Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.

Frågor:

1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.

2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?

Tacksam för svar.
 
Skall du vara helt laglig så får du inte utan behörighet dra några VP-rör eller montera el-dosor. :(
Tala först med elektrikaren vad han tycker, innan du börjar meka själv. Är han mycket känslig, så kan han vägra att dra någon kabel i dina fördragna rör.
 
Får man inte ens dra VP rören ! ?? De e ju som att sätta kabelskenor..
 
johan77 skrev:
Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.

Frågor:

1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.  

2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?

Tacksam för svar.
Fråga pris på om dom gör allt eller att du hjälper till...

Verkade som dom har någon schablon avgift på firman jag anlitade då dom tog betalt för 5 timmar för inkoppling av ny central, trots att jag hade gjort det mesta...
Max 2 timmar tog det för dom.
 
Benny_o_Lina skrev:
Får man inte ens dra VP rören ! ?? De e ju som att sätta kabelskenor..

Kallas för förlängning och det måste en behörig elektriker göra.
Tycker precis som du att det är störtlöjligt. Men så är det.
 
nja men förläggning så köper jag det
 
Räknas de som fast installation menar du om du lägger de i VP rör då som är spikade.. Tja då kan jag förstå.. Kabelskenor finns de ju lock så du kan ta bort den senare...
 
oftast bäst att fråga elektrikern som ska göra jobbet vad du kan göra och säga var du vill ha uttagen. man kan ju dra ekk till uttagen löst i vägg....
 
Kan ja men man är bra dum om man acepterar en sån lsöning. BLir så jobbigt när man vill ändra nått. Dessutom ska det sättas spikskydd osv och frågan om det verkligen blir billigare.
 
RilleRock
johan77 skrev:
Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.

Frågor:

1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.  

2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?

Tacksam för svar.
Ta ut och prata med den behöriga på plats och där löser ni alla problem.
 
stör det inte "bör" angående spikskydd?
det går väl att spika genom ett vp-rör åxå om man har otur....fast det "känns" bättre med rör.
ja men ska det i det fallet ändras något då?
det går ju att lägga en ekk 5g1,5 om man i framtiden vill ha någon annan funktion.
i huset jag drar nu kopplar jag ihop alla underskåpsarmaturerna så dom tänds på en brytare.
 
RilleRock
pellefant skrev:
stör det inte "bör" angående spikskydd?
det går väl att spika genom ett vp-rör åxå om man har otur....fast det "känns" bättre med rör.
ja men ska det i det fallet ändras något då?
det går ju att lägga en ekk 5g1,5 om man i framtiden vill ha någon annan funktion.
i huset jag drar nu kopplar jag ihop alla underskåpsarmaturerna så dom tänds på en brytare.
Ps. Glöm inte dragavlastningen i dosorna :P
 
finns det dragavlastningar som funkar? vi gjorde ett kontor en gång med bla 7ledare till armaturerna, dragavlastningarna var inte anpassade till sån kabel så dom trillade lös... frågade nyligen på grossisten om dragavl. dom hade hört av elare att de bara va skit...
ett buntband runt kabeln funkar ju som dragavlastare (fast kanske inte godkänt)...
 
RilleRock
pellefant skrev:
finns det dragavlastningar som funkar? vi gjorde ett kontor en gång med bla 7ledare till armaturerna, dragavlastningarna var inte anpassade till sån kabel så dom trillade lös... frågade nyligen på grossisten om dragavl. dom hade hört av elare att de bara va skit...
ett buntband runt kabeln funkar ju som dragavlastare (fast kanske inte godkänt)...
Jag skulle aldrig få för mig att stoppa in lösa kablar i väggarna med eller utan avlastningar så jag vet faktiskt inte hur skiten funkar.
Sånt får småskottarna hålla på med och inte de seriösa företagen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.