbild på en vägg med vita kakelplattor och synliga fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
roserz och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det är solklart att du inte fått en produkt som motsvarar ritningen. En bildgoogling på ”vit industrivägg” visar inga svarta gummilister (Förutom på de svarta väggarna) så jag tycker inte man ska/kan förvänta sig några svarta lister.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Håller fullständigt med, ser inte snyggt ut med svarta lister. Stå på dig!

• Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Du kan bestrida, även om de hotar med fogden.
Inkasso, bestrid så lägger inkasso ner.
Gör det skriftligt och med motagarkvotto, behåll daterade kopior.

Man får ingen anmärkning förän kronofogden skickat ett sista betalningsföreläggande och man struntar i den
Inte ens då! När tingsrätten sagt att du skall betala så får du det om du inte betalar...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T torkelb skrev:
Kunden har alltid rätt

Det är en sanning med en stor skopa modifikation. Det finns kunder som ställer fullständigt orimliga krav. Precis som det finns kunder som ställer fullt berättigade krav. Ts ligger någon stans mittemellan.
Det kan verka självklart att uppmana trådskaparinnan att reklamera glaspartiet. Samt att hon skall vägra att betala.
Men vad skall ts göra ifall firman sätter sig på tvären? Den delen glöms ofta bort.
Så TS. -Ge den, vad den tål ifall du känner dig lurad. Men var beredd på att inte alla ser det på ditt sätt.

Staffan

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en sanning med en stor skopa modifikation. Det finns kunder som ställer fullständigt orimliga krav. Precis som det finns kunder som ställer fullt berättigade krav. Ts ligger någon stans mittemellan.
Det kan verka självklart att uppmana trådskaparinnan att reklamera glaspartiet. Samt att hon skall vägra att betala.
Men vad skall ts göra ifall firman sätter sig på tvären? Den delen glöms ofta bort.
Så TS. -Ge den, vad den tål ifall du känner dig lurad. Men var beredd på att inte alla ser det på ditt sätt.

Staffan
Vad är det för orimligt med att beställa ett vitt glasparti? Kunden har alltid rätt

• Gilla
  • Haha
Freiherren och 2 till
  • Laddar…
M
P patriklarsson skrev:
Vad är det för orimligt med att beställa ett vitt glasparti? Kunden har alltid rätt
Kunden har tyvärr inte alltid rätt om kunden gjort felet på egen bevåg

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Kunden har tyvärr inte alltid rätt om kunden gjort felet på egen bevåg
..vilket inte är gjort med given information.

Staffans2000
P patriklarsson skrev:
Kunden har alltid rätt
Kan du utveckla det lite grann?

Hej!

Ser att det är väldigt blandade åsikter :) Lite roligt ändå.

Vissa anser att jag har gjort fel som inte sagt att jag vill ha vit list. Kanske. Det är väldigt svårt för mig att veta vad man använder sig av när man gör en industrivägg eftersom att jag har noll koll på sånt. Som företag borde man inte utgå från att alla kunder är proffs när det kommer till deras produkter eller byggmaterial. Jag tycker faktiskt att ansvaret låg hos företaget att upplysa mig om att även om jag vill ha en vit vägg kommer den väggen att ha svarta detaljer(lister), man kan inte fixa en helt vit vägg. Att den datoranimerade bilden saknar vissa detaljer som inte är synliga, att det enbart är en "grovskiss", och att deras program suger. Vilket hon mer eller mindre erkände. Industriväggar är inne just nu, googlar man på vita industriväggar finns det ingen som har svarta lister. Enligt tanten så har alla industriväggar svarta lister, oavsett om de är vita eller svarta.

Jag tycker det är drygt när ett företag erbjuder sig att skicka gråa lister för att jag ska skruva ner hela industriväggen, ta bort dem svarta listerna, och sätta in dem gråa. Man försöker inte ens anstränga sig lite. Jag får istället höra "Det är inte så svårt att montera ner väggen". Ok? Kunde lika gärna youtubat fram hur man gör en industrivägg...

Jag tycker att hennes beteende är oproffsigt. Hade det varit mitt företag, hade jag frågat kunden vad hennes förslag är för att kunna lösa problemet. Om förslaget är orealistiskt, hade jag kommit med ett annat förslag som gör kunden nöjd. Man ska alltid försöka hitta lösningar. Istället repeterar man "Vi kommer inte göra något". Dessutom sitter hon i styrelsen i företaget. En spontan tanke är att som delägare av ett företag kanske man borde vara lite mer ödmjuk mot sina kunder.

Hann aldrig ringa till företaget igår, får göra det måndagen. Antar att samma visa kommer att upprepas, även om jag pratar med någon annan:poop:. Får se vad jag gör med betalningen om de inte är tillmötesgående.

• Gilla
Greyhair och 2 till
  • Laddar…
Att kunden alltid har rätt ska naturligtvis inte tas bokstavligt. Vad det handlar om är att den företagare som inte ser till att kunderna blir nöjda kommer snart inte ha några kunder, och därefter inte heller ha något företag.

Den framgångsrika företagaren anstränger sig för att tillgodose kundens krav även om de ibland kan tyckas överdrivna och även om de överträffar den standard som normalt gäller för företaget. Det är många högt strävande företag som säger, lite floskelartat kanske, att de alltid vill överträffa kundernas förväntningar, väl medvetna om att det är enda sättet att bli den främste och störste i branschen.

En nöjd kund kommer tillbaka, en missnöjd kund sprider detta vidare och innebär dålig reklam.

Därför gäller att kunden har alltid rätt.

I detta fall kan tillverkarens handlande bara tolkas som att de struntar i denna kund och därför inte följer det jag har skrivit ovan. Detta företag kan därför inte rekommenderas och alla framtida kunder bör välja en annan tillverkare - om inte någon mer förnuftig representant ställer saken till rätta!

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Att kunden alltid har rätt ska naturligtvis inte tas bokstavligt. Vad det handlar om är att den företagare som inte ser till att kunderna blir nöjda kommer snart inte ha några kunder, och därefter inte heller ha något företag.

Den framgångsrika företagaren anstränger sig för att tillgodose kundens krav även om de ibland kan tyckas överdrivna och även om de överträffar den standard som normalt gäller för företaget. Det är många högt strävande företag som säger, lite floskelartat kanske, att de alltid vill överträffa kundernas förväntningar, väl medvetna om att det är enda sättet att bli den främste och störste i branschen.

En nöjd kund kommer tillbaka, en missnöjd kund sprider detta vidare och innebär dålig reklam.

Därför gäller att kunden har alltid rätt.

I detta fall kan tillverkarens handlande bara tolkas som att de struntar i denna kund och därför inte följer det jag har skrivit ovan. Detta företag kan därför inte rekommenderas och alla framtida kunder bör välja en annan tillverkare - om inte någon mer förnuftig representant ställer saken till rätta!

Håller med! Får hota med en dålig recension på Google :devilish:.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Staffans2000
R roserz skrev:
Får hota med en dålig recension på Google
Det tror jag är ett alldeles för vanligt knep.
Stor risk att firman blir än mer bångstyrig och förvandlar ditt ärende till en principsak.
Jag tror att deras Akilleshäl är att de även hade gråa lister. Dvs. du hade ett val, men det nämnde de inget om, och naturligtvis skall inte du sköta listbytet.
Men som sagt vad. Det är inte självklart att du får rätt.

Staffan

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.