243 100 läst ·
1 918 svar
243k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jag undrar också - SE1 just nu, enbart egen produktion och lite import från Norge med lägre priser, så det är inte från Norge det kommer. Är det någon i SE1 som eldar kol eller olja nu? Annars är det ju någon som satt extrempris på att sälja vatten eller vindkraft just idag.Renoverings-Pettson skrev:
Forsmark har stängt ner en reaktor så det finns inte lika mycket i SE3 kommande vecka... men ändå, priset i SE1 går ju att spåra, vilken produktion är det som idag skapat det höga priset undrar jag.
(Till skillnad från situationen i söder där den marginella produktionen faktiskt utgörs av el med mycket högre produktionskostnad, som olja, gas och kol).
Det behöver inte vara någon som satt ett högt pris. Om ledningen söder ifrån inte mättas så blir det det priset som gäller.
Förutsätter att du bor på landet. Annars kan du få miljöförvaltningen på dig. I tätbebyggt områden så hänvisar man till naturvårdsverkets tolkning. Att man bara får elda högst två dagar i veckan a' fyra timmar i taget. Räcker att ngn granne klagar på dålig eldning etc.F fribygg skrev:
Så bjud in alla grannar på grillkorv framför brasan. Så blir alla nöjda.
Jag får förmodligen inte heller sälja min billiga el till mina grannar.
Det kommer nog vara den mest brutna regeln vi har i Sverige, den här vintern. Inte f*n kommer jag bry mig om den, och då har jag ändå en granne jag gillar väldigt mycket som dessvärre är känslig för rök.S slurppe99 skrev:Förutsätter att du bor på landet. Annars kan du få miljöförvaltningen på dig. I tätbebyggt områden så hänvisar man till naturvårdsverkets tolkning. Att man bara får elda högst två dagar i veckan a' fyra timmar i taget. Räcker att ngn granne klagar på dålig eldning etc.
Så bjud in alla grannar på grillkorv framför brasan. Så blir alla nöjda.
Jag får förmodligen inte heller sälja min billiga el till mina grannar.
Aha, det var en upplysning jag uppskattar. Jag trodde det enbart inträffar om det sker någon import till området, dvs min uppfattning var att:D Daniel 109 skrev:
Om man
1) täcker sin egen efterfrågan + mättar exportledning, importerar inget, är man helt säker att hålla områdets pris.
2) täcker sin egen efterfrågan + inte mättar exportledning, importerar inget så håller man också områdets pris.
3) täcker sin egen efterfrågan + inte mättar exportledning, importerar från lägre pris än dit man exporterar men högre pris än dyraste egna produktionen så blir det importområdets pris i området.
Men då säger du alltså att 2 och 3 är fel och det förklarar dagens pris. Vet du hur stor överföringskapacitet det är mellan SE2 och SE3?
Ja, två och tre är fel. I de fallen får du samma pris som området man exporterar till.
Nej den regeln tror jag också kommer att brytas. Men om man vill konvertera om till vedeldning så kan det bli svårt att få tillstånd.P Paxman skrev:
Bara folk eldar förståndigt och med vettig ved så är det nog inga större problem. Då rubrikerna i går var krigstillstånd och energikrig.
I tider av termer som innehåller ordet krig så ser jag knappast någon anledning att leka pk och göra allt precis rätt, är det nödläge så är det. Installationer utan erforderligt tillstånd och viss sopeldning lär inte bli någon enstaka händelse.S slurppe99 skrev:Nej den regeln tror jag också kommer att brytas. Då våra politiker igår pratade om "krigstillstånd". Som är ett ganska starkt uttalande. utan
Det tror jag också. Men om man vill konvertera om till vedeldning så kan det bli svårt att få tillstånd.
Bara folk eldar förståndigt och med vettig ved så är det nog inga större problem. Då rubrikerna i går var krigstillstånd och energikrig.
Det var just jag varnade för. Att just sura sopor etc. skulle börja användas.D Dayangel skrev:
Lite mer förståelse för detta om det verkligen var krigstillstånd.
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Så det du säger är att om en (eller flera) elproducent(er) i SE1 väljer att minska sin produktion så att ledningarna söderut inte mättas så får SE1 samma pris som SE2,3,4?D Daniel 109 skrev:
Där finns det ju ett incitament för elproducenterna att inte köra för allt vad tygerna håller (nåja), det ökar ju slitaget och minskar vinsten. Då är det ju bättre att minska produktionen, vilket ger minskat slitage på prylarna och mer klirr i kassan. Plus att man sätter SvKs flaskhalsavgifter ur spel. Eller är jag ute och cyklar på enhjuling?