Borde det inte gå att byta till tjockare glas?
4mm glas + 4mm gummilist = 8mm glas?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror du har ett case i och med att konsumentsköpslagen ger konsumenten tolkningsföreträde. På den exemelbild du har fått så är hela väggen vit och de har levererat en vägg som inte är helt vit.
Tack för svar.

Var i kontakt med dem via telefon igår. Jag påpekade att svarta listerna förändrar hela looken på industriväggen, och att de borde berättat för mig att de skulle använda sig av svarta lister, för då hade jag inte beställt väggen. Kvinnan på företaget säger att "hon förstår" men det är inget de kan göra. Jag säger att jag inte vill ha väggen och att de ska kompensera mig eller bygga en ny vägg, eftersom att vi kom överens om en vit industrivägg. Jag säger att det är deras ansvar att informera om detaljer som kan förändra utseendet på väggen. Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).

Helt sjukt. Jag är inte en person som brukar tjafsa, men blir irriterad när de inte ens tar lite ansvar. Jag kommer nog höra av mig idag och berätta att om de inte gör något så kommer jag göra som du säger.

• Gilla
Richard Hedmark och 5 till
  • Laddar…
R roserz skrev:
Tack för svar.

Var i kontakt med dem via telefon igår. Jag påpekade att svarta listerna förändrar hela looken på industriväggen, och att de borde berättat för mig att de skulle använda sig av svarta lister, för då hade jag inte beställt väggen. Kvinnan på företaget säger att "hon förstår" men det är inget de kan göra. Jag säger att jag inte vill ha väggen och att de ska kompensera mig eller bygga en ny vägg, eftersom att vi kom överens om en vit industrivägg. Jag säger att det är deras ansvar att informera om detaljer som kan förändra utseendet på väggen. Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).

Helt sjukt. Jag är inte en person som brukar tjafsa, men blir irriterad när de inte ens tar lite ansvar. Jag kommer nog höra av mig idag och berätta att om de inte gör något så kommer jag göra som du säger.
Det är väl ARN som är nästa steg. Men du får väl överväga hur mycket tid och energi detta är värt att lägga på för dig. ARN's utslag är ju inte något som är "lagligt" bindande utan en rekommendation så struntar företaget i det så är det stämning i rätten som gäller.

Så även om du är stridslusten nu så är du väl sugen på att bli klar med renoveringen också gissar jag? Kanske tar det mindre tid för dig att bara byta lister än att bråka vidare? Eller så kanske de kan ta kostnaden för en hantverkare att byta listerna?

• Gilla
Richard Hedmark
  • Laddar…
Fibrofax brandband ock kronband har inget med denna konstruktion att göra. Det ena är stenull(typ) och det andra epdm.
Denna vägg har kilgummi eller U-gummi. Svårare att hitta i olika färger. Mitt tips; rakblad och skär bort kanten som syns på glaset, sedan en tunn vit fog. Sedan om du eller företaget ska stå för detta låter jag vara osagt.
Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
fastighetsskötaren och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tvärvägrar firman, är du nog rökt. Innan du börjar pilla med färg eller kitt, vänta lite. Ty vanans makt är stor. Själv tycker jag att det ser fint ut med de svarta ramarna. Låt oss säga att du ville ha lila fönster/vägg. Hade du då förväntat dig lila lister? Men visst. De borde talat om att listerna var svarta.

Staffan

• Gilla
fastighetsskötaren och 3 till
  • Laddar…
Har du bett att få lämna tillbaka väggen? Den där stämmer ju inte alls överens med datoranimeringen, vilket de lätt borde se. Jag förstår verkligen din besvikelse här. Be att få prata med någon annan på företaget.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att väggen ser exakt ut som datoranimeringen? Dock är ju datoranimeringen en flat 2D-bild så man ser ju inte listerna ...
Däremot så håller jag helt med att man hade velat ha en vit lösning på infästningen. Inte en svart.
Det som fremax skriver låter ju som den absolut bästa lösningen att ha en tunn vit fog. Det borde även företaget stå för eftersom de har informerat dåligt, i mitt tycker.
Distansköplagen är väl ganska stark för konsumenten väl?

[
O Oxymoron skrev:
Har du bett att få lämna tillbaka väggen? Den där stämmer ju inte alls överens med datoranimeringen, vilket de lätt borde se. Jag förstår verkligen din besvikelse här. Be att få prata med någon annan på företaget.
Ja, jag har sagt att jag vill lämna tillbaka väggen. De säger att det inte går då den är specialbeställd, de kan inte sälja den vidare.
Jag nämner även att bilden i offerten inte stämmer överens med det jag fått hem, och att det inte finns svarta "kanter" runt glasen när hon skickade bilden. Hon svarar "Bilden på offerten är kraftigt förenklad för att den inte ska vara för tung, då måste man skala ner så mycket som möjligt". Enligt henne ska jag alltså på ett magiskt sätt förstå detta.

Har även hänvisat till konsumentköplagen, men hon verkar strut i det och säger att de inte kommer göra något åt väggen.

Men ja, funderar på att ringa och prata med någon annan. Får se vad de säger.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tvärvägrar firman, är du nog rökt. Innan du börjar pilla med färg eller kitt, vänta lite. Ty vanans makt är stor. Själv tycker jag att det ser fint ut med de svarta ramarna. Låt oss säga att du ville ha lila fönster/vägg. Hade du då förväntat dig lila lister? Men visst. De borde talat om att listerna var svarta.

Staffan
Min man tyckte också att det var snyggt med det svarta. Tycker verkligen inte det.
Ja, om jag hade velat ha en lila industrivägg så hade jag velat att allt ska vara lila. Om jag skulle vilja ha andra gummilister än lila, hade jag sagt det.

Det är ju inget ovanligt med svarta glaslister så personligen hade jag nog vid beställningen frågat särskilt om det var så att det var väldigt primärt med utseendet. Jag hade nog inte vågat utgå ifrån något alls...........

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Tror det blir svårt att komma någon vart med leverantören. Kanske kan ni enas om ett prisavdrag.
Listfärgen får anses som en liten avvikelse sett till den hela specialbeställda konstruktionen.

Personligen tycker jag det ser fint ut.

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Är det bara jag som tycker att väggen ser exakt ut som datoranimeringen? Dock är ju datoranimeringen en flat 2D-bild så man ser ju inte listerna ...
Däremot så håller jag helt med att man hade velat ha en vit lösning på infästningen. Inte en svart.
Det som fremax skriver låter ju som den absolut bästa lösningen att ha en tunn vit fog. Det borde även företaget stå för eftersom de har informerat dåligt, i mitt tycker.
Distansköplagen är väl ganska stark för konsumenten väl?
Tycker du? Jag tycker att väggen ser helt vit ut.

Distansavtalet gäller inte eftersom att varan är specialbeställd

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
R roserz skrev:
Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).
Vaaa? De kunde inte göra på något annat sätt, men de kan skicka material så att du själv kan göra det.
Det argumentet visar ju med all önskvärd tydlighet att leverantören själv hade kunnat använda grå lister från början, och att argumentet att det inte går är nonsens.

Men, den stora frågan är så klart som vanligt - har de fått några pengar?
Alltid det bästa påtryckningsmedlet.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
R roserz skrev:
Ja, om jag hade velat ha en lila industrivägg så hade jag velat att allt ska vara lila. Om jag skulle vilja ha andra gummilister än lila, hade jag sagt det.
Men hade du verkligen tagit för givet att de hade lila lister.
När du köper en ny bil, och du väljer en röd. Ja då får du en rödlackad bil. Men gummilisterna är likväl svarta. Nummerskylten vit etc... Man kan fråga sig vari skillnaden ligger?

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man kan fråga sig vari skillnaden ligger?
En avgörande skillnad är att säljaren här presenterat en bild som visar hur produkten ser ut och sedan levererat något som inte motsvarar bilden.

• Gilla
Freiherren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.