Det är så att ett företag som jag får mina fakturor ifrån skall sluta att skicka ut dessa och hänvisar till att faktuorna i framtiden kommer till kivra. Jag har inte kivra, vill inte ha kivra och tycker att det är ett elände med fakturor dyker upp på 4 olika ställen idag (hallmattan, internetbanken, mailen och på SMS).
Är det lagligt att sluta skicka ut fakturor och sedan förvänta sig att kunden skapar ett avtal med ett 3je företag för att kunna göra rätt för sig? Tänker även att det nog kan finnas en del kunder som varken har dator eller smartelefon också...
Är det lagligt att sluta skicka ut fakturor och sedan förvänta sig att kunden skapar ett avtal med ett 3je företag för att kunna göra rätt för sig? Tänker även att det nog kan finnas en del kunder som varken har dator eller smartelefon också...
Om du inte har Kivra så får du inga fakturor i Kivra. Rimligvis blir lösningen för dig att du får en pappersfaktura och en fakturaavgift på 50spänn, eller något åt det hållet.....tills du tröttnar och skaffar Kivra.
Nej du är inte tvungen att skaffa kivra, men det finns ju autogiro, e-faktura mm.schnyggve skrev:
Det är så att ett företag som jag får mina fakturor ifrån skall sluta att skicka ut dessa och hänvisar till att faktuorna i framtiden kommer till kivra. Jag har inte kivra, vill inte ha kivra och tycker att det är ett elände med fakturor dyker upp på 4 olika ställen idag (hallmattan, internetbanken, mailen och på SMS).
Jag får en del fakturor på min Mail med..
Faktureringsavgift är bara tillåtet om det var avtalat från början. Leverantören kan inte smyga in det i efterhand.MathiasS skrev:
/Höghus
Jag hade Kivra i en vecka, sen sade jag upp skiten.MathiasS skrev:
Lösningen är autogiro.
Ööö har jag bekymmer med post och fakturor vart fick du det ifrån?G gaidin skrev:
Och nej hade inte en tanke på att du menade det! Men du har uppenbart bekymmer att skriva det du menar😉
Redigerat av moderator:
Wow, vilken intressant inställning. I min värld är Kivra inget annat än en brevlåda där min post kommer, får brev från alla myndigheter där och brev från vården och allt möjligt. Att ”säga upp” Kivra är som att säga upp brevlådan. Du kommer att bli intvingad dit mer och mer i takt med att posten drar ner sin utdelning och fler och fler företag och myndigheter inte erbjuder något annat. Det är ju liksom åt det hållet utvecklingen går.D datja skrev:
Varning autogiro: Min bilförsäkring blev dragen 26 dagar före förfallodag på autogiro. Jag hade tänkt jämföra och ev byta försäkringsbolag då man höjt premien oförskämt mycket. Nu har jag strukit deras autogiro, även om jag dagarna efter fick flera varningsmail att jag kunde stå utan försäkring.
Håller helt med, det är här jag samlar det som annars skulle hamna i papper, mejl, behöva besöka x sajter, osv. Det är betydligt mera än enbart få några få fakturor för mig.B Bert Karlsson4 skrev:Wow, vilken intressant inställning. I min värld är Kivra inget annat än en brevlåda där min post kommer, får brev från alla myndigheter där och brev från vården och allt möjligt. Att ”säga upp” Kivra är som att säga upp brevlådan. Du kommer att bli intvingad dit mer och mer i takt med att posten drar ner sin utdelning och fler och fler företag och myndigheter inte erbjuder något annat. Det är ju liksom åt det hållet utvecklingen går.
Det flesta fakturor hamnar för övrigt direkt i internetbank med autobetalning, autogiro har jag i de flesta fallen avvecklat då det ger sämre kontroll.