808 läst ·
2 svar
808 läst
2 svar
förenkla tömning vvb
Hej! Jag har en varmvattenberedare, Nibe eminent 30 liter, i en sommarstuga. Vill helst tömma den på vintern, men stör mig på att det är så trassligt. Man ska skruva en kran åt ena hållet, sen en annan åt andra hållet och en tredje åt tredje hållet, och så skruva bort en pyttepytteliten luftningsskruv. Framför allt den sistnämnda är det en tidsfråga innan jag slarvar bort.
Nu är frågan: Går det att förenkla den här proceduren på något sätt? Jag vet att det finns olika skolor i huruvida varmvattenberedaren alls ska tömmas eller ej, men om man nu vill göra det?
Nu är frågan: Går det att förenkla den här proceduren på något sätt? Jag vet att det finns olika skolor i huruvida varmvattenberedaren alls ska tömmas eller ej, men om man nu vill göra det?
Vi har en äldre nibe i en stuga och vi tömmer genom att öppna två ventiler som sitter på kv och vv i duschen, luften åker in via säkerhetsventilen och den tömmer rejält fort och enda är att man måste bort med det varmaste vattnet på något annat sätt så man inte förstör mattan.
Exakt samma lösning funkar även fint på en biltema-vvb som vi har i ett duschrum.
Exakt samma lösning funkar även fint på en biltema-vvb som vi har i ett duschrum.
Redigerat:
Klicka här för att svara