7 422 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Förbereda för elektrikern
Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.
Frågor:
1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.
2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?
Tacksam för svar.
Skall du vara helt laglig så får du inte utan behörighet dra några VP-rör eller montera el-dosor. 
Tala först med elektrikaren vad han tycker, innan du börjar meka själv. Är han mycket känslig, så kan han vägra att dra någon kabel i dina fördragna rör.
Tala först med elektrikaren vad han tycker, innan du börjar meka själv. Är han mycket känslig, så kan han vägra att dra någon kabel i dina fördragna rör.
Får man inte ens dra VP rören ! ?? De e ju som att sätta kabelskenor..
Fråga pris på om dom gör allt eller att du hjälper till...johan77 skrev:Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.
Frågor:
1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.
2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?
Tacksam för svar.
Verkade som dom har någon schablon avgift på firman jag anlitade då dom tog betalt för 5 timmar för inkoppling av ny central, trots att jag hade gjort det mesta...
Max 2 timmar tog det för dom.
Räknas de som fast installation menar du om du lägger de i VP rör då som är spikade.. Tja då kan jag förstå.. Kabelskenor finns de ju lock så du kan ta bort den senare...
Ta ut och prata med den behöriga på plats och där löser ni alla problem.johan77 skrev:Jag behöver ett par nya eluttag i köket ovanför diskbänken, och en lysrörsarmatur inkopplad. Min tanke är att förbereda med borrhål / VP rör från punkterna där jag vill ha uttagen, till elcentralen i hallen utanför. Sen anlitar jag en elektriker för själva inkopplingen.
Frågor:
1) Finns det många fallgropar här? Det jag är rädd för är att jag t ex placerar vägguttaget på ett ställe som elektrikern dömer ut.
2) Hur görs övergångar från VP-rör till vägguttagen (som är utanpåliggande)? Finns det någon muff att sätta på rörändan? Eller bör jag avsluta VP-röret i en dosa och sedan (att elektrikern) drar den sista utanpåliggande biten kabel till eluttaget?
Tacksam för svar.
stör det inte "bör" angående spikskydd?
det går väl att spika genom ett vp-rör åxå om man har otur....fast det "känns" bättre med rör.
ja men ska det i det fallet ändras något då?
det går ju att lägga en ekk 5g1,5 om man i framtiden vill ha någon annan funktion.
i huset jag drar nu kopplar jag ihop alla underskåpsarmaturerna så dom tänds på en brytare.
det går väl att spika genom ett vp-rör åxå om man har otur....fast det "känns" bättre med rör.
ja men ska det i det fallet ändras något då?
det går ju att lägga en ekk 5g1,5 om man i framtiden vill ha någon annan funktion.
i huset jag drar nu kopplar jag ihop alla underskåpsarmaturerna så dom tänds på en brytare.
Ps. Glöm inte dragavlastningen i dosornapellefant skrev:stör det inte "bör" angående spikskydd?
det går väl att spika genom ett vp-rör åxå om man har otur....fast det "känns" bättre med rör.
ja men ska det i det fallet ändras något då?
det går ju att lägga en ekk 5g1,5 om man i framtiden vill ha någon annan funktion.
i huset jag drar nu kopplar jag ihop alla underskåpsarmaturerna så dom tänds på en brytare.
finns det dragavlastningar som funkar? vi gjorde ett kontor en gång med bla 7ledare till armaturerna, dragavlastningarna var inte anpassade till sån kabel så dom trillade lös... frågade nyligen på grossisten om dragavl. dom hade hört av elare att de bara va skit...
ett buntband runt kabeln funkar ju som dragavlastare (fast kanske inte godkänt)...
ett buntband runt kabeln funkar ju som dragavlastare (fast kanske inte godkänt)...
Jag skulle aldrig få för mig att stoppa in lösa kablar i väggarna med eller utan avlastningar så jag vet faktiskt inte hur skiten funkar.pellefant skrev:finns det dragavlastningar som funkar? vi gjorde ett kontor en gång med bla 7ledare till armaturerna, dragavlastningarna var inte anpassade till sån kabel så dom trillade lös... frågade nyligen på grossisten om dragavl. dom hade hört av elare att de bara va skit...
ett buntband runt kabeln funkar ju som dragavlastare (fast kanske inte godkänt)...
Sånt får småskottarna hålla på med och inte de seriösa företagen.
Klicka här för att svara