3 659 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Forcera varvtals-/hygrostatstyrd fläkt
Jag skulle vilja låta en varvtalsstyrd fläkt forceras till fullt drag av t.ex en hygrometer.
Tål varvtalsregulatorn att "kortslutas", dvs få full spänning över utgången?
Om jag dessutom vill kunna forcera fläkten mha en strömbrytare som ger den full spänning, tål en frånslagen hygrometern att få spänning på utgången?
Om jag dessutom vill kunna forcera fläkten mha en strömbrytare som ger den full spänning, tål en frånslagen hygrometern att få spänning på utgången?
Jag skulle vilja säja att det beror på hur varvtalsregulatorn resp hygrostaten är konstruerade.zensurfer skrev:Jag skulle vilja låta en varvtalsstyrd fläkt forceras till fullt drag av t.ex en hygrometer.
Exempelvis skulle det inte vara något problem att kortsluta en vanlig triac-dimmer (en sån med två anslutningar, fas in och tändtråd ut). Det som händer är bara att potentialskillnaden över triacen blir noll. Har gjort det i ett hembygge för många år sedan.
Om hygrostaten har reläutgång är det förmodligen inget problem att koppla förbi den heller med samma resultat som ovan.
Men som sagt, det beror helt på hur prylarna är konstruerade.
Ja det borde fungera, annars kan du koppla en växlande kontaktor innan, låt den normalt slutande kontaktorn ligga över varvtalsregulatorn, och när forceringen går igång styra kontaktorn, (den normalt öppna,slår då TILL) då kommer strömmen gå förbi varvtalsregulatorn. De e den säkraste styrningen, men den första fungerar i alla fall med elko´s varvtalsregulatorn......zensurfer skrev:Jag skulle vilja låta en varvtalsstyrd fläkt forceras till fullt drag av t.ex en hygrometer.
Jag tänkte använda Clas Ohlsons hygrostat (32-7692).dalle skrev:
Någon som vet hur den är konstruerad? Har den reläutgång?
Klicka här för att svara