Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig, har letat som tusan på internet efter svar men inte hittat något.
Jag bor i utkanten av en mindre by och fick översvämning i källaren för ett tag sedan (2:a gången på 4 år)q(;^;)p.
Det var avloppsvatten som trängde upp genom golvbrunnar i källaren och genom en spygatt i den yttre källartrappen.
Markdränering (ej stuprör) och avlopp är kopplat till samma brunn och samma avloppssystem (kommunalt) och detta är godkänt.
Min undran är hur påverkas dräneringen av att det trycks upp avloppsvatten (avföring och papper)? Båda gångerna bör dräneringen ha utsatts för ca 1MVP då det stod ca 70 cm avloppsvatten i källaren.

Både denna och förra översvämningen var jag tvungen att få dräneringen spolad då den blev helt igensatt.
Sjunker livslängden på dräneringen om man får avloppsvatten/toapapper upptryckt i den? Rent logiskt sett känns det självklart, men jag hittar ingen info/fakta om detta.
Jag tror att dräneringen är från mitten av 90-talet och borde väl därmed fungera i en 20 år till?
Kommer fortfarande vatten in väggarna där vägg/golv möts...och vattnet luktar inte hallon.

Någon som är väl insatt i detta ämne eller vet var jag kan hitta information?

//Piddor

läs tråden "bygga egen dränering" där det finns lösning på ditt problem

Har läst en massa trådar i ämnet, men jag hittar ingen info...
Problemet är inte hur jag ska lösa problemet med att avloppsvatten kommer in i dräneringen, den biten har jag hyffsad koll på tror jag.
Jag vill veta om avloppsvattnet och allt som kommer med kan fördärva eller förkorta livslängden på dräneringen.
Hur och varför...

Även om din kommun godkänt att du har dagvatten till avloppet så är det självklart olämpligt, inte bara för att det kan bli som i ditt fall, utan även för att reningsverket blir överbelastat vid störtskurar om dagvattnet helt i onädan går den vägen, varvid avloppsvatten riskerar att rinna ut orenat.

Har läst att på Hammarö där det också är felkopplat på det viset på många ställen håller de nu på att koppla om det, så att avlopp och dagvatten är skilda från varandra.

http://www.nwt.se/hammaro/article957750.ece?service=mobile

Hittar tyvärr ingen info om eventuell olaglighet i din felkoppling.

Jag tvivlar på att dräneringen blivit så igensatt, att den är ur funktion, de flesta toapapper löses upp i vatten ganska snabbt. I förhållande till mängden avloppsvatten, är toapappret en mindre del. Om Du har ett spolrör på dräneringen. är det enkelt att spola och kolla om det kommer fram till rensbrunnen. Kommunerna borde ta ett större ansvar för sitt ledningsnät, och hur man skall ha det egentligen. Det var tillåtet, och ända lösningen för många villaområden, att koppla in dagvattnet till spillvattenledningen, med den följden att allt får renas, som nämns ovan. Om ledningnätet är fel, eller underdimensionerat i ditt fall, borde du ta ett snack med ansvarig tjänsteman för kommunens VA, och be dom suga dina rensbrunn/ar

Redigerat:
Anna_H skrev:
Har läst att på Hammarö där det också är felkopplat på det viset på många ställen håller de nu på att koppla om det, så att avlopp och dagvatten är skilda från varandra.

[länk]

Hittar tyvärr ingen info om eventuell olaglighet i din felkoppling.
Nä kopplingen är inte olaglig, bara omodern.
Det ju tillkommit en hel del hus sedan mitt hus byggdes 1940...det har varit tillräckligt en gång i tiden...men inte nu mer.

saturnus skrev:
Jag tvivlar på att dräneringen blivit så igensatt, att den är ur funktion, de flesta toapapper löses upp i vatten ganska snabbt. I förhållande till mängden avloppsvatten, är toapappret en mindre del.
Dräneringen blev helt igensatt...totalstopp båda översvämningarna...kollade ner i spygatten och allt vatten stod helt stilla.
Efter spolning fungerar dränering igen, men...den verkar inte fungera lika bra...sämre för varje översvämning.

kan du inte spola utav bara helvete med vatten o koppla pump för att hålla nere vattennivån

Är det så smart att spola en dränering.Du kommer att dränka grunden i vatten
.Ett dränrör är som bekant fullt med hål...
Fredrik

killen har bajs i sin dränering o avloppsvatten som vandrar in mellan golv o vägg....... Spolrör finns ju av just den anledningen . Just för att inte "dränka grunden" skulle man om det ens behövs sätta pump med vippa som pumpar bort o förhindrar vattennivån att ök mer än man vill men tanken skulle ju ändå va att få bort avloppsvattnet från husväggen också .

pette skrev:
killen har bajs i sin dränering o avloppsvatten som vandrar in mellan golv o vägg....... Spolrör finns ju av just den anledningen . Just för att inte "dränka grunden" skulle man om det ens behövs sätta pump med vippa som pumpar bort o förhindrar vattennivån att ök mer än man vill men tanken skulle ju ändå va att få bort avloppsvattnet från husväggen också .
Ja, det är kanske något att fundera på...men marken runt huset är fortfarande mättat, det kommer vatten som tusan från dräneringen.

Den stora frågan är om dräneringen tagit skada av det faktum att toapapper och dyl trängt upp i den...Dels förorenar man skiktet runt dräneringen, sand/fiberduk...dels så utsätter man dräneringen för ett mottryck som i mitt fall var minst 1MVP, hur påverkar det livslängden/funktionen på dräneringen? Om det påverkar över huvud taget...

Första översvämningen såg man tydligt hur vattenytan ovanför avlopp/spygatt reste sig ca 10 cm ovanför övrig vattenyta och då vattnet redan stod mer än halvmeterhögt tyder detta på ordentligt tryck underifrån.
Även ett avloppsrör sprack av trycket...

Man vill ju inte gräva upp hela dräneringen i onödan, nu skall ja ju iof bygga en egen brunn till dräneringen för att från den brunnen sedan pumpa vattnet till den "gamla" brunnen...Slipper då få in avloppsvatten i dräneringen.

Hej
Svaret är nog Nej det är inget spolrör.
Röret är förmodligen till för att man ska ta ner en kamera och kolla efter eventuella stopp för att sedan gräva upp där det är stopp.
Spola ALDRIG en dränering då du kommer att utsätta grunden för enorma mängder vatten.
Fredrik

Inspektionsrör skulle jag kalla dem. Håller med föregående. Det är ju inte bara rören som vattenfylls, utan även makadam, isolering, osv. Man kan ju tex tänka sig hur eventuell por-drän isolering skulle se ut efter att blivit genomsköljd med avloppsvatten, och vilket flöde och tryck som skulle behövas för att spola rent det igen.

Svårt o sitta o spekulera huruvida det e spolrör eller ej. Mycket beror ju på vilken nivå dränröret ligger på också. ligger det 10-15 under plattan så har man ju lite marginal.Jag tänkte typ fylla dräneringen typ till ovankant dränrör sedan pumpa bort, fylla igen osv. SOm piddor skriver har det stått 70 cm avloppsvatten i källaren så ev skada med isolering e ju redan skedd. genom att spola i omgångar o pumpa så bör man ju få renare o renare dränering o därmed bättre funktion.. givetvis inte tokspola utan att få undan vattnet...

Jag tror tyvärr att det enda raka är att gräva upp och göra om.
Det här är anledningen till att ALDRIG ALDRIG koppla ihop dräneringen med något.Dräneringen ska gå till en egen stenskista.
Fredrol

Nja, man måste ju kunna koppla ihop med kommunens dagvattenledning, även om jag funderar på om man inte borde bygga en separat pumpbrunn emellan. Stenkista skulle i alla fall inte fungera här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.