Hej på er!
Nybliven villaägare :) har självklart många saker på att "göra listan" + helt färsk i villa världen.
Vi känt att det e betydligt sämre ventilation i det nya huset än i vår gamla lägenhet. Huset har självdrag ventilation, Bergvärme och braskamin.

110kvm med källare.

Min fråga är kan man sätta karmventiler i försterna i rummen (sovrum, vardagsrum, kök) med syftet att förbättra ventilationen å få in en fräschare luft hemma?
Sådana som dessa t.ex.:

https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/karmventil-komplettlack-20-200-habo-vit-p6417009

Är detta bra eller dåligt? Finns det några nackdelar förutm att jag kommer att borra hål i mina 1 år gamla fönster?

Vi har 1 badrum å 1 toalett på övervåningen, dessa har ventilationslucka som går uppåt + köksfläkt och braskamin
badrummet har en sensorstyrd fläkt men i toaletten finns det bara en lucka med typ "klaffventil"

I källaren finns det minst 1 ventilationslucka i varjerum (vägg). Vi är oftast uppe å iome att vi har små barn så har vi alltid stängt dörren som går till källaren. Påverkar detta självdragsventilationen på något sätt?

Välkomnar all tips å råd!

Om ni har trähus kan ni borra 125mm eller 100mm hål i väggen bredvid fönster så slipper ni förstöra karmarna. Varje sovrum och v-rum ska ha en väggventil och helst ska alla badrum/wc/tvättstuga ha fläktar som alltid går kontinuerligt. Om ni har budget kan ni läsa på om tex FTX-system, det bästa som finns i ventilationsväg.

I köket ska det inte vara någon tilluft utan bara frånluft.

Eftersom ni har bergvärme så har ni egentligen ingen ventilation alls längre, självdrag fungerar nästan bara när man har en murstock som alltid hålls varm.

Tilluft sovrum, vardagsrum, gillestuga.
Frånluft badrum, kök, toa, tvättstuga, klädkammare, förråd etc.

Sätt in någon typ av små fläktar typ pax-fläkt på toa, tvättstuga etc, som går kontinuerligt.

Längre fram så kanske satsa på FT(X).

Självdrag är enligt mig och min erfarenhet ett missbrukat ord, självdrag uppstår när man förbränner nått i en panna eller spis, tex olja, kol, pellets el ved.
Har ditt hus tidigare haft det, har du haft ett hus med självdrag, när värmepump monterades blev det ett hus utan ventilation, men kallas av mäklare för "Självdrag"

Jag har själv haft ett 1 1/2 plans hus utan förbrännande värme, bodde där i 16 år, provade alla tänkbara tips med olika ventiler mm, utan att få till nått som kunde kallas ventilation. Inte förens jag monterade fläktar som gick konstant fick jag snurr på luften, slapp imma på fönsterna mm.
Men då var det ju inte självdrag längre, utan mekanisk ventilation.

Senare bodde jag i ett hus med pelletspanna i källaren, där var det självdrag, riktigt bra ventilation, men A och O var att ha källardörren öppen (grind för barn)

Detta var inget svar till dig vad du ska göra, utan bara en förklaring till ordet självdrag.

• Gilla
Landbogården och 4 till
  • Laddar…
Det är korrekt som ovan skriver.
Finns inget som heter självdrag om ingen förbränns alt att ni har alla era fönster öppna.och hoppas på koradrag men så kan man inte ha det.
Som sagt montera fläktar som går hela tiden i badrum är första åtgärd.

• Gilla
alothman
  • Laddar…
Tack för snabba svar!
Har kollat på ftx men det blir inte aktuellt idag då vi har bestämt oss för att renovera badrum å dra om elen. ekonomin blir svag några månader framåt.

Huset är klädd av tegel. Det kanske inte gör nått å borra hål i? Det känns dock lite omfattande? I min värld låter det mycket enklare om jag borrar hål i fönsetkarmerna. Rätta mig om jag har fel?

Om jag räknar bort köket å badrum så e det vardagsrum och 3 sovrum vi ska sätta karmventiler i. Kommer detta göra nytta om jag kompletterar med frånluft fläcktar i badrummen?

Jag har märkt att det blir imma i mellanglasen i matrummet, antar att det beror på det dåliga ventilationen?

• Gilla
madsfrollasen
  • Laddar…
Yes jag mistänkte det. Vi kommer att elda på vintern så det kommer förhoppningsvis bättra ventilationen under vinterhalvåret?

Apropå badrumsfläckterna, ska man inte göra en ventil i badrumsdörren då den är offtast stängd?!

BirgitS
Saabgubben Saabgubben skrev:
Jag har märkt att det blir imma i mellanglasen i matrummet, antar att det beror på det dåliga ventilationen?
Menar du på insidan av den yttre fönsterrutan?
Brukar bero att det inte är tätt runt den inre fönsterbågen, det slinker ut varm luft till utrymmet mellan glasen och den varma luften kondenserar sen på den kalla yttre rutan.

Apropå badrumsfläckterna, ska man inte göra en ventil i badrumsdörren då den är offtast stängd?!
Oftast är inte badrumsdörrar täta utan det finns en liten springa ovanför eller nedanför själva dörrbladet.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du på insidan av den yttre fönsterrutan?
Brukar bero att det inte är tätt runt den inre fönsterbågen, det slinker ut varm luft till utrymmet mellan glasen och den varma luften kondenserar sen på den kalla yttre rutan.

Oftast är inte badrumsdörrar täta utan det finns en liten springa ovanför eller nedanför själva dörrbladet.

A precis. Men kanterna är inte imma utan det e bara en ring med imma imetten av alla 3 fönster i matrummet.

Min badrumsdörr har ingen list. Dock har kag inte lyckats hitta en öppning varken på över eller under sidan.

Skadar det att göra en ventilationslucka i dörren?

• Gilla
JohnFr och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Se över tätningen i dina matrumsfönster.

Ett sätt att se om det finns något ställe för luften att ta sig in i badrummet är att tända upp ordentligt utanför badrummet och sen gå in i badrummet och stänga dörren utan att tända någon belysning och så se om det kommer in något ljus runt dörren. Om det inte syns något ljus kommer det nog inte in någon luft och då är det bra att sätta in ett ventilationsgaller långt ner på dörren. Ett annat sätt är att ha ett tänt stearinljus som man långsamt för längs kanterna av dörren och ser om lågan böjer av någonstans.

Isakare Isakare skrev:
Självdrag är enligt mig och min erfarenhet ett missbrukat ord, självdrag uppstår när man förbränner nått i en panna eller spis, tex olja, kol, pellets el ved.
Har ditt hus tidigare haft det, har du haft ett hus med självdrag, när värmepump monterades blev det ett hus utan ventilation, men kallas av mäklare för "Självdrag"

Jag har själv haft ett 1 1/2 plans hus utan förbrännande värme, bodde där i 16 år, provade alla tänkbara tips med olika ventiler mm, utan att få till nått som kunde kallas ventilation. Inte förens jag monterade fläktar som gick konstant fick jag snurr på luften, slapp imma på fönsterna mm.
Men då var det ju inte självdrag längre, utan mekanisk ventilation.

Senare bodde jag i ett hus med pelletspanna i källaren, där var det självdrag, riktigt bra ventilation, men A och O var att ha källardörren öppen (grind för barn)

Detta var inget svar till dig vad du ska göra, utan bara en förklaring till ordet självdrag.
Det finns faktiskt hus som har panna och skorsten i ett biutrymme med fungerande självdrag. I ett kedjehus från 56? hade de tallriksventiler 70-75 mm för frånluft i sovrum, förråd och badrum. Dessa gick ihop med kökskanalen i en kåpa på taket. När de satte in 3-glasfönster försämrades funktionen. Så denna lösning är lätt att ordna med fläkt på taket. Men du har rätt att självdraget försvinner när man påverkar saker i huset.

Min badrumsdörr har ingen list. Dock har kag inte lyckats hitta en öppning varken på över eller under sidan.

Skadar det att göra en ventilationslucka i dörren?
Ofta gömmer man draget genom att övre listen vid dörrkarmen är vinklad utåt i överkant både på utsidan och insidan. Det räcker med 3-4 st tunna bräd/plywood bitar per list. luften strömmar då in ovanför dörrkarm och mellan vägg där man ofta kilar fast dörrkarmen. Annars kan man borra i väggen bakom listen om det är för tätt och göra enligt samma princip.

Eftersom du funderar på fönsterventiler så har denna firma lite alternativ. De gör även mindre åverkan på fönstren. Vissa av dem släpper även in lite mer luft än andra ventiler. Vilket gör att inte alla fönster behöver ventiler i större rum. Du kan även påverka det beroende på storlek på borrhål.
https://www.leifarvidsson.se/

Redigerat:
  • Gilla
landeh
  • Laddar…
Hej på er!
Nybliven villaägare :) har självklart många saker på att "göra listan" + helt färsk i villa världen.
Vi känt att det e betydligt sämre ventilation i det nya huset än i vår gamla lägenhet. Huset har självdrag ventilation, Bergvärme och braskamin.

110kvm med källare.

Min fråga är kan man sätta karmventiler i försterna i rummen (sovrum, vardagsrum, kök) med syftet att förbättra ventilationen å få in en fräschare luft hemma?
Sådana som dessa t.ex.:

[länk]

Är detta bra eller dåligt? Finns det några nackdelar förutm att jag kommer att borra hål i mina 1 år gamla fönster?

Vi har 1 badrum å 1 toalett på övervåningen, dessa har ventilationslucka som går uppåt + köksfläkt och braskamin
badrummet har en sensorstyrd fläkt men i toaletten finns det bara en lucka med typ "klaffventil"

I källaren finns det minst 1 ventilationslucka i varjerum (vägg). Vi är oftast uppe å iome att vi har små barn så har vi alltid stängt dörren som går till källaren. Påverkar detta självdragsventilationen på något sätt?

Välkomnar all tips å råd!
Jag har liknande hus (satt in bervärme, bytt till nya, täta fönster), en bekant som jobbar med ventilation rekomenderade att sätt in ventialtion i alla rum, 'ett fönster per rum, (borra hål med en mall längst upp i fönsterkarmen och sätta dit, typ ett spjäll).
Se bilder.
Blev bra för vårat hus (och inte sätta igen skorstenröret från gamla pannan i källaren).

/Lennart

• Ventilationsgaller överst på vita fönsterkarmar i ett hus, speglas i fönsterrutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsspjäll installerat högst upp i en fönsterkarm med utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.