JesperKn JesperKn skrev:
- Golvvärme i badrummet avstängd
Vad värms golvvärmen av?

M MagHam skrev:
Vad värms golvvärmen av?
Direktverkande el, så det va en no-brainer. :-)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Göte Fagerfjäll har gjort ytterligare en sammanställning av elhaveriet.
https://blogg.elinor.se/2022/09/07/ingen-vill-spara-nar-andra-tar-vinsten/

Han konstaterar att de som har orsakat problemen vill lösa dessa med mer av samma vansinniga åtgärder.
En stor andel av väljarna tycks också tro att de som har ställt till med problemen ska kunna lösa dom med mer av samma. Förmågan till intagande av verkligheten och analys av densamma tycks helt obefintlig hos alltför många.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
För att svara OP, även om tråden utvecklats politisk :)

Förutsättningar: 126 kvm fristående från 2004, 2 vuxna i hushåll, FLVP (nibe 310P), SE4. Normalförbrukning c:a 11700 kWh/år.

Vi har gjort följande än så länge i förberedelse för vinter:

Beteende
- Kortare duschar, stänger vatten när man håller på med annat
- Duschar efter varandra (vi har långa vattenrör, så tar tid innan varmvatten kommer fram)
- Diskmaskin och tvättmaskin körs på timer när elen är billigast
- Dagens middagsmenu bestäms delvist av elpris - snabblagad om elen är dyr
- om jag *måste* ladda bilen hemma i stället för på jobbet, laddar enbart det jag behöver och när el är billigast
- Sänkt måltemperatur från 21 till 19 grader. Vill någon ha varmare får dom elda i kaminen
- Använder laptop för surf och mail (95% av min datortid) istället för den stationära fullutrustade speldator

Teknik
- Installerat pelletskamin i våras och köpt ett litet lager - innan pellets gick upp så j*vligt som tur är
- Installerat relästyrning av elpatron i VP samt krypgrundsavfuktare, som styrs efter elpris (och RF% i KG)
- Köpt Tibber pulse dongle samt massor med Shelly plugs för att va medveten om förbrukning
- Home assistant, som visar elpris från nordpool på ipad i hallen
- Satt upp en Ngenic Tune för att få vår gamla VP till att anpassa efter inomhustemperatur + elprisstyrning
- Golvvärme i badrummet avstängd

Därutöver har vi bytt til timavtal (från vanligt rörligt), och planerat för kallställning av vissa rum om det skiter sig ordentligt. Och, sedan SVK började flagga för rullande frånkoppling, så har jag fixat nödströmsanläggning till kaminen. Och kollat så elvärket fungerar. :)

Svåraste i processen va att få frun med på tåget, men efter mer än 20 år tillsammans har jag lärt mig hur det ska säljas. Hon gillar att inte behöva bry sig om sånt som elpriser, men hon gillar Michael Kors ännu mer.

Har ytterligare åtgärder på idéstadiet, men med "diminishing returns" pr. krona - eller väldigt dyra. VP:n kan tåla bytas (COP ~3), men det lär gå på 75000+, och långa leveranstider - så inget som hjälper denna vinter. Solceller är en annan tanke, men inget som hjälper nu i vinter heller.

Just nu (September) ligger vi på 12-15 kWh/dag. Hoppas att hålla elförbrukningen under 25 kWh/dag i snitt genom vinter med daglig använding av kamin.
Snyggt.... Ang. övertalning av frun så har vi samma taktik.

Jag: "Det blir jävligt dra räkningar, kanske 30k/mån i vinter. Vi måste sänka temperaturen"
Frun: "NEJ!"
Jag: "OK, men då är det alltså 5-6 års semesterkassa vi bränner upp!"
*Frun beställer varma innekläder direkt*

:crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
JesperKn och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag menar inte att marknadsekonomi är den optimala lösningen. Men jag menar att marknaden fungerar som marknadsekonomier fungerar.
Ok. Och då är det ju hög tid att göra något när man ser dessa groteska förmögenhetsöverföringar, innan hela landet går in i reccesion.
Eller tycker du det är värt det?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Göte Fagerfjäll har gjort ytterligare en sammanställning av elhaveriet.
[länk]

Han konstaterar att de som har orsakat problemen vill lösa dessa med mer av samma vansinniga åtgärder.
En stor andel av väljarna tycks också tro att de som har ställt till med problemen ska kunna lösa dom med mer av samma. Förmågan till intagande av verkligheten och analys av densamma tycks helt obefintlig hos alltför många.
Vi har en given ersättare till Farmanbar.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Länken fungerar inte?

Jag slänger ut en fråga:
Går det bra att elda i en gammal kakelugn med gamla brädor som ligger och skräpar i gömmorna? Hur kan man se om de är helt obehandlade om de legat så till att de blivit lite sketna...? Kan man ens se det? Förra ägaren lämnade en hel del gammalt "virke" och nu när det är brist på både el, pengar, ved och hopp så blev det kanske äntligen dags att ta tag i det där gamla förrådet med trä. :p

T TommyC skrev:
Den är en riktig rysare. Tyvärr så är denna kanske ännu värre.
[media]
Det virke som inte är målat eller behandlat går bra att elda tycker jag. Lite färgspill eller liknande spelar heller ingen roll...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det virke som inte är målat eller behandlat går bra att elda tycker jag. Lite färgspill eller liknande spelar heller ingen roll...
Antar att det var svar riktat till mig. Tryckbehandlat grönt virke känner man ju igen, men finns det annat behandlat virke där det kanske är svårt att avgöra om det är just behandlat eller inte..? :thinking:

J
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Antar att det var svar riktat till mig. Tryckbehandlat grönt virke känner man ju igen, men finns det annat behandlat virke där det kanske är svårt att avgöra om det är just behandlat eller inte..? :thinking:
Jag skulle vara ganska hård i sortering av virke, minsta misstanke det är impregnerat eller om det är (mycket) färg på skulle jag ta till återvinningen. Du har ju sannolikt noll rening på det du eldar. Vet man var virket suttit så ger det ju rätt mycket, är det gammal trall eller utomhuskonstruktion skulle jag definitivt inte elda det.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Såga av en bit, titta och lukta på sågytorna?

Men en anledning till att det är förbjudet att elda med annat än ved är att det är svårt för gemene man att avgöra om det man tänkt elda i praktiken är ekvivalent med ren torr ved eller om det innehåller en massa skit. Verkar inte så begåvat att riskera att förgifta luften som grannarna ska andas för att spara lite på elräkningen.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
OT: Elsa Widding är kunnig, tyvärr har hon gått med i det 'bruna laget' så hon kan inte få min röst

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag slänger ut en fråga:
Går det bra att elda i en gammal kakelugn med gamla brädor
En kontrollfråga, vad är skicket på kakelugnen, har sotaren inspekterat den nyligen?

Du formulerar dig som om ingen eldat i den på länge och då behöver den ses över. Detta är viktigt då huset kan brinna upp om du har otur.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En kontrollfråga, vad är skicket på kakelugnen, har sotaren inspekterat den nyligen?

Du formulerar dig som om ingen eldat i den på länge och då behöver den ses över. Detta är viktigt då huset kan brinna upp om du har otur.
Oh nej, den är eldad i och är undersökt och godkänd nyligen och får alltid högsta betyg av sotaren. Men vi har bara eldat med ved tidigare och nu när det börjar bli brist överallt funderar jag på vad annars man kan elda med. :p

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.