17 583 läst ·
88 svar
18k läst
88 svar
Föreningen kräver att elementen ska sitta
Ts bör undvika att peta på radiatorn då det inte är dennes. Det här är som största problemet med bostadsrätt, man äger inte bostaden utan en andel i föreningen. Att ta bort en radiator utan att ha ett skriftligt medgivande från föreningen är jättedumt, kallas egenmäktigt förfarande har jag hört. Lika illa som om du gräver upp grannens tuiahäck eller kopplar bort grannens utebelysningen för att den stör dig.
Vid ettrörsystem så måste radiatorn sitta på plats eller så måste man sätta en bygel för att slingan ska fortsätta att fungera.F frasen_36 skrev:Termostaten stänger inte flödet i kretsen som elementet är kopplad till utan shuntar bara in elementet mer eller mindre beroende på inställningen. Därför måste elementet sitta där för att inte störa balansen i slingan med övriga element som sitter i samma krets. I vissa fall delar man kretsen med grannlägenhet på samma plan.
Vid ettrörsystem så är det bara ett delflöde som kan gå upp genom radiatorn, resten går genom kopplet eller speciell förgrening.
Det totala flödet genom kretsen störd lika mycket/lite oberoende av radiatorn tas bort (och rören byglas vid ettrörsystem eller rören blindas vid tvårörssystem) eller om termostaten ställs på noll.
Ettrörsystem.
Tvårörssystem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Lite pedagogiskt kanske men så här fungerar det i en brf.
Gränslistan finns av en anledning. Om styrelsen ger tillstånd att ta bort en radiator som i detta fallet så måste sryrelsen ge tillstånd till alla medlemmar som vill göra samma sak, likhetsprincipen. Anta att om några år så har 20% av medlemmarna tagit bort sin radiator i badrummet. Då kan det bli problem med ett värmesystem som inte levererar tillräckligt med värme så en ny injustering behövs mm. Det är kostnader som brf får betala. Kan bli dyrt och, inte minst, mycket gnäll i brf om kalla lgh.
Därför är det helt riktigt att styrelsen inte ger tillåtelse att montera bort en radiator.
Gränslistan finns av en anledning. Om styrelsen ger tillstånd att ta bort en radiator som i detta fallet så måste sryrelsen ge tillstånd till alla medlemmar som vill göra samma sak, likhetsprincipen. Anta att om några år så har 20% av medlemmarna tagit bort sin radiator i badrummet. Då kan det bli problem med ett värmesystem som inte levererar tillräckligt med värme så en ny injustering behövs mm. Det är kostnader som brf får betala. Kan bli dyrt och, inte minst, mycket gnäll i brf om kalla lgh.
Därför är det helt riktigt att styrelsen inte ger tillåtelse att montera bort en radiator.
Men vad händer om 20% av medlemmarna stryper termostaten till 0?M Miro63 skrev:Lite pedagogiskt kanske men så här fungerar det i en brf.
Gränslistan finns av en anledning. Om styrelsen ger tillstånd att ta bort en radiator som i detta fallet så måste sryrelsen ge tillstånd till alla medlemmar som vill göra samma sak, likhetsprincipen. Anta att om några år så har 20% av medlemmarna tagit bort sin radiator i badrummet. Då kan det bli problem med ett värmesystem som inte levererar tillräckligt med värme så en ny injustering behövs mm. Det är kostnader som brf får betala. Kan bli dyrt och, inte minst, mycket gnäll i brf om kalla lgh.
Därför är det helt riktigt att styrelsen inte ger tillåtelse att montera bort en radiator.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är skillnad. Om inte brf värmesystem klarar att 20% av radiatorerna vrids ner till noll är brf skyldig vidtaga åtgärder. Men varför ska den enskilda medlemmen tillåtas göra ingrepp på värmesystemet som kan orsaka kostnad?Demmpa skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
På det formella planet handlar det helt enkelt om att radiatorn tillhör föreningen. Föreningen vill inte lägga krut på att utreda vad konsekvenserna blir om du tar bort föreningens radiator.
På det praktiska planet ligger att du som bostadsrättsinnehavare troligen kan kräva att radiatorn skall finnas där.
Antag att jag tar bort radiatorn idag, om 10 år ändrar jag mig och kräver att föreningen återställer värmen i mitt badrum. Eller lite mer troligt, den som köpt bostadsrätten av mig ställer kravet mot föreningen.
Oavsett om ett sådant krav blir en realite, eller kan vara giltigt, så vill föreningen inte behövas kostnaden eller diskussionen om 10 år.
På det praktiska planet ligger att du som bostadsrättsinnehavare troligen kan kräva att radiatorn skall finnas där.
Antag att jag tar bort radiatorn idag, om 10 år ändrar jag mig och kräver att föreningen återställer värmen i mitt badrum. Eller lite mer troligt, den som köpt bostadsrätten av mig ställer kravet mot föreningen.
Oavsett om ett sådant krav blir en realite, eller kan vara giltigt, så vill föreningen inte behövas kostnaden eller diskussionen om 10 år.
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.M Miro63 skrev:
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.
@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.
Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
Demmpa skrev:
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.
@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.
Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
Om 20% av radiatorerna behöver stängas för att det är för varmt begöver nog värmesystemet en översyn och då sänka värmekurvan.Demmpa skrev:
Anledningen till min fråga var att det lät som att det bara var pga borttagna radiatorer som det kan behövas ny injustering.
Jag är även helt med på att enskilda medlemmar inte bör/ska få göra ingrepp som orsakar kostnader för föreningen eller andra medlemmar.
@Miro63 @hempularen
Ja, jag är helt med på att brföreningen inte vill att brfägarna håller på med bl.a. radiatorsystemet å gör ändringar i det mm.
Är även helt med på att brföreningen kan få krav på sig framöver av tex efterföljande brfägare på återställning av radiatorsystemet om radiatorer plockas bort.
Men om alla radiatorer ersätts med elgolvvärme och elhanddukstork, som TS i tråden vill göra, då handlar det inte om att fastigheten (brflägenheterna) blir för varma.M Miro63 skrev:
Det är det tråden handlar om. Alltså att ersätta befintliga vattenburna radiatorer med en annan värmekälla (elvärme i TS fall).
Var ju det jag svarade på tidigare.Demmpa skrev:
