775 läst ·
6 svar
775 läst
6 svar
Förbrukning vitvaror
Tja.
Testat mäta förbrukningen på diverse vitvaror i mitt hem med en elmätare från anslut som visar både kWh och watt.
testat köra dom på det program som vi alltid kört innan.
Diskmaskin eco läge 55 grader - 0.88 kWh
Tvättmaskin 60 grader 1.36h - 0.87 kWh
Kondenstumlare 1.55h - 0.95 kWh
kan detta stämma? Känns väldigt lågt. Våra vitvaror är mellan 4-1 år gamla. Inte läst att man ska kalibrera mätaren någonstans.
Alltid nollat den efter varje mätning!
Testat mäta förbrukningen på diverse vitvaror i mitt hem med en elmätare från anslut som visar både kWh och watt.
testat köra dom på det program som vi alltid kört innan.
Diskmaskin eco läge 55 grader - 0.88 kWh
Tvättmaskin 60 grader 1.36h - 0.87 kWh
Kondenstumlare 1.55h - 0.95 kWh
kan detta stämma? Känns väldigt lågt. Våra vitvaror är mellan 4-1 år gamla. Inte läst att man ska kalibrera mätaren någonstans.
Alltid nollat den efter varje mätning!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tror att dte är relativt rimliga värden. Huvudsakliga förbrukningen är på värmeelement, där mäter även en enkel billig mätare rätt (om den inte är trasig). Förbrukningen från motorerna i maskinerna är delvis "reaktiv", vilket enkla mätare kan mäta fel på, men då oftast att de visar för hög förbrukning. Men motorerna i maskinerna står bara för en liten del av förbrukningen.
Om man mäter på "småelektronik", som mobilladdare, TV osv. Så kan enkla mätare visa ungefär oändligt fel. Sådana apparater förbrukar typiskt extremt lite el, men de tar ut det i korta pulser från elnätet. Det blir enkla instrument lurade av, och kan visa typ 10 000% för mycket. Men det handlar då ändå om försumbart låg förbrukning, Mätaren kanske visar 2W, när den verkliga förbrukningen är 1 milliwatt. Men även 2W kan approximeras till noll.
Om man mäter på "småelektronik", som mobilladdare, TV osv. Så kan enkla mätare visa ungefär oändligt fel. Sådana apparater förbrukar typiskt extremt lite el, men de tar ut det i korta pulser från elnätet. Det blir enkla instrument lurade av, och kan visa typ 10 000% för mycket. Men det handlar då ändå om försumbart låg förbrukning, Mätaren kanske visar 2W, när den verkliga förbrukningen är 1 milliwatt. Men även 2W kan approximeras till noll.
Vi testade även koppla in en ljusstake ett dygn o visade noll på kWh men glömde kolla watt.H hempularen skrev:Jag tror att dte är relativt rimliga värden. Huvudsakliga förbrukningen är på värmeelement, där mäter även en enkel billig mätare rätt (om den inte är trasig). Förbrukningen från motorerna i maskinerna är delvis "reaktiv", vilket enkla mätare kan mäta fel på, men då oftast att de visar för hög förbrukning. Men motorerna i maskinerna står bara för en liten del av förbrukningen.
Om man mäter på "småelektronik", som mobilladdare, TV osv. Så kan enkla mätare visa ungefär oändligt fel. Sådana apparater förbrukar typiskt extremt lite el, men de tar ut det i korta pulser från elnätet. Det blir enkla instrument lurade av, och kan visa typ 10 000% för mycket. Men det handlar då ändå om försumbart låg förbrukning, Mätaren kanske visar 2W, när den verkliga förbrukningen är 1 milliwatt. Men även 2W kan approximeras till noll.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Vår nya diskmaskin drar ungefär dedär enligt bruksanvisningen, så sifforna kan nog stämma.H Husärlivet skrev:Tja.
Testat mäta förbrukningen på diverse vitvaror i mitt hem med en elmätare från anslut som visar både kWh och watt.
testat köra dom på det program som vi alltid kört innan.
Diskmaskin eco läge 55 grader - 0.88 kWh
Tvättmaskin 60 grader 1.36h - 0.87 kWh
Kondenstumlare 1.55h - 0.95 kWh
kan detta stämma? Känns väldigt lågt. Våra vitvaror är mellan 4-1 år gamla. Inte läst att man ska kalibrera mätaren någonstans.
Alltid nollat den efter varje mätning!
bra att du mäter men kolla om inte autoprogrammet på disken drar mindre.H Husärlivet skrev:Tja.
Testat mäta förbrukningen på diverse vitvaror i mitt hem med en elmätare från anslut som visar både kWh och watt.
testat köra dom på det program som vi alltid kört innan.
Diskmaskin eco läge 55 grader - 0.88 kWh
Tvättmaskin 60 grader 1.36h - 0.87 kWh
Kondenstumlare 1.55h - 0.95 kWh
kan detta stämma? Känns väldigt lågt. Våra vitvaror är mellan 4-1 år gamla. Inte läst att man ska kalibrera mätaren någonstans.
Alltid nollat den efter varje mätning!
Klicka här för att svara
