Nu ska jag in med ugn/mikro bredvid kyl/frys. Kylen hamnar på gamla platsen där det finns vanligt jordat 1-fas-uttag.
Om jag då går vidare med flex och en rotdosa bakom ugn, måste jag då dra om allt med 2,5 kv hela vägen från centralen?
Ugn/mikro ska ha 230V 16A. Kan i så fall kylen vara inkopplad på samma 16A säkring fast den egentligen ska ha 10A?
När det gäller överskåp. Var bör dosorna sitta i förhållande till skåpens underkant?
Jo, jag vet att jag borde anlita elektriker, men jag har iaf BB2 utbildning :)

Ugn ska ha sin egen gruppledning. Även kyl/frys och micro bör ha sina egna gruppledningar, men här kan man tillåta sig att de delar ledning med uttag och belysning. Man får dock tänka på totaleffekten beroende vilka effektslukande köksapparater man tänker sig. Så kan man dra fram 2-3 grupper för uttag så är det bra, inkl micro.

Standardmått för dosor för ugn och micro har några alternativ som 150 mm under överkant på skåpet eller 300 mm ovan underkant, i båda fallen 150 mm från sidan. Dessa mått är dock inte heliga så om ni har ett specifikt kök och specifika apparater kan ni titta på var det finns bäst plats.

Ja en STOR varning för "standardmontage" när det gäller moderna köksapparater. Det är mycket olika beroende på fabrikat, så bestäm först vilka vitvaror ni ska ha och kolla vart det går att sätta uttagen.

D
Jag hade sett till så det är bra uppdelat med belastningen på säkringar så man inte behöver tänka vad man använder.
Bytte ut all el i lägenheten och byte ut de gamla propparna till automatsäkringar. Elektrikern satte in ordentligt så det är många olika grupper. Min granne som också bytt ut elen tidigare hade inte samma tur med elektrikern. Han behöver tänka på vad han använder samtidigt så inte automatsäkringen löser ut.

Tack för svaren. Det blir separata matningar för ugn och micro. Har redan skaffat rejäl slagborr och tagit hål i betongvalvet.

Låter som en bra idé. Jag brukar dra separat för kyl, frys, diskmaskin, Micro och uttag för kaffekokare/vattenkokare. Kör man tex kaffekokare och vattenkokare samtidigt så ligger du på gränsen till 10A

Bo.Siltberg skrev:
Ugn ska ha sin egen gruppledning.
Jag hade fått för mig att man drar en 3-fas grupp till spis/ugn. Lägger två faser till spisen och den tredje till ugnen. Är detta fel?

D
johel572 skrev:
Jag hade fått för mig att man drar en 3-fas grupp till spis/ugn. Lägger två faser till spisen och den tredje till ugnen. Är detta fel?
Vet inte om det är fel men finns ju boende som bara har 1-fas.
I min lägenhet så finns bara 1-fas.

Nej det är inte fel. Då ugnen i detta fall inte verkar vara placerad i närheten av hällen så ska den ha sin egen gruppledning, ev avgrenad från hällens gruppledning om det är praktiskt. Den ska i vilket fall inte dela gruppledning med kyl, micro eller annat.

Aha du menar så. Tänkte inte på att ugnen kanske skulle monteras vid sidan av.

Jo, så är det i mitt fall. Ugn och micro hamnar på andra sidan. Det är ett litet 60tals kök. Hällen har redan 3fas. En kompis tycker jag ska dra upp en 5x2,5 kabel till ugn och micro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.