God kväll,

Är det någon som kan vägleda lite kring hur jag och min fru ska tänka kring vårt egna pensionssparande så att det blir någorlunda rättvist om 25 år när det är dags att sluta jobba.

Idagsläget sparar vi 600kr till mig och 800kr till min fru som egen pension.

Min fru arbetar 80% och har varit mammaledig mycket så hon ligger efter och kommer göra så framöver med.

Hur ska vi tänka så att det blir en rättvis summa som vi sparar extra till min fru än mig?

Vi har gemensam ekonomi men eftersom ingen vet vad framtiden ger så är det bättre att vi sparar undan mer åt min fru nu så det blir rättvist i långa loppet.

Vi tjänar 50 000 resp. 37 000kr i månaden brutto.

Tips och egna erfarenheter mottages tacksamt!

Vilken typ av pensionssparande har ni valt? Varför just det?

Eftersom ni har gemensam ekonomi spelar det mindre roll vem som sparar vad.

Det som kan spela in när den förste av er går bort är om det finns särkullsbarn. Finns det sådana?

Tack för svar!

Om scenariot att vi inte skulle leva tillsammans bör det är dags för pension inträffar. Hur kompenseras min fru då för mer föräldraledighet och 80% tjänst?

Vi är inte ute efter en klumpsumma utan mer en månadskostnad som vi ska spara undan åt henne.

Vi jobbar kommunalt/Statligt

Bönhas Bönhas skrev:
Vilken typ av pensionssparande har ni valt? Varför just det?
Det påverkar hur man pensionssparar. Och det finns väldigt många varianter. Samma sak ang om ni har särkullsbarn. Det påverkar hur ni skall fördela. Utan mer info går det inte att svara på frågan om fördelningen.

Redigerat:
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det påverkar hur man pensionssparar. Och det finns väldigt många varianter. Samma sak ang om ni har särkullsbarn. Det påverkar hur ni skall fördela. Utan mer info går det inte att svara på frågan om fördelningen.
Tack för att du engagerar dig!
Vi har bara gemensamma barn. Angående hur vi pensionssparar så är det ju via jobben och sen det privata är fondkonton som vi sätter in pengar på varje månad.

Det finns en bra sida hos Min Pension där man kan göra prognoser, minns inte om det fanns någon lägsta ålder för att göra den. Men här kan ni mata in dagens förutsättningar och se hur det skiljer mellan era pensioner vid uttagsdagen. Vi använde den både för att se skillnader och som stöd när tog beslut om uttagstider, men ni kanske redan har provat den.
Vi hade flera olika tjänstepensioner och även var sin privatpension.
Min Pension

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Tack för att du engagerar dig!
Vi har bara gemensamma barn.
Bra det är enklare. Ett problem eliminerat.
O Oskpet skrev:
Angående hur vi pensionssparar så är det ju via jobben och sen det privata är fondkonton som vi sätter in pengar på varje månad.
Till att börja med är det bra att se över efterlevandeskyddet hos jobbpensionen.

Det man kan påverka allra mest är det privata. Så frågan gäller då rimligen hur ni skall hantera den delen.
Till att börja med är det en viktig skillnad mellan pensionssparande och spara till man är pensionerad/slutar jobba. Med pensionssparande menar jag diverse försäkringsbolags olika sk "produkter". Dessa är alltid personliga. Har man svårt att hantera pengar och att spara är dessa bra eftersom man inte kommer åt pengarna (så lätt) innan man är i pensionsåldern.

Men klarar man att ha ett eget privat sparande och är säker på att inte slarva bort pengarna finns fler möjligheter. Man får känna sig själv. Och fundera på om man litar på sig själv. Det man då kan göra är att själv spara sina pengar på det sätt som passar den egna situationen.

Ni skulle på det sättet kunna ha ett gemensamt privat sparande. Har man ändå gemensam ekonomi kanske det är det enklaste. För ni slipper fördela.

Eller så har ni varsitt sparande som ni fyller på med lika mycket. Eller om ni vill ha en annan fördelning kan ni göra det. Ni kan också enkelt ändra fördelningen precis när ni vill. Vilket är svårt med pensionsförsäkringar.

Privat sparande har ni 100% kontroll över och kan ta ut pengar när de behövs samt avstå månader med mindre utgifter.

Vilken form det privata sparandet skall ha är nästa fråga. ISK eller kapitalförsäkringar är vettiga alternativ. Men det ser jag som en separat fråga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.