Norges modell är transparent, träffsäker o rättvis, och alla som betalar dyrt per kWh får ersättning, oberoende förbrukning (är ej insatt i om där är ett faktiskt tak, förbrukningen kanske också bör vara rimlig;). Har du redan ett avtal med rimligt pris, är det också rimligt att inte ersättas. Det är ju ändå i så fall billigare, än för dom som får ersättning i så fall.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
M
E Etrompa skrev:
Norges modell är transparent, träffsäker o rättvis, och alla som betalar dyrt per kWh får ersättning, oberoende förbrukning (är ej insatt i om där är ett faktiskt tak, förbrukningen kanske också bör vara rimlig;). Har du redan ett avtal med rimligt pris, är det också rimligt att inte ersättas. Det är ju ändå i så fall billigare, än för dom som får ersättning i så fall.
Vill minnas att nån som bor i Norge skrev att man har ett tak för öre/kWh, allt över detta kompenseras av staten.
Jag skrev att man borde införa liknande i Sverige, långt innan regeringen kom med sitt förslag, men jag fick så mycket påhopp i forumet om snedvriden konkurrens och allt vad det hette så jag la ned diskussionen.

Du får en ”like” från mig, i efterhand, på den i så fall

För övrigt är ju konkurrensen är ju redan snedvriden - många EU-länder kompenserar sina medborgare. Men inte Sverige. Detta är såklart fel och inte hållbart, men med bakgrund att denna situation skapats av tidigare politiska beslut känns det ändå rimligt med ersättning till folket….

Och är det rimligt att priset för el ska skilja sig nästan 400 % inom ett land? Det torde ju också snedvrida konkurrensen…

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Du får en ”like” från mig, i efterhand, på den i så fall

För övrigt är ju konkurrensen är ju redan snedvriden - många EU-länder kompenserar sina medborgare. Men inte Sverige. Detta är såklart fel och inte hållbart, men med bakgrund att denna situation skapats av tidigare politiska beslut känns det ändå rimligt med ersättning till folket….

Och är det rimligt att priset för el ska skilja sig nästan 400 % inom ett land? Det torde ju också snedvrida konkurrensen…
Varför ska priset skilja mellan länder? Det snedvriderbväl också konkurrensen.

pacman42 pacman42 skrev:
Varför ska priset skilja mellan länder? Det snedvriderbväl också konkurrensen.
Förvisso. Men då kan vi lika gärna ha en global valuta och planekonomi…

Bygga bus Elon Musk skrev:
stödet syftar ju till att kompensera den som har drabbats av extremt höga priser. Jag har svårt att förstå logiken om det också skulle betalas ut till dem med fastprisavtal och som definitionsmässigt inte har drabbats av högre priser.
Nej det ska ge stöd t alla som har hög förbrukning.
Läs förslaget din ryska bot.

Det är ett missriktad bidrag utan eftertanke. Men det känns som de flesta beslut inom den yrkesgruppen.

Själv förbrukade jag 3400kWh i december som jag betalade 3800kr för inkl alla avgifter. Så 2000kr i bidrag känns generöst.

Att 1400kWh av denna förbrukning gick till elbilsladdning syns ju inte heller. Ungefär hälften av förbrukningen var tjänstemil vilket beräknat på förbrukningen är ca 3-4kr/kWh skattefritt i ersättning.

Slutsats är att just jag tackar staten lite extra i år för skatteåterbäringen...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Nej det ska ge stöd t alla som har hög förbrukning.
Läs förslaget din ryska bot.
vad var det för omotiverat påhopp…!? Det enda jag pekar på är det orimliga att ge stöd till dem som inte har fått högre kostnader.

T Träkirurgen skrev:
”För att få en uppfattning om hur stor elförbrukning du har kan du titta på den senaste elräkningen och på elbolagens hemsidor brukar det gå att se hur stor förbrukningen har varit över tid.”

Tydligen finns det en hel del människor som verkar ha noll koll på sin elförbrukning. Det är ju inte enbart två hål i väggen.
K Kane skrev:
Verkligen inte, det är ju två jordbleck på sidan också......:p
De som inte vet att man kan se hur mycket el man förbrukat genom att titta på sin elfaktura vet nog inte vad jordbleck är heller.

S sepani skrev:
Eller rättare, räknas fritidshus?
Jo, man kan undra om regeringen ens tänkt så lång. Om man har t.ex. en villa och ett fritidshus, ska förbrukningen läggas ihop då, så att man kan kamma hem högsta vinsten? Eller om man har verkligt hög förbrukning på båda två, ska man få 6000 kr för var och en av dem?

stödet syftar ju till att kompensera den som har drabbats av extremt höga priser. Jag har svårt att förstå logiken om det också skulle betalas ut till dem med fastprisavtal och som definitionsmässigt inte har drabbats av högre priser.
Jo, men så är förslaget formulerat. Det är de med hög förbrukning som ska få stöd, vilket inte nödvändigtvis är de med höga elräkningar.

A andersmc skrev:
Jo, men så är förslaget formulerat. Det är de med hög förbrukning som ska få stöd, vilket inte nödvändigtvis är de med höga elräkningar.
Jag vet att det är så förslaget är formulerat, vilket ju är helt upp åt väggarna. Det innebär ju att högförbrukare med fastprisavtal, som har exakt samma kostnader för sin el som tidigare, kompenseras för höga elpriser som andra har fått betala - vilka i sin tur mycket väl kan bli utan ersättning trots att deras räkning har femdubblats.

Det borde självklart vara som i Norge där pris/kWh som kunden faktiskt har betalat är en betydande faktor, vid sidan om volymen.

Jag vet att det är så förslaget är formulerat, vilket ju är helt upp åt väggarna. Det innebär ju att högförbrukare med fastprisavtal, som har exakt samma kostnader för sin el som tidigare, kompenseras för höga elpriser som andra har fått betala - vilka i sin tur mycket väl kan bli utan ersättning trots att deras räkning har femdubblats.

Det borde självklart vara som i Norge där pris/kWh som kunden faktiskt har betalat är en betydande faktor, vid sidan om volymen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

• Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Det har ju pratats en del om att sänka elskatten istället, men jag undrar hur bakbundna regeringen är med tanke på att det är oppositionen som bestämt skatteuttaget?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…

Jag är tveksam till att det borde vara någonting alls.

Den grundläggande besynnerligheten är att regeringen så länge de kunnat drivit en politik för att energin ska bli så dyr så att folk tvingas spara på energin och att priset på energi ska vara oberäkneligt och oförutsägbart. Nu har det blivit exakt som de ville, och då vill de omedelbart börja kasta omkring med skattepengar för att dämpa effekten av det de kämpat för.

De som har gjort som regeringen ville, att hålla nere sin energiförbrukning, blir nu indirekt straffade för detta. Det positiva med chockpriserna - att de som av nonchalans inte tidigare gjort något åt sin energiförbrukning - elimineras.

Man kan också anföra att en hög energiförbrukning kommer inte av sig själv. Den beror på någonting. Det kan vara ett ovanligt stort hus, slösaktiga långa duschar, åretruntuppvärmd utomhuspool, ett par nyinköpta Teslor á 1 miljon styck, bitcoinmining, eluppvärmd garageuppfart, cannabisodling... Ja ni fattar. Man premierar sånt som absolut inte borde premieras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.