Brukar man inte få med en elritning när man köper en Fiskarheden? dom jag har gjort var det färdiga handlingar till. Har du en sådan kan du ju se både vart rören ska gå uttag och brytare ska sitta samt hur många ledare det ska vara, och följer det inte med en elritning borde du väl få en av din elkille för han tänker väl inte göra hela jobbet på "frihand" då blir det nästan garanterat problem.

hyweu skrev:
Blir en del rördragande imorgon känns det som :) Men förhoppningsvis ska man spara en peng, enligt "min" elektriker räknar deras företag ca: 700 kr / kvm i basic utförande för arbete och material och om jag nu själv gjorde grovjobbet, kunde jag eventuellt komma ner i halva den summan...

Vi får la se vad det slutar..
?
700 kr

En kåk med basic el och 5 rum kan knappast kosta mer än 50.000

hyweu skrev:
Vansinnigt? Har jag förklarat oklart, läs mitt senare inlägg, är inte lätt att förklara när man inte förstår sig på någonting om el överhuvudtaget.. men om det trots mitt förtydligande är vansinnigt, hur ska man då göra för att det ska bli rätt?
Är man totalt ovetande ska man låta bli! Du ville spara pengar med att göra vissa saker själv. Jag kan lova dig att det blir problem och i slutändan dyrare. Jag har sett otaliga exempel på detta. Låt en yrkesman göra jobbet från början till slut!

Den största förtjänsten en som ska bygga hus kan göra är nog att varje kväll städa och plocka bort allt som ligger och skräpar. Då kommer alla yrkesgrupper fram mycket snabbare och blir gladare till mods, jag garanterar att man kapar byggtiden med minst 10%.
Att "förbereda" för en yrkesman är svårt, ofta blir det några små fel och misstag som kanske inte upptäcks förrän väggar och tak är igensatta och hela den "förtjänst" man skulle ha gjort försvinner på några timmars "felsökning".

Håller med elmont.

Köp kaffebröd, kaffe, tårta, öl (hantverkare gillar öl) va trevlig.

Säg att du inte kan något om du inte kan något...

Hämta lunch, bjud på lunch. (gör som våra politiker, fjäska och bjud på mat och alkohol)

Men viktigast, va inte otrevlig, (då hämmnas dom)

Besök dom inte för ofta, låt dom känna sig välkommna till jobbet.
Ha kaffet klart till 07:00 sedan åker du därifrån, då känner dom tvång att vara på jobbet innan 07:00.

Efter lunch händer inget.......

Klockrent exempel på att spara pengar!

Mikael_L
snickarboden skrev:
Mikael_L>Vansinnet består i att den som är behörig??? skulle lämna över sådant på det viset så att denne måste fråga här.
Visst kan man tänka sig att så sker men då skall det inte råda sådana här frågetecken.

Jag utgår från att ledararea och färger är ok...?

/Kent
Då förstår jag hur du menar.

Är det fördragen slang, vilket jag tyckte mig kunna läsa mig till, så är det väl en blå och en gul/grön + olika fasfärger. Det borde fungera rätt bra. I vilket fall som helst måste kanske gnisten dra om ledningarna i något rör i alla fall. Men om det mesta är korrekt så är väl mycket vunnet.

Det jag framförallt hoppas är att elkillen har förklarat ordentligt för hyweu var han ska dra slangen och hur han ska klamra, och hur tätt .. osv.
Annars är det väl risk att det inte duger när det väl ska färdigställas.

elmont skrev:
Brukar man inte få med en elritning när man köper en Fiskarheden? dom jag har gjort var det färdiga handlingar till. Har du en sådan kan du ju se både vart rören ska gå uttag och brytare ska sitta samt hur många ledare det ska vara, och följer det inte med en elritning borde du väl få en av din elkille för han tänker väl inte göra hela jobbet på "frihand" då blir det nästan garanterat problem.
EL och VVS ritning ingår (tyvärr) enbart till Fiskarhedenvillan om huset är ett rent standardhus, men då jag kommit fram till planlösningen själv så fick man inte med någonting av detta. Beträffande elritning i övrigt så finns där ingen sådan nej, men så som jag fått förklarat för mig så kan jag i de "vanliga" rummen komma fram till placeringarna av uttag osv själv i samråd med min elkille, men vad det beträffar groventré/pannrum så ska det gås igenom allting med vad det är för maskiner och uppvärmning osv som jag har valt för att få rätt på elen.

logano, elmont och el_richard:
Beträffande hur man håller sig på god kant med byggare så känner jag väl till hur det fungerar, jobbar själv som snickare och vet hur mycket en smörgåstårta eller kaffebröd kan pigga upp. I stomresningen (som är det enda jag fått gjort, resten har jag gjort helt själv) bjöds där både på kaffebröd, resegille (smörgåstårta) och ett trevligt bemötande, och sen så blev ju resultatet också bra, iaf. vad jag sett än så länge ;)

Sen vad det gäller just elbiten, så har jag ju inte tummen mitt i handen, som man kanske kan tro eller som jag kanske gett intryck av, skulle kanske inte skrivit att jag inte kan någonting alls om el. Jag har ju såklart sett elledningar och dess dosutförande, men då de senaste byggena varit med betongstomme och allting varit ingjutit så har man helt kommit bort ifrån hur saker o ting verkligen ser ut. När det är vår tur som snickare så är ju det enda man ser ett hål/uttag för en dosa i vägg och tak och det är ju inte så lätt att få ut någonting av det. Eller hur?

Om vi nu antar att det är slang, med elelr utan fördragen tråd, så är det oerhört lätt att göra bort sig så att trådarna är helt omöjliga att dra i eller ur. Gör få böjar, se till att böjarna inte blir tvära. Ett tips är att du gå och köper en färdig rörböj för VP rör. Kontrollera att ingen av dina böjar på slangen är tvärare än den köpta böjen, använd den som mall. Helst skall en slangböj vara betydligt mindre tvär än motsvarande böj på ett VP rör. Det beror på att slangen är räfflad så det blir störe friktion inne i slangen.

Du skrev att det skulle vara 6 trådar till trappomkopplaren, ofta räcker det med 3, men det kan finnas orsak till de 6 (dubbel omkopplare ?). Dra inte 6 trådar i ett 16mm rör eller slang, antingen går du upp till 20mm, eller så drar du 2 rör.

Du skriver att du inte kan någonting om el. Jag skulle vilja råda dig precis som andra här i tråden att inte ge dig på detta. Detta är lite överkurs även för en "halvkunnig hempulare". Eller om du skall göra detta så se till att elektrikern kommer och kollar din rördragning innan du stänger väggar och tak med gipsskivor eller vad du nu skall ha på väggarna.

Det finns fler saker än man kan tro att ta hänsyn till vid rördragning.

Att inte punktera diffspärren i huset, att rören inte ligger med för dålig kylning, inte där de med stor sannolikhet kommer att spikas igenom etc. (ett litet antal av de saker man skall tänka på).

Hempulare, lägg tex. 10 meter slang och vp-rör med likadanna böjar och fäst dem enligt normen. Prova sedan att dra tråd i bägge så ska du se att du ändrar uppfattning om vart det går trögast, och detta pga. slangen är rillad och därför ger mindre anliggningsyta melan tråd och "rör" och därmed LÄGRE friktion ;)

Ok det är lite OT, min erfarenhet är den motsatta. Har i vårt hus en del slang dragen på 70- talet. Jag bytte trådar på en sträcka av 2 m (behövde få in en jordtråd). Det var i princip rak väg mellan 2 kopplingsdosor. Det tog mig flera timmar att få igenom 3 trådar 2m.

Nu vet jag att dagens slang är bättre än den som fanns på 70- talet, men...

Kontentan är väl ändå att _alltid_ sträva efter stora mjuka böjar och gärna "gena" lite med rören/slangen i stället för att dra rakt horisontellt/vertikalt där det är möjligt samt att klamra rikligt?

Man går väl alltid en kortaste kortaste vägen dvs. "genar" om det går.

Nja, inte riktigt så kanske. Då jag började användes slang ytterst sällan, utan det var rör, och då var rekommendationen att köra så "lodrätt och vertikalt" som möjligt om du förstår vad jag menar. Detta för att man inte ska ha el liggandes lite "hur som helst" inne i väggen. Idealet är ju att du efter skivorna sitter på plats ska kunna förstå vart rören går inne i väggen genom att bara studera vart dosorna sitter. Denna rekomendation tycker jag är mycket bra även för slangdragningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.