5 205 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Fördela grupper (säkringar) i köket.
Vad har vi för stora laster i köket?
Spis, häll/ugn får givetvis egen matning, av helt naturliga skäl, 3x16A eller 1x20A. brukar det bli.
Sen bör ju diskmaskin få en egen 10A.
Men sen?, micro drar väl bortåt 1000W, men den går väl att dela på något vägguttag, bara det inte är där man tror vattenkokaren hamnar.
Finns det några fler köksmaskiner förutom vattenkokaren som drar mer än säg 1300W ?
Spis, häll/ugn får givetvis egen matning, av helt naturliga skäl, 3x16A eller 1x20A. brukar det bli.
Sen bör ju diskmaskin få en egen 10A.
Men sen?, micro drar väl bortåt 1000W, men den går väl att dela på något vägguttag, bara det inte är där man tror vattenkokaren hamnar.
Finns det några fler köksmaskiner förutom vattenkokaren som drar mer än säg 1300W ?
Bakmaskiner brukar dra ca 1500w. Lägg mikron själv och ha separat matning till uttag över köksbänken,(brukar lägga 2uttag/10A grupp). kyl/frys hade jag nog gett en egen grupp också. Är det ett nybygge är det lättare och säga "så här hade jag gjort". Gäller det en renovering får man se lite vad man kan får fram 
Jo mina tankar rör främst renovering, då man får fram begränsat antal grupper.
Då tänker jag att istället för att ha alla uttag på samma grupp (så vattenkokaren kan krocka med brödrosten under morgonrusningen) är det kanske bättre att sprida uttagen på två olika grupper, men låta ena hälften samsas med micron.
Men tankarna är väl även applicerbara vid nybyggnad, även om man har större frihet då, så får man väl ändå tygla sig lite, så det inte blir rent löjligt med typ 18 gruppsäkringar bara till köket.
Då tänker jag att istället för att ha alla uttag på samma grupp (så vattenkokaren kan krocka med brödrosten under morgonrusningen) är det kanske bättre att sprida uttagen på två olika grupper, men låta ena hälften samsas med micron.
Men tankarna är väl även applicerbara vid nybyggnad, även om man har större frihet då, så får man väl ändå tygla sig lite, så det inte blir rent löjligt med typ 18 gruppsäkringar bara till köket.
Ja sedär. Vad det drar iväg med moderna maskiner. :eek:elmont skrev:
Min vattenkokare är faktiskt bara på 1500W, undrar om det ens går att köpa en sådan idag.
Du kan ju alltid dra fram en 2/3fasgrupp till uttagen.
4 st är "måsten" spis,diskmaskin.
Sen är resten hur hög tolerans,utrymme i central/åtkomst.
Jag har varit på ställen där man kör golvvärme(600w),uttag+belysning toa,mikrovågsugn och diskmaskin på samma grupp. Det är ganska tråkigt att gruppsäkring eller huvudsäkring löser ut när man har bjudning. Gästerna brukar bli föga imponerande
4 st är "måsten" spis,diskmaskin.
Sen är resten hur hög tolerans,utrymme i central/åtkomst.
Jag har varit på ställen där man kör golvvärme(600w),uttag+belysning toa,mikrovågsugn och diskmaskin på samma grupp. Det är ganska tråkigt att gruppsäkring eller huvudsäkring löser ut när man har bjudning. Gästerna brukar bli föga imponerande
Klicka här för att svara