Köpte en bil nyligen som jag visste var lite defekt. Bland annat så har tidigare ägaren fått hjälp av en hobbymekare att byta hjullager på ena sidan fram, och efter det bytet så blev den minst sagt skum att köra.

När man gasar hårt så drar bilen lätt åt höger och när man sedan släpper gasen så tar bilen ett skutt(lätt överdrift) åt vänster. Däcket var också väldigt snedslitet på den sidan.

Någon som har en teori vad det kan bero på?

Jag räknade antal gängor vid styrstaget och det skiljde en gänga mellan höger och vänster.

När jag lossade styrstaget så vred sig spindeln åt höger pga krängningshämmaren, normalt?

Antagligen ena hjulet sitter lite snett efter hjullagerbytet. Framvagnsinställning löser broblemet, kostar 2-500 kr beroende på verkstad.

Jag gissar på paj krängingshämmare på vänster sida,
Bjuder du på lite gas så åker vänster framhjul framåt, och bilen drar åt höger, släpper du gasen och motorbromsar så åker hjulet bakåt, och bilen drar vänster.
Den behöver inte vara paj, den kan helt enkelt ha lossnat också, jag vet inte exakt hur det ser ut på just den modellen, men det problemet har jag råkat ut för ett antal ggr, innan jag återgick till bakhjulsdrift..
Antalet gängvarv mellan höger och vänster sida kan du inte gå efter, de kan vara olika, men ändå vara korrekt inställt,
Alternativt någon riktigt dålig bussning på vänster sida, om det är någon form av A-stag som hjulet är upphängt i,

Redigerat:
Något är glappt på vänster sida. Är framvagnen felinställd så kan det dra snett och slita däcken snett, men att det växlar från att dra höger till vänster talar för att det är glappt och inte bara felinställt.

Krängningshämmaren brukar inte påverka styrningen. Det flesta bilar kan man köra helt utan krängningshämmare. Troligare är att styrled, spindelled eller bärarmsbussningar glappar.

Om du hissar upp bilen, tar tag i vänster framhjul "klockan kvart i tre" och vickar fram och tillbaka borde du kunna se och känna om glappet är i styrleden. Sitter det i bärarmsbussningar eller spindelled kan det vara lite svårare att identifiera. Prova att bända med kofot och se om du hittar ett glapp.

Erik

Tack så mycket för tipsen. Ska kolla vidare på saken imorron.

Länkarmens bussningar var alltför sladdriga, därav beteendet. Var för meckigt att byta bussningar så jag slog till på en ny länkarm som nu sitter på plats. Nu väntar jag bara på 2 nya däck....
Guldstjärna till Avemo för rätt diagnos:)

Slå till på en hjulinställning också så slipper du nöta ut de nya däcken... Speciellt om du kan få en bra utfört för de pengar som Bezt snackar om... Här får man ingen utfört under 890:-..

Finns dom som gör julinställning själva med snöre och vattenpass :). Om du vill hålla nere utgifterna på en Ford från 91.

Även jag är en som mekar själv, är dock ingen fordfantast däremot min far.
Forumet på http://www.fordclubsweden.se har hjälpt oss i många frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.