Ska börja med att säga att elektrikern ska göra jobbet osv. Men jag gillar att ha tänkt igenom hur jag vill ha det först.
Bygger om från en hall, ett sovrum och ett kök till öppen planlösning med kök och vardagsrum. Sitter och tittar på hur säkringarna är lagda idag och funderar på hur jag ska få ihop det. Tilläggas ska kanske att det aldrig varit något problem innan jag byggde om så det bör gå bra nu också.
ström.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag tänkt det som ovan. Komfyren/Spisen är strömbegränsag till 17,5A. Resterande är tagna direkt ur databladen. Tvätt/Torktumlare kommer jag vilja ha en switch för att slå mellan.
Någon som har några tankar runt det?

Är huset i Norge eller Sverige?

Norge. Men tänk inte på det. Viktiga är ju att fördelnignen bli vettig.
Noterar nu att jag helt glömt startströmmen på kylskåpet...

Säkra kyl/frys + spisfläkt på en 20A säkring är inget jag skulle rekomendera eller utföra.
Att ansluta kyl/frys +spisfläkt på en 20A grupp är direkt olämpligt. Vanliga vägguttag är inte godkända för 20A, samt tillverkaren av kyl/frys, fläkt tillåter förmodligen inte så hög avsäkring på anluningspunkten.

Så här skulle jag gjort.
En 10A säkring till Kyl/frys + spisfläkt = 1,5mm2 kablar = vanliga vägguttag
En 20 A säkring till spisen (om den är 1-fas) 4 eller 6mm2 kablar = fast anslutning eller ett 1-fas spisuttag.

Kabelarean är bara en fingervisning om det är rimliga avstånd vi pratar om.

Redigerat:
Tvätt/Torktumlare kommer jag vilja ha en switch för att slå mellan.

En till matning / säkringsgrupp är väl att föredra, så maskinerna får egen grupp/säkring. eller enklast är väl att endast använda en maskin i taget.

Bör nog flytta kyl/frys till 10A köksuttaget på gott och ont.

Det har fungerat fint i 10-15 år så det skall gå med de befintliga delarna.

HSP skrev:
Tvätt/Torktumlare kommer jag vilja ha en switch för att slå mellan.

En till matning / säkringsgrupp är väl att föredra, så maskinerna får egen grupp/säkring. eller enklast är väl att endast använda en maskin i taget.
Jo för mig fungerar det fint att bara köra en åt gången. Men tänker på att när nästa person flyttar in där så kan det kanske vara trevligt att slippa att strömmen går när de drar igång torktumlaren. Inte alla förstår ju varför det sker.

HSP skrev:
Säkra kyl/frys + spisfläkt på en 20A säkring är inget jag skulle rekomendera eller utföra.
Att ansluta kyl/frys +spisfläkt på en 20A grupp är direkt olämpligt. Vanliga vägguttag är inte godkända för 20A, samt tillverkaren av kyl/frys, fläkt tillåter förmodligen inte så hög avsäkring på anluningspunkten.

Så här skulle jag gjort.
En 10A säkring till Kyl/frys + spisfläkt = 1,5mm2 kablar = vanliga vägguttag
En 20 A säkring till spisen (om den är 1-fas) 4 eller 6mm2 kablar = fast anslutning eller ett 1-fas spisuttag.

Kabelarean är bara en fingervisning om det är rimliga avstånd vi pratar om.
Kan flytta över kylfrys på 10A säkringen för uttag och fläkten till ugn/uttag.

Du kan eventuellt säkra upp till 16 a på 2,5 mm2 kabel om elektrikern tycker det är ok. Det går sannolikt att driva tvätt och tork samtidigt eftersom dom inte använder full effekt hela tiden och troligtvis inte samtidigt. Det finns idag värmepumptorktumlare som drar ca 1000 w

Är det problem i köket, då skulle man kunna lägga en 10 a säkring till spisanslutningen och montera vägguttag för fläkt och kyl. Då får spisen en 20 a avsäkring men eferföljande vägguttag 10 a. Det är en nödlösning.

Tänk på att det kan behövas 2 pol automatsäkringar om det är ett gammalt IT nät d.v.s 3 x. 230 v utan nolla.

Norge är ett av dom få länder som använder IT nät på 3 x 230 v. Övriga europa använder TN - nät eller ev.TT nät med 230 / 400 v d.v.s huvudspänning fas- fas 400 v och fasspänning 230 v fas- nolla. Dessa hänger ihop matemaskt som fasspänning x roten ur 3 = huvudspänning.

Redigerat:
  • Gilla
Flygrekord
  • Laddar…
Du väckte en tanke hos mig när du pratade om nödlösningen. Tidigare så körde de ugnen på 20A också i vanligt vägguttag. Det är klart att när man lägger dit ugnen så blir det mkt ledigt i övrigt. Ska kolla i kabelkanelerna och se om det finns något ledigt utrymme att dra in någon ny kabel.
Ska kolla vidare på det. Men det där hjälpte mkt!

ström.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttat över kylskåpet till uttagen på köket, där borde det gå bra. Funderar dock på att fråga om elektrikern kan tänka sig att byta upp den säkringen till 13 istället.
Fläkten lyfte jag över på uttagen i vardagsrummet istället. Dessa är nu nere på knappa 5A.

Att byta från 10 a till 13 a är inte en helt lyckad åtgärd om ledningarna är 1,5 mm2. Det kan fungera om förläggningsättet är gynnsamt. Men det skall alltid utredas innan man gör en sådan åtgärd.

Jag vet att Norska elregler skiljer sig något ifrån bl.a. Svenska när det kabeldimensionering m.m.

Det är samma förläggninssätt mellan den som är 13 och den som är 10 så det borde gå bra. Men har egentligen bara konkluderat med att jag borde dra in en separat 10/16A till ugnen så är jag hemma. Kunde bara inte förstå det rakt av iom att jag hade ett kök där tidigare som fungerade men när du pratade om nödlösningen tidigare så kom jag ju på det där med kopplingen de hade gjort innan.

En fråga till. Jag borde inte behöva oroa mig för startströmmen på kompressorn på kyl/frys plus 2kW vattenkokare på en C10 inte sant?

Kyl/frys drar i princip försumbart med el. Visserligen lite mer i startström, men det tror jag man kan ignorera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.