Cheesen
Ts bör undvika att peta på radiatorn då det inte är dennes. Det här är som största problemet med bostadsrätt, man äger inte bostaden utan en andel i föreningen. Att ta bort en radiator utan att ha ett skriftligt medgivande från föreningen är jättedumt, kallas egenmäktigt förfarande har jag hört. Lika illa som om du gräver upp grannens tuiahäck eller kopplar bort grannens utebelysningen för att den stör dig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Termostaten stänger inte flödet i kretsen som elementet är kopplad till utan shuntar bara in elementet mer eller mindre beroende på inställningen. Därför måste elementet sitta där för att inte störa balansen i slingan med övriga element som sitter i samma krets. I vissa fall delar man kretsen med grannlägenhet på samma plan.
Vid ettrörsystem så måste radiatorn sitta på plats eller så måste man sätta en bygel för att slingan ska fortsätta att fungera.

Vid ettrörsystem så är det bara ett delflöde som kan gå upp genom radiatorn, resten går genom kopplet eller speciell förgrening.

Det totala flödet genom kretsen störd lika mycket/lite oberoende av radiatorn tas bort (och rören byglas vid ettrörsystem eller rören blindas vid tvårörssystem) eller om termostaten ställs på noll.

Schematisk illustration av ettrörsystem för radiatorer med flödesvägar och ventiler.
Ettrörsystem.

Schematisk illustration av ettrörsystem för radiatorer med delflöden och bygeln.
Tvårörssystem.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Sätt in en vattenburen handdukstork istället för elementet och torka alla era badlakan där. =) Perfekt och billigt med varma handdukar.
På vintern ja... Funkar dock inget vidare under sommarhalvåret.
 
Måste vara en vattenburen handdukstork med kombinerad el-patron inuti. Då fungerar det även på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad händer den dag som föreningen är ute och kontrollerar/injusterar alla radiatorers ventiler därför att vissa lägenheter inte får det tillräckligt varmt?
då får entreprenören som föreningen anlitat injustera handukstorken, på samma sätt som de hade gjort med en radiator
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
BirgitS
X Xaktly skrev:
då får entreprenören som föreningen anlitat injustera handukstorken, på samma sätt som de hade gjort med en radiator
Det hjälper ju inte när problemet är att det upptäcks att lägenhetsinnehavaren har gjort något med föreningens egendom som denne inte hade lov att göra.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Lite pedagogiskt kanske men så här fungerar det i en brf.
Gränslistan finns av en anledning. Om styrelsen ger tillstånd att ta bort en radiator som i detta fallet så måste sryrelsen ge tillstånd till alla medlemmar som vill göra samma sak, likhetsprincipen. Anta att om några år så har 20% av medlemmarna tagit bort sin radiator i badrummet. Då kan det bli problem med ett värmesystem som inte levererar tillräckligt med värme så en ny injustering behövs mm. Det är kostnader som brf får betala. Kan bli dyrt och, inte minst, mycket gnäll i brf om kalla lgh.
Därför är det helt riktigt att styrelsen inte ger tillåtelse att montera bort en radiator.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M Miro63 skrev:
Lite pedagogiskt kanske men så här fungerar det i en brf.
Gränslistan finns av en anledning. Om styrelsen ger tillstånd att ta bort en radiator som i detta fallet så måste sryrelsen ge tillstånd till alla medlemmar som vill göra samma sak, likhetsprincipen. Anta att om några år så har 20% av medlemmarna tagit bort sin radiator i badrummet. Då kan det bli problem med ett värmesystem som inte levererar tillräckligt med värme så en ny injustering behövs mm. Det är kostnader som brf får betala. Kan bli dyrt och, inte minst, mycket gnäll i brf om kalla lgh.
Därför är det helt riktigt att styrelsen inte ger tillåtelse att montera bort en radiator.
Men vad händer om 20% av medlemmarna stryper termostaten till 0?
 
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Men vad händer om 20% av medlemmarna stryper termostaten till 0?
Då får man gå ut med information att det är väldigt dumt att inte se till att badrummet är det varmaste rummet eftersom det annars är större risk för mögel.
 
  • Gilla
Miro63
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Men vad händer om 20% av medlemmarna stryper termostaten till 0?
Det är skillnad. Om inte brf värmesystem klarar att 20% av radiatorerna vrids ner till noll är brf skyldig vidtaga åtgärder. Men varför ska den enskilda medlemmen tillåtas göra ingrepp på värmesystemet som kan orsaka kostnad?
 
På det formella planet handlar det helt enkelt om att radiatorn tillhör föreningen. Föreningen vill inte lägga krut på att utreda vad konsekvenserna blir om du tar bort föreningens radiator.
På det praktiska planet ligger att du som bostadsrättsinnehavare troligen kan kräva att radiatorn skall finnas där.
Antag att jag tar bort radiatorn idag, om 10 år ändrar jag mig och kräver att föreningen återställer värmen i mitt badrum. Eller lite mer troligt, den som köpt bostadsrätten av mig ställer kravet mot föreningen.
Oavsett om ett sådant krav blir en realite, eller kan vara giltigt, så vill föreningen inte behövas kostnaden eller diskussionen om 10 år.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
M Miro63 skrev:
Det är skillnad. Om inte brf värmesystem klarar att 20% av radiatorerna vrids ner till noll är brf skyldig vidtaga åtgärder. Men varför ska den enskilda medlemmen tillåtas göra ingrepp på värmesystemet som kan orsaka kostnad?
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.

@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.

Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
 
  • Gilla
Miro63
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.

@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.

Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.

@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.

Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
Om 20% av radiatorerna behöver stängas för att det är för varmt begöver nog värmesystemet en översyn och då sänka värmekurvan.
 
M Miro63 skrev:
Om 20% av radiatorerna behöver stängas för att det är för varmt begöver nog värmesystemet en översyn och då sänka värmekurvan.
Men om alla radiatorer ersätts med elgolvvärme och elhanddukstork, som TS i tråden vill göra, då handlar det inte om att fastigheten (brflägenheterna) blir för varma.

Det är det tråden handlar om. Alltså att ersätta befintliga vattenburna radiatorer med en annan värmekälla (elvärme i TS fall).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Men om alla radiatorer ersätts med elgolvvärme och elhanddukstork, som TS i tråden vill göra, då handlar det inte om att fastigheten (brflägenheterna) blir för varma.

Det är det tråden handlar om. Alltså att ersätta befintliga vattenburna radiatorer med en annan värmekälla (elvärme i TS fall).
Var ju det jag svarade på tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.