17 583 läst ·
88 svar
18k läst
88 svar
Föreningen kräver att elementen ska sitta
Vi kan ta några exempel som går på tvärs mot det du glidande försöker få till något i vanlig ordning för denna typ trådar dvs att allt är omöjligt och skälen är bla, bla, bla.H hempularen skrev:På det formella planet handlar det helt enkelt om att radiatorn tillhör föreningen. Föreningen vill inte lägga krut på att utreda vad konsekvenserna blir om du tar bort föreningens radiator.
På det praktiska planet ligger att du som bostadsrättsinnehavare troligen kan kräva att radiatorn skall finnas där.
Antag att jag tar bort radiatorn idag, om 10 år ändrar jag mig och kräver att föreningen återställer värmen i mitt badrum. Eller lite mer troligt, den som köpt bostadsrätten av mig ställer kravet mot föreningen.
Oavsett om ett sådant krav blir en realite, eller kan vara giltigt, så vill föreningen inte behövas kostnaden eller diskussionen om 10 år.
Stamrenoveringar badrum sker där vatten, avlopp ordnat byts. De som innehar lägenheterna kan göra diverse val typiskt lite armaturer, tvättmaskin anslutningar, ytskikt osv Här ingår då också val att radiator ersätts med golvvärme både vattenburen och elvärmekabel finns att kryssa i eller befintlig lösning blir kvar.
Detta är inget ovanligt fall tom jag känner till såna och inte direkt få heller trots att jag inte är styrelseproffs. Nu byter lägenheterna över tid innehavare. När, hur ska då dessa enligt vad som nämnts några gånger tidigare lyckas få det till original eller likt grannarnas i sig motstridigt olika lösningar?
Är dessa BRF felaktiga på olika sätt och omöjliga att hantera? Knappast skulle jag tro och trådens tema ligger mer åt valhänthet, okunskap som ska döljas, lättja i stället för svar oavsett om de blir bra eller dåliga. Bättre att ha konkreta faktabaserade argument att delge det kan nog många eller de flesta ta till sig och acceptera diametralt till diverse flum och goddag yxskaft.
Detta är inte direkt riktat till dig hempularen, det dräller ju in en del här med lite bröder till hjälp förklaringar om hur svårt allt är.
Jag tror du spikade orsaken till att många föreningar är konservativa i dessa frågor i inlägg #21: Man saknar sakkunskap och personalresurser att göra utredningarna. Det kostar ju med lätthet 1000 kr i timmen att ha en jeppe funderade på ändringar av värmesystemet och inte sällan saknas det helt underlag, ritningar, beräkningar o s v. Räkningarna blir lätt stora för att skaffa sig ens den mest grundläggande kunskapen.GK100 skrev:
Vi kan ta några exempel som går på tvärs mot det du glidande försöker få till något i vanlig ordning för denna typ trådar dvs att allt är omöjligt och skälen är bla, bla, bla.
Stamrenoveringar badrum sker där vatten, avlopp ordnat byts. De som innehar lägenheterna kan göra diverse val typiskt lite armaturer, tvättmaskin anslutningar, ytskikt osv Här ingår då också val att radiator ersätts med golvvärme både vattenburen och elvärmekabel finns att kryssa i eller befintlig lösning blir kvar.
Detta är inget ovanligt fall tom jag känner till såna och inte direkt få heller trots att jag inte är styrelseproffs. Nu byter lägenheterna över tid innehavare. När, hur ska då dessa enligt vad som nämnts några gånger tidigare lyckas få det till original eller likt grannarnas i sig motstridigt olika lösningar?
Är dessa BRF felaktiga på olika sätt och omöjliga att hantera? Knappast skulle jag tro och trådens tema ligger mer åt valhänthet, okunskap som ska döljas, lättja i stället för svar oavsett om de blir bra eller dåliga. Bättre att ha konkreta faktabaserade argument att delge det kan nog många eller de flesta ta till sig och acceptera diametralt till diverse flum och goddag yxskaft.
Detta är inte direkt riktat till dig hempularen, det dräller ju in en del här med lite bröder till hjälp förklaringar om hur svårt allt är.
I den förening jag själv är aktiv i finns inte en jeppe som har en aning om hur värmesystemet är uppbyggt eller dimensionerat. Lägenhetsinnehavare klagar ibland på att det är för kallt och inte sällan har radiatorer uppenbart plockats bort under åren utan föreningens kännedom (eller dokumentation). I nåt badrum har det installerats golvvärme men det saknas kännedom om när och hur det skedde o s v.
Som ideell styrelse är frågan nästan oöverstigligt komplicerad. Skulle önska att varje lägenhet matades med varmvatten till en enda överlämningspunkt med en energimätare och sen får lägenhetsinnehavarna koppla radiatorer bäst de vill i sin egen lägenhet. Fakturering för energiförbrukning. I drömmarnas värld.
Har ett fall i vår förening där en tidigare ägare har installerat vattenburen golvvärme i badrummet på övervåningen (BR radhus)
Hur systemet fungerar har vi inte en aning om, allt är inbyggt/ingjutet. Elementet i rummet bredvid har ingen cirkulation. Flera rörmokare som kollat på problemet vill inte ens tömma systemet, med risk för att hela övervåningen blir utan värme.
Riva upp allt är det alternativ som finns, en stor kostnad för föreningen och den nuvarande ägaren, försäkringsbolagen vill inte betala, då det inte är nån skada.
Hur systemet fungerar har vi inte en aning om, allt är inbyggt/ingjutet. Elementet i rummet bredvid har ingen cirkulation. Flera rörmokare som kollat på problemet vill inte ens tömma systemet, med risk för att hela övervåningen blir utan värme.
Riva upp allt är det alternativ som finns, en stor kostnad för föreningen och den nuvarande ägaren, försäkringsbolagen vill inte betala, då det inte är nån skada.
Isakare skrev:
Har ett fall i vår förening där en tidigare ägare har installerat vattenburen golvvärme i badrummet på övervåningen (BR radhus)
Hur systemet fungerar har vi inte en aning om, allt är inbyggt/ingjutet. Elementet i rummet bredvid har ingen cirkulation. Flera rörmokare som kollat på problemet vill inte ens tömma systemet, med risk för att hela övervåningen blir utan värme.
Riva upp allt är det alternativ som finns, en stor kostnad för föreningen och den nuvarande ägaren, försäkringsbolagen vill inte betala, då det inte är nån skada.
Det handlar om ansvaret och framtida kostnader för golvvärmen när den går sönder i framtiden. Bri innehavaren ansvarar bara för ytskikten.A andersda skrev:
Att plocka bort en radiator som nästa bri vill ha återmonterat. Då åker föreningen på den kostnaden.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Måste bara fråga du skriver er plan var att ta bort elementet men vad jag inte förstår är varför ni inte helt enkelt låter det sitta kvar då när det stött på patrull, varför måste ni köpa ett nytt? Hade ni redan tagit bort det gamla? Sen tycker jag att förvaltaren har fel men jag har ingen sakkunskap om det. Undras hur gammal utbildning förvaltaren har?J J0n4s skrev:Hej,
Jag håller på med en renovering av ett badrum i lägenhet. Huset är från 94 och badrummet var från byggnadsåret. I gamla badrummet satt då ett vattenburet element. Vår plan var att ta bort det (och ersätta uppvärmningsbehovet med golvvärme).
Men det sa föreningens fastighetsförvaltare nej till med motivering att elementen måste sitta kvar "annars kan det bli problem centralt med elementen i huset". Kan inget om sånt här själv och tänkte då att man kanske får ha ett litet element då. Jag frågade fastighetsförvaltaren om man kan ha ett mindre element eftersom vi adderar ny värmekälla, men att vi då inte skulle påverka det centrala i huset. Det blev också nej. Värmeeffekten skulle vara exakt samma.
Då pratade jag med Epecon vars element det var som satt i badrummet tidigare. För att få hjälp att beräkna värmeeffekten i det gamla och köpa ett nytt med motsvarande effekt. Men deras teknisk säljchef tyckte det var vansinne att jag skulle behöva sitta in ett element om jag ändå ska ha golvvärme. Jag frågade om grejen med påverkan på det centrala systemet, men det sa han med 100% bestämdhet att det inte ska påverka. Och att förvaltaren helt enkelt har fel.
Så nu är jag rådvill. Svårt att kringgå fastighetsförvaltarens krav. Men ska man behöva köpa och sätta in ett element i onödan.
Någon som har koll? Vem har rätt? Vad att göra?
Nja värmesystem bör man inte ge sig på hursomhelst. I vår förening började styrelsen skruva på stamventilerna så hela värmesystemet förstördes. Så det blev till att beställa injustering av värmesystem och det kostade 200.000 för många år sedan.A andersda skrev:
Jo bara jo. Värmesystem i flerfamiljshus kan mycket väl vara komplicerade. Lägenheters cirkulationsslingor kan och är ibland HELT beroende av varann. Därför ska inte enskilda göra ingrepp i slingorna genom att mecka med element utan att fråga ansvariga.A andersda skrev:
Det kan orsaka stora kostnader att återjustera.
Bra skiss. Det luriga med ettrörssystem är att det i vissa fall är gemensamt med grannlägenheter som då kan bli lidande om någon meckar med slingan. Så är det i vår förening.Demmpa skrev:
Vid ettrörsystem så måste radiatorn sitta på plats eller så måste man sätta en bygel för att slingan ska fortsätta att fungera.
Vid ettrörsystem så är det bara ett delflöde som kan gå upp genom radiatorn, resten går genom kopplet eller speciell förgrening.
Det totala flödet genom kretsen störd lika mycket/lite oberoende av radiatorn tas bort (och rören byglas vid ettrörsystem eller rören blindas vid tvårörssystem) eller om termostaten ställs på noll.
[bild]
Ettrörsystem.
[bild]
Tvårörssystem.
Nej + ett mer än hur många jo du drar till med ad infinitum. Som andersda skrev det är inget i dessa anläggningar som öht är besvärligt att hantera oavsett vad som ska göras i badrummen eller andra utrymmen med värmesystemet. Givetvis och det enda jag är inne på här är att det görs korrekt på alla sätt det är inget man borde himdra om det finns minsta förståelse. Sen finns det så klart fall likt det Claes beskrev i både små och stora sammanhang men har ju inte direkt att göra med ett korrekt ingrepp av innehavaren och noterat av styrelse m.fl.F frasen_36 skrev:Jo bara jo. Värmesystem i flerfamiljshus kan mycket väl vara komplicerade. Lägenheters cirkulationsslingor kan och är ibland HELT beroende av varann. Därför ska inte enskilda göra ingrepp i slingorna genom att mecka med element utan att fråga ansvariga.
Det kan orsaka stora kostnader att återjustera.
Det är ju inte raketforskning med värmesystem. Men allt är ju relativt.
Men ta en sådan enkel sak som att föreningen bestämmer sig för att byta ut termostater, som en del i underhåll av värmesystemet.
Lägenhetsinnehavaren informeras och rörmokaren åker ut. Väl på plats inser han att elementet är utbytt, och att termostaten han har med sig inte passar. Blir en extra tur till lagret, kanske inte hinner komma samma dag. Sedan ska det koordineras en ny tid med lägenhetsinnehavare för byte. Massa extranoment som tar tid. Som hamnar på föreningens räkning.
Eller nästa lägenhetsinnehavare som klagar på kallt i badrummet, för att tidigare innehavare kanske monterat fel element. Utredningstid med mera som säkert riskerar att hamna på föreningen.
Jag har förståelse för om föreningar är lite stelbenta ibland, det är enklare om man håller en viss linje och standard, även om det blir lite tråkigare för de boende. Bra fråga att diskutera på årsmöten kanske.
Men ta en sådan enkel sak som att föreningen bestämmer sig för att byta ut termostater, som en del i underhåll av värmesystemet.
Lägenhetsinnehavaren informeras och rörmokaren åker ut. Väl på plats inser han att elementet är utbytt, och att termostaten han har med sig inte passar. Blir en extra tur till lagret, kanske inte hinner komma samma dag. Sedan ska det koordineras en ny tid med lägenhetsinnehavare för byte. Massa extranoment som tar tid. Som hamnar på föreningens räkning.
Eller nästa lägenhetsinnehavare som klagar på kallt i badrummet, för att tidigare innehavare kanske monterat fel element. Utredningstid med mera som säkert riskerar att hamna på föreningen.
Jag har förståelse för om föreningar är lite stelbenta ibland, det är enklare om man håller en viss linje och standard, även om det blir lite tråkigare för de boende. Bra fråga att diskutera på årsmöten kanske.
Det är även rätt naturligt att en förening som ansvarar för att värmesystemet fungera korrekt, inte vill att någon annan modifierar det, även om det naturligtvis rent tekniskt går att göra "korrekt".useless skrev:
Precis. Problemet är nog i första hand klåfingriga hantverkare som håller på att skruva på injusteringsventiler, strypningar och förinställningar, tömma ur vatten ur systemet m.m. utan att bry sig om eller förstå konsekvenserna. Vår BRF har fått lägga massvis med pengar på injusteringar genom åren pga detta. Gör man det rätt är det inget problem.Alfredo skrev:
Görs det korrekt kommer inte sömngångarna att över huvud taget märka eller förstå att det skett. Har du exempel på hur det görs tekniskt korrekt? Troligtvis inte däremot hur det säkras för att åtminstone i forumet ses juridiskt korrekt och det är naturligtvis det helt avgörande.Alfredo skrev:
Förstår du hur självmotsägande ditt inlägg är med sina skilda korrekt där det sistnämnda du som olymp sätter inom "..".
