Har fördragit 20mm flexrör på två platser och tänkte installera 2st Zaptec Go i framtiden.
Håller ändå på och fixar med detta och tänkte passa på att dra fram installationskabel.
Båda Zaptec Go ska vara 11kw, huvudsäkringen i huset är på 20A.
Antingen används Zaptec's egna lastbalansering eller Tibber Pulse.
Vad jag förstår så är det 2,5mm2 kabel som är lämplig för ändamålet, uppskattningsvis är det 10m till varje laddbox.
Duger denna eller ska jag satsa på annat märke:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...blar/fk/fk-kabel-25-mm2-svart-25-m-2000062568
5st 2,5mm2 är OK i 20mm flexrör vad jag förstår?
Håller ändå på och fixar med detta och tänkte passa på att dra fram installationskabel.
Båda Zaptec Go ska vara 11kw, huvudsäkringen i huset är på 20A.
Antingen används Zaptec's egna lastbalansering eller Tibber Pulse.
Vad jag förstår så är det 2,5mm2 kabel som är lämplig för ändamålet, uppskattningsvis är det 10m till varje laddbox.
Duger denna eller ska jag satsa på annat märke:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...blar/fk/fk-kabel-25-mm2-svart-25-m-2000062568
5st 2,5mm2 är OK i 20mm flexrör vad jag förstår?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Ja, FK från biltema duger och 20 mm är enligt tumreglerna för 5 x 2.5 mm².
Det kommer säkert synpunkter på 6 mm², men om man räknar på förlusteffekten i kabeln för dessa 10 meter så skiljer den bara ca 0.3 %.
Det kommer säkert synpunkter på 6 mm², men om man räknar på förlusteffekten i kabeln för dessa 10 meter så skiljer den bara ca 0.3 %.
Hakar på med en liknande fråga, om man ska förbereda laddning på en extra p-plats, vilken billig mark kabel är lämplig då? Jag har liten undercentral men behöver nog en extra ksplsling för jfb om jag skulle sätta en box till.
Ja, jag har förstått att det är en diskussion om dimensioner. Vad brukar installatörerna/elektriker köra med för dimension till detta, så att det inte blir bekymmer när det ska kopplas in?Bo.Siltberg skrev:
Funderar på att dra detta till mätarskåp istället för elcentral, finns det någon fördel eller nackdel med att dra till mätarskåp? Har lite mer begränsat med utrymme i elcentral.
Kopplas det med en personskyddsautomat för att brytas vid jordfel och överström? Behövs det två stycken av dessa i så fall?
Försöker räkna på kostnad för materialet, och vad som behövs.
Jag bara antar att drar man direkt från mätaren så är ju kabeln avsäkrad bara med huvudsäkringen och då måste vara dimensionerad därefter. I mitt fall tror jag att jag har en 20A säkring i undercentralen till nuvarande elbilsladdare, då tänker jag att jag kan koppla en laddare till på samma 20A säkring och dimensionera kabeln efter detta (jag har 25A huvudsäkring).
Som jag förstått behöver man ju en JFB för varje laddare, troligen en B variant.
En följdfråga, om man sätter en separat kapsling för den andra laddaren, avsäkrad med 20A vid centralen, en egen JFB-B i kapsligen, kan man sätta en vanlig JFB och tex 16A säkring i serie (efter) 20A säkringen, eller är det no-no? Ska en egen kapsling alltid ligga direkt under huvudsäkringen, så det inte är säkring på säkring? För vill man isåfall både ha en laddare och en motorvärmaruttag på samma plats men inte dra fram 25A dit så får man ha dubbla kablar. Tänker att man vill begränsa mängden koppar fram till en sådan punkt. I mitt fall kan jag sätta en kapsling vid p-platsens laddare hellre än dra flera kablar till p-platsen då det är ett antal meter från nuvarande central till p-platsen.
Som jag förstått behöver man ju en JFB för varje laddare, troligen en B variant.
En följdfråga, om man sätter en separat kapsling för den andra laddaren, avsäkrad med 20A vid centralen, en egen JFB-B i kapsligen, kan man sätta en vanlig JFB och tex 16A säkring i serie (efter) 20A säkringen, eller är det no-no? Ska en egen kapsling alltid ligga direkt under huvudsäkringen, så det inte är säkring på säkring? För vill man isåfall både ha en laddare och en motorvärmaruttag på samma plats men inte dra fram 25A dit så får man ha dubbla kablar. Tänker att man vill begränsa mängden koppar fram till en sådan punkt. I mitt fall kan jag sätta en kapsling vid p-platsens laddare hellre än dra flera kablar till p-platsen då det är ett antal meter från nuvarande central till p-platsen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Ja, man behöver lyfta blicken lite också och se på förutsättningarna.
En PSA tillför väldigt lite. Om du ändå vill ha ett överströmsskydd så kan det vara gemensamt, max 32 A.
De flesta använder 6 mm² utan att räkna...J joasag skrev:
Det är alltid bättre att koppla in sig så nära källan som möjligt, dvs mätarskåpet. Men det ska då finnas plats där. Vad jag förstår ska du gå ut med två kablar åt olika håll?J joasag skrev:
En JFB typ A per laddbox räcker för Zaptec Go. Om det inte blir väldigt längre sträcka från mätarskåpet så kan 2.5 mm² skyddas av mätarsäkringen, även om du går upp till 25 A. Det blir då enbart kortslutningsskydd. Du kommer inte undan JFBerna med 6 mm² så det tar lika mycket plats i mätarskåpet, om du inte kan placera JFBerna vid laddstationerna.J joasag skrev:
En PSA tillför väldigt lite. Om du ändå vill ha ett överströmsskydd så kan det vara gemensamt, max 32 A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Normalt ja, såvida inte laddstationen har en inbyggd JFB för både AC och DC.J JohanLun skrev:
Typ A räcker för en laddstation. Vill du lägga flera laddstationer under samma JFB så behövs typ B.
din eller TS andra laddare? Du har kapat TS tråd här...J JohanLun skrev:
Typ B krävs endast om den skyddar flera laddstationer, eller laddstation plus t.ex en värmepump.J JohanLun skrev:
20 A-säkringen i centralen? Alltså parallellt med JFBn till laddstationen?J JohanLun skrev:
Ja det går. Men du kan troligen använda samma JFB till båda, beroende på av mer du tänker belasta denna JFB med. En motorvärmare går bra.
Det är att föredra men inget krav.J JohanLun skrev:
En kapsling som fördelar till motorvärmare och laddstation låter som en god ide.J JohanLun skrev:För vill man isåfall både ha en laddare och en motorvärmaruttag på samma plats men inte dra fram 25A dit så får man ha dubbla kablar. Tänker att man vill begränsa mängden koppar fram till en sådan punkt. I mitt fall kan jag sätta en kapsling vid p-platsens laddare hellre än dra flera kablar till p-platsen då det är ett antal meter från nuvarande central till p-platsen.
Jag tror det finns bra med plats i mätarskåpet, vet dock inte hur mycket utrymme som behövs?Bo.Siltberg skrev:
Ja, man behöver lyfta blicken lite också och se på förutsättningarna.
De flesta använder 6 mm² utan att räkna...
Det är alltid bättre att koppla in sig så nära källan som möjligt, dvs mätarskåpet. Men det ska då finnas plats där. Vad jag förstår ska du gå ut med två kablar åt olika håll?
En JFB typ A per laddbox räcker för Zaptec Go. Om det inte blir väldigt längre sträcka från mätarskåpet så kan 2.5 mm² skyddas av mätarsäkringen, även om du går upp till 25 A. Det blir då enbart kortslutningsskydd. Du kommer inte undan JFBerna med 6 mm² så det tar lika mycket plats i mätarskåpet, om du inte kan placera JFBerna vid laddstationerna.
En PSA tillför väldigt lite. Om du ändå vill ha ett överströmsskydd så kan det vara gemensamt, max 32 A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna ska gå ut från mätarskåpet i samma riktning, så kan dra 2st 20mm slang brevid varandra. Tror jag enkelt kan dra längs med befintligt VP-rör.
På Zaptec Go så verkar det finnas inbyggd JFB, behöver man ändå en separat i mätarskåpet?
Har även försökt läsa på om vilka laddboxar och lastbalanseringar som är bäst. Verkar som att vissa har bekymmer med Zaptec Go tillsammans med Tibber Pulse, där den istället för att lastbalansera går in och avbryter laddningen helt och hållet när en högre last detekteras. Detta känns inte optimalt.
Sen gillar jag inte heller tanken på att lastbalanseringen sker via wifi/ethernet och kräver anslutning till internet. Vad händer om företagen går i konkurs, då slutar detta fungera. Helst skulle jag se att det fanns lastbalansering som fungerar lokalt, utan wifi/ethernet.
Så, två laddstationer kan ligga under samma säkring och samma JFB och även koppla tex ett motorvärmaruttag under samma säkring och JFB? Troligen används ju motorvärmare och laddning rätt sällan, då iallafall jag oftast kopplar motorvärmen manuellt och då troligen när bilen redan är färdigladdad.Bo.Siltberg skrev:
Men om man inte behöver separata JFB / säkringar så räcker det väl nästan med en vanlig kopplingsdosa?Bo.Siltberg skrev:
Sorry... Tyckte det var ett passande ställe att ha dessa funderingar...Bo.Siltberg skrev:
Sen är det väl så att om man har samma märke på laddstation så har de ibland inbyggd inbördes balansering. Jag har Easee, som inte vid det tillfället hade krav på JFB B (jag har ingen JFB alls i min installation, eller, jag har en JFB A i undercentralen men laddaren går inte via den, den matar bara ett 3-fasuttag och ett par vanliga uttag) - har man flera Easee så beskrevs iallafal om jag minns rätt att man kan lägga dem under samma säkring och att de sen själva ser till att inte dra mer än säkringen tål. Blandar man märken så misstänker jag att det finns risk att man får en märklig funktion, även om man har lastbalansering. Jag har bara en elbil men det är ändå bra att, när man drar kabel eller monterar elcentraler mm, att tänka på framtiden så att kabel och plats i kapslingar klarar en utbyggnad - om 10 år tror jag det inte är osannolikt att ganska många har 2st elbilar hemma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Det är ett gammalt skåp. Det är tveksamt om utgående plint har plats för två nya kablar. Ska du dit med JFBer också så blir det lite meck men det går.J joasag skrev:
Jag kollade bara anvisningen som hastigast och såg att de kräver en JFB.J joasag skrev:
Alla(?) laddstationer har en inbyggd JFB för DC, men väldigt få har även en JFB för AC.
De är alltså den senare du behöver.
Okej, kan jag enkelt kolla om det finns plats utan något större ingrepp? Antar att det är någon lucka som ska bort?Bo.Siltberg skrev:
Det är ett gammalt skåp. Det är tveksamt om utgående plint har plats för två nya kablar. Ska du dit med JFBer också så blir det lite meck men det går.
Jag kollade bara anvisningen som hastigast och såg att de kräver en JFB.
Alla(?) laddstationer har en inbyggd JFB för DC, men väldigt få har även en JFB för AC.
De är alltså den senare du behöver.
Jag förstår!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Nej så skrev jag inte. Håll isär typ A och B:J JohanLun skrev:
Kravet gäller mer exakt varje uttag för elbilsladdning, så laddstationer med flera uttag som kan användas samtidigt har alltid inbygga JFBer för både AC och DC.Bo.Siltberg skrev:
En resistiv last som motorvärmare kan läggas under samma typ A som för en laddstation, om det kniper. Man kan tolka reglerna som att det är ett krav att varje laddstation ska ha sin egen JFB, men det är alltför strikt och skulle förbjuda en gemensam typ B.
Hur kom du fram till det? I din lilla låda behöver du minst en JFB typ B och en säkring till motorvärmaruttaget.J JohanLun skrev:
För ordningens skull (dvs installatörer) skulle man även sätta säkringar till varje laddstation eller i början av kabeln.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Jag vet inte var utgående plint finns i detta skåp. På äldre varianter sitter den nere till vänster. Men den kåpan är väl plomberad hos dig? Och du ska inte röra denna huv då inkommande sitter där. Kolla i lådan uppe till vänster. Hela överdelen är fri att montera vad du vill.J joasag skrev:
