245 491 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Du missförstår nog, att något publicerats i AB/Expressen/DI betyder inte att det omedelbart blir osant, de är oftast inte källan, precis som att trots att mycket på internet är falskt, så gör inte det att allt som publiceras på internet blir osanningar.N noone70 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Du vet att han länkade till kultursidorna, och en opinionsbildande text?N noone70 skrev:
Och när man dessutom lägger till att det är något man borde läsa och reflektera över, kanske man inte bör förvänta sig en vetenskaplig artikel...
Idag slås återigen det tidigare elprisrekordet. Orsaken är som vi har tjatat länge om en vansinnig politik. Jag håller med om att det är väl låg nivå på vissa inlägg. De flesta inläggen handlar dock om den havererade politiken inom energiområdet. Jag anser att dessa har stor relevans. Har jag fel?M Mats skrev:
Kostnaden för energi är oförändrad, efterfrågan har dock ökat och med detta stiger försäljningspriserna, om du vill blanda in politik så bör diskussionen handla om hur du vill att politikerna ska bryta sambandet mellan efterfrågan och pris.T TommyC skrev:
TotalControl skrev:
Jag hävdar med en dåres envishet att elmarknaden inte är "fri" och på sådana marknader brukar man ha nån slags reglering eller övervakning.D djac skrev:
Eftersom elprisområdena är skapade "politiskt" så är marknaden redan styrd av politiken. Och de största aktörerna är ägda av staten.
Jag säger inte emot men jag anser att politikerna kommer av kroken alldeles för lätt genom lite genomskinlig judo där de skyller på produktionen, de borde ta sitt ansvar och se över de mekanismer som ger de höga priserna, inte ytterligare förstärka galenskapen genom att subventionera bolagen med våra egna sparpengar.J JohanLun skrev:
Elprisområdena beror på fysiska flaskhalsar i elnätet nätet. De är inte politiska påhitt.J JohanLun skrev:
Nja, det där blev kanske konstigt, det där är mänskliga beslut, bara att hitta på ordet är ju del av en politisk process, likaså att Tyskland, trots liknande situation inte har infört elprisområden är ett beslut.D Daniel 109 skrev:
Någon som har tips på en timer man kan sätta i elskåpet för en ”dum” Nibe VVB så den bara värmer de timmar jag ställt in? Enda konfigureringsmöjligheterna den har är på/av och en ratt för att välja temperatur.
Alternativt en mer smart lösning som kopplas till elpriset eller Tibber (Men inte med en tjänst som har månadskostnad)?
Alternativt en mer smart lösning som kopplas till elpriset eller Tibber (Men inte med en tjänst som har månadskostnad)?
Det har diskuterats tidigare, jag själv kör Tibber/HA/Switch som styrs av detta, använder Tibbers klassning av priser och kör bara VVB när det är "extremt lågt" pris.4 4väggarochtak skrev:Någon som har tips på en timer man kan sätta i elskåpet för en ”dum” Nibe VVB så den bara värmer de timmar jag ställt in? Enda konfigureringsmöjligheterna den har är på/av och en ratt för att välja temperatur.
Det finns standard timers och brytare för elskåp. Enklast är väl att kontakta en kunnig elektriker så kan ni välja ut lämpliga komponenter (timer + brytare eller kombinerad timer/brytare). Har själv sådant på gång för mig. (Har tibber men av praktiska skäl fungerar inte deras motsvarande lösningar för mig.)4 4väggarochtak skrev:Någon som har tips på en timer man kan sätta i elskåpet för en ”dum” Nibe VVB så den bara värmer de timmar jag ställt in? Enda konfigureringsmöjligheterna den har är på/av och en ratt för att välja temperatur.
Redigerat: