Vi har en lång stickväg som vi ska lägga ner telerör elrör och VA i. NU precis innan vi tänkte gräva ner det har vi kommit på att det kanske vore bra om man kunde förbereda för utebelysning längs vägen. Vad borde vi göra i så fall? Stoppa new elrör för svagström ? Hur går det till sen när väl elsladdarna ska dras och kopplas in i nån form av lampor? Vad behöver vi?

Lång stickväg indikerar väl att ni ska satsa på 230 V, EKKJ eller liknande.
Rör eller kabel och upp ovan jord vid varje lampa.

Protte

Precis som Protte är inne på, hur lång är "lång stickväg" för vissa är 10 meter långt, för andra en km... Har ni redan planerat vad ni vill ha för belysning? Att jag frågar är eftersom jag personligen tycker att det kan vara bökigt att få i kabeln i rör i efterhand, och därför gärna trär den innan jag gräver igen. Då materiellet för detta kommer att kosta en del kanske det gör det aktuellt att lägga ut de sista slantarna och köpa belysningen på samma gång.
Men, mest kritiskt är till att börja med avståndet vi talar om. Är det långa sträckor avråder iaf jag och Protte från 12 V belysningar etc. Ni kommer inte få det resultat ni önskar.

50 mm kabelskyddsrör som ni gräver ned brevid de andra. Då har ni en färdig kanal att dra i vid behov

Vägen är 60 meter och det kommer att vara ytterligare 10 meter till huset.

50 mm kabelskyddsrör verkar stort. Behövs det? Till telen räckte 32/36.

Är marken fin behöver du inte rör alls. Se till att skyddsfylla bra bara..

Tanken med rör var att lägga ned det nu och sen kunna stoppa i vad man vill i framtiden när man vet hur man vill göra.

Det går med klenare men 50mm gult är den vanliga standarden för elrör

Då kommer ofelbart nästa fråga.. Hur tätt ska man släppa upp kabeln om man inte vet vad man ska ha för belysning? Ska man ha en punkt, två tre osv..

Man ska nog först försöka klura ut vad man vill ha för belysning. Ett litet hum har man nog.. Antar att det direkt inte är några armaturer på 1000W vardera med dagens elpriser..

Vet du vad du ska ha för belysning på ett ungefär så vet du även vad du behöver för kabel.. Då kan du lägga den med eller utan rör.. Ska du någon gång byta ut kabeln, bör du gå på 50mm rör, det har en tendens att bäcka igen annars..

Tycker förövrigt att det är en hysteri med rör kors och tvärs.. De flesta drar i vattenslang och när det är dags att byta ut den har den fastnat för att röret är för smalt. Likaså om åskan går ner i den och skjuter ett hål mitt i den så är det nästan omöjligt att stöta fram felet då det är mycket svårare att lokalisera felet eftersom ljudet kommer ut i rörändarna.. Då får man mäta ut felet istället, (om man har kabeldragningen klar för sig..)

Du kan ju gräva ner 50s rör hela vägen, utan avbrott (med dragtråd). Sedan, nästa sommar eller när ni nu bestämt er vad ni ska ha för belysning är det bara att gräva upp där ni ska ha stolpar, kapa röret och dra in kabel.

Enklast är ju dock om ni kan sätta fundament/stolpar, dra kabel och göra allt på en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.