bonnier skrev:
Jag har inga speciellt udda eller fancy verktyg antar jag, man klarar sig mer eller mindre med en "standarduppsättning". Kap/ger har väl alla? Jag har en sänksåg som varit guld värd. Överhandsfräs för att få till lite frästa detaljer på luckor och bänkskivor.

Visst är det ett ganska stort projekt att sätta igång med, och lite nervöst om man är amatör, men kul och jag tycker du skall prova på!
Ok, låter vettigt.
Ja, jag har klarat av allt annat på huset, så varför inte ta det till nästa nivå. :)
 
Jättefint kök och jättefint badrum. Det hade varit jätteroligt att se huset som detta passar in i. Någon sådan bild på lager också kanske? :wow:
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jättefint kök och jättefint badrum. Det hade varit jätteroligt att se huset som detta passar in i. Någon sådan bild på lager också kanske? :wow:
Tack! Tyvärr så har några tidigare ägare ansett att husets alla delar skulle lyftas upp till 80-talsstandard, och det gäller även fasaden. Vår plan är att byta den, som vi tycker, tråkiga fasad som finns nu, antingen mot en ny träfasad med "traditionell" och smalare locklist, eller ta fram den gamla putsade fasaden som finns under. Så här såg det ut en gång i tiden:

Vinnerstad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så här ser det ut nu för tiden, eller rättare sagt när vi tog över för ett år sedan

vinnerstad2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser att kök och badrum du gjort sitter som en smäck. :thumbup:

Av bilden att döma så ser väl huset inte så sönderrenoverat ut? Den tillbyggda frontespisen tycker jag ser ut som att den kunde suttit där från början. Verandan är ju minst lika fin som på den gamla bilden. Eller är det något man inte ser på bilderna?

Är det ett stenhus som man satt träfasad på?
 
Det är ett putsat hus, under träfasaden. Nej det är inte så mycket proportioner som har ändrats av tillbyggnader eller liknande, utan det är själva träfasaden som "stör" oss, vi får association till 80-tals villa. De yttre förändringar som finns är dels själva kupan ovanför entrén (jasså det kallas frontespis?), vilket funkar fint för oss, och dels är ett par fönster bytta på övervåningen och i köket. Köksfönstret är återställt som jag nämnde i första inlägget. Fönstren på övervåningen skall bytas när turen har kommit dit. Nu när jag ser på bilden, den nyare, så märker jag att den måste ha några år på nacken, och inte taget av mig alltså. Fönstret på ovanvåningen ser faktiskt ut som om det vore "original", eller i alla fall har det den modell som vi vill ha. Det kan alltså inte vara speciellt många år sedan som förra ägaren bytte ut det mot ett nyare ospröjsat 3-glasfönster, sådant som har gångjärn i ovankant och fälls uppåt för att öppnas.
 
Man blev sjukt inspirerad att bygga eget kök av din tråd. Fantastiskt arbetat. Frontespis skall man ju ha det har jag med! :)
Du har inget inläsningstips inför att bygga kök i gammal stil eller?

Har ni tittat på vad det innebär att ta ned fasaden och ta fram den gamla putsen? Är det någon som vet om det går ens?
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Fantastiskt snyggt kök, (och bad för den delen) det där ska du känna dej väldigt nöjd med!
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Jugend skrev:
Man blev sjukt inspirerad att bygga eget kök av din tråd. Fantastiskt arbetat. Frontespis skall man ju ha det har jag med! :)
Du har inget inläsningstips inför att bygga kök i gammal stil eller?

Har ni tittat på vad det innebär att ta ned fasaden och ta fram den gamla putsen? Är det någon som vet om det går ens?
Inga direkta lästips tyvärr...men inspiration har vi fått genom forumet, bloggar och tidningar. Sedan går inget upp mot att se saker live heller, passa på att snappa upp idéer närhelst man besöker äldre hus och byggnader.

Att ta fram fasaden är bara på tankestadiet ännu. Vi har fått små glimtar av den när vi bytt fönster och dörrar, den ser väl ok ut men jag kan tänka mig att ganska mycket är förstört där reglar spikats upp. Det borde gå att laga dock, en grannbyggnad där vi bodde förut lagade delar av sin fasad efter en ytlig brand. Sen har vi förstås problemet med att isoleringen försvinner...
 
Marlen Eskilsson skrev:
...Av bilden att döma så ser väl huset inte så sönderrenoverat ut? ...
Kom att tänka på betongteglet också...det skall bytas för eller senare. För övrigt är det mest invändigt som det har "renoverats sönder"; plastmattor och laminatgolv, glasfiberväv på väggarna, lackad och gulnad furupanel i en del tak och väggar. Men det är mest ytskikt som går att byta ut som tur är, t.ex. alla kakelugnar finns kvar.
 
Fint kök och badrum, ser ut som att ni sparade en liten glugg där gamla dörren var - vad var tanken bakom det?

Antar att du gjort badrummet helt själv också? Vad blev det för tätskiktssystem?
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
bonnier skrev:
Kom att tänka på betongteglet också...det skall bytas för eller senare. För övrigt är det mest invändigt som det har "renoverats sönder"; plastmattor och laminatgolv, glasfiberväv på väggarna, lackad och gulnad furupanel i en del tak och väggar. Men det är mest ytskikt som går att byta ut som tur är, t.ex. alla kakelugnar finns kvar.
Ja, betongteglet som fanns på vårt hus när vi köpte det (såg exakt ut som ert) bytte vi också. Fast det syns inte på bilden att er träfasad är "fel".
 
badtastex skrev:
Fint kök och badrum, ser ut som att ni sparade en liten glugg där gamla dörren var - vad var tanken bakom det?

Antar att du gjort badrummet helt själv också? Vad blev det för tätskiktssystem?
Ja badrummet har vi gjort själv, tätskiktssystemet är från Mira.

Anledningen till "gluggen" i dörren i köket var dels att vi inte ville bygga bort dörren helt, det skulle synas att det varit en dörr där. Dels så hade frun bestämt sig för att hon ville ha ett "fönster" ut till hallen för att få det ljusare.
 
Väldigt fint blev det!
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Det slår mig hur inspirerande detta kan bli för andra när man går i förändringstankar.

Bra jobbat! :thumbup:
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Anders D skrev:
Det slår mig hur inspirerande detta kan bli för andra när man går i förändringstankar.

Bra jobbat! :thumbup:
Ja det är ju kul om man kan inspirera andra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.