T
Jag och min fästman är på g att bygga en variant av Fiskarhedenvillans Viggen (h-hus). Högra flygeln + mittparti med åstak och vänstra med oinredd övervåning. Vi förälskade oss snabbt i att ha köket med utsikt mot det utdragna vardagsrummet och har därefter tampats med att utnyttja utrymmet i mittdelen. Vad tror ni om denna lösning? Någon som har bättre idé? Vi har varit lite rädda att det kommer kännas som man ”går in i en vägg” när man entrar huset eftersom väggen isf blir 570 hög. Kan man lösa det med rumsavdelare ist för helvägg? Eller någon annan lösning som ger ett trevligt välkomnande? ☺️

Vi är tacksamma för all input.

• Handritad planlösning för en villa med mått och rumsmarkeringar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du kan väl ha ytterdörren närmast badrummet och sen går man till vänster för att hänga av sig.

Rummet till vänster om hallen som har 5 dörrar verkar vara svårt att använda till något annat än korridor.

Tyvärr ser jag en hel del brister.

Samspelet mellan kök/vardagsrum/matplats känns konstigt, det känns som att vardagsrum och kök är ett gemensamt rum med en tillhörande matsal.. Vilket i mina ögon blir en lite småskum fördelning.

Döytor/korridorer. Jag antar att en "stor" ruta motsvarar 1m? Isåfall har ni inkl entré en korridor som är typ 2.5*13 m stor, dvs drygt 30kvm. Känns otroligt slösaktigt med utrymme och i ett hus som faktiskt bara är på 4 rum och kök bör det vara möjligt att planera huset mer eller mindre fritt från korridorer.

Master tycker jag har en väldigt skum form och detta sovrummet är ju gigantiskt?

Hur stort är huset i kvadratmeter? Utan att ha räknat på det så känns det som om det är någonstans kring 170-180m² stort?

T
Tack snälla för återkoppling Birgit. Vi har funderat på det och landat i att nackdelen med det är att den underbara symmetrin på exteriören blir lidande. Se bild. Så helst vill vi hitta en lösning på insidan ☺️

• Ritning av exteriören på ett symmetriskt hus med sadeltak och centralt placerad entré.
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
Då får du väl göra tvärtom då, flytta avhängningen till höger. Men annars känns det ju som att det behövs rätt stora omändringar inne som Jarlsgård skriver.

Det går ju inte att hänga kläder på en vägg som man kan se över.

Men att vilja ha symmetri på utsidan leder ofta till konstiga planlösningar inne.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
Tack Jarlsgård för din återkoppling ☺️

* Samspelet kök/vardagsrum/matsal är något som vi verkar ha olika smak och tycke kring. Vi gillar det öppet och känner att vi på bästa sätt utnyttjar vår vackra utsikt mot sydväst på detta sätt utan att kostnaderna drar iväg. ☺️

*Stämmer att en ruta är en meter, korridoren till vänster kommer inte att finnas för oss utan vi kommer ha ett allrum där (tills vi ev bestämmer oss för att inreda övervåningen och då behöver vi trappen såklart). Gällande entrén så är det precis det som är utmaningen som vi behöver input på. Hur hade du gjort för att bättre nyttja ytan och samtidigt skapa en lagomt öppen välkomnande entré? ☺️

* sovrummet är dryga 22m2 inkl en ”öppen klädkammare”, det bedömer vi är helt rimligt. Formen är dock inte optimal, det håller vi med om och gillar därför lösningen med ribbvägg

* yes, närmare 180 det stämmer

Jadu, några konkreta tips kan jag nog faktiskt inte komma med, för i mina ögon är det så många områden som fallerar (vilket känns sjukt tråkigt att behöva säga) att det nog varit enklare att börja på en slät duk.

Problematiken med H-hus är att de inte är speciellt lätta att planera, man tror lätt det men i mina ögon är det ett sken som bidrar.

En annan faktor, symmetrin som omnämnts känner jag tappar sin effekt litr, jag förstår vad ni eftersträvar med entrén, men eftersom resterande del av huset inte är symmetrisk ("skeppen är olika stora, fönstersättningrn på baksidan är inte symmetrisk mm) så blir det för mig lite fel när en del är nitisk symmetrisk och resten inte. Det ger för mig en känsla av att man hade en god grundtanke men inte lyckades ro den i hamn!

Men, jag kom på en konkret sak nu faktiskt, kanske underlättar den det hela.

Placera kök/matplats/vrum i det högra skeppet, det kan uppta hela ytan där. Sovrum och wc omlokaliseras till mittskeppet istället. En del av mittskeppet sparas dock öppet i anslutning till entre/samvaro. Denna yta kan i framtiden isåfall agera yta för trappuppgång.

Vidare omfördelas vänstra skeppet. Strunta i allrummet, ett allrum som egentligen är en stor korridor och dessutom fönsterlös är inget trevligt och ska man hårddra det får det utrymmet inte nyttjas som allrum enligt PBL :surprised:

Vrid groventre/tvätt 90°. Placera sovrummet mot framsidan. Då bör ni även kunna få till en bättre rumsform på master...

Hmm, det är nog den kritik och de tips jag kan komma med just nu, men ska fundera på fler!

• Gilla
TheresiaA och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Men om utsikten är vacker mot sydväst ska man väl ha matbordet på bästa utsiktsstället och inte en soffgrupp som vänder ryggen mot utsikten.
Det ser ut att vara för trångt kring matbordet, stolar som man ska kunna gå bakom när någon sitter på dem tar plats.

Allrummet ser ut att vara för smalt och dessutom blir det störande för dem som sitter där när det också är en passage till/från sovrum och tvättstuga (illtjut när man går förbi när det gäller sekunder i tevespelet).

Många dörrar öppnas på sätt som kan vara mer eller mindre farliga, t.ex. minsta sovrummets dörr kan slås upp på någon som är på väg ut, och liknande när man går ut från sovrummet nere till höger och den badrumsdörren.

• Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
På nåt sätt hade jag velat få till så när du kliver in genom dörren så ser du rakt ut.

Dvs dörr i mitten, klk till höger. Kanske att groventre och tvätt hamnar i högra skeppet också. Då med ingång från klädkammaren/kapprummet.

Längst bak eller vad man ska säga I mittskeppet går en korridor med fönster ut mot baksidan.

Till vänster om entrédörren är badrummet, med dörr ut mot fönsterkorrididoren.

I vänstra skeppet är 3st sovrum och en wc/dusch.

Om fönsterkorrididoren är tillräckligt bred (vilket bör vara möjligt med dagens mått) så kan även en framtida trappa placeras där.

Så hade jag nog fördelat ytan tror jag (y)

• Gilla
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
Otroligt oproportionerligt, men något sånt här! Handritad skiss av ett hus med rumsetiketter såsom "sov", "bad", och "kök".
Skapa konto

• Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
T
Flera jättebra idéer från dig här, inne på samma spår som Birgit känner jag med att flytta avhängningen till höger. Och skapa sikten rakt fram ☺️ Vi skall ”labba” lite så återkommer vi. Och nej det är inte lätt att sätta planlösningen i ett H-hus. Viktigt kanske att nämna att detta verkligen är ämnat för oss ”för alltid” om inget märkligt skulle hända i livet. Så lite udda lösningar känner vi kan vara ok om vi för rätt känsla för dem

T
Försök 2. ☺️ Vi ville inte röra groventren som ligger närmast stall/garage och högra delen känns bra. Nu är entrén ljusare, mer utrymme för matbord, avhängning finns naturligt och ytåtgång för trapp blir minimal. Vi provade även med gången längst fram men fick inte till de andra ytorna då. Tankar, ytterligare idéer?

• Handritad skiss av en husplan med rum, möblering och gångvägar tydligt markerade på rutigt papper.
    Skapa konto
BirgitS
Med den placeringen av köket tycker jag att matplatsen och soffgruppen ska byta plats. Inte kul att sitta i soffan och det enda man ser är rakt in i köket. Med matbordet till höger kan man ha fönster även åt höger och verkligen få utsikt åt alla håll, medan en soffgrupp till vänster kan placeras så att man dels ser TV på sovrumsväggen och dels ut genom fönstren "ovanför" soffgruppen.

För att förbättra försäljningsvärdet i framtiden är det bra att planera så att ett av de stora sovrummen går att dela till två små eller ett litet plus ett allrum eftersom många familjer med småbarn vill ha två barnsovrum på samma plan som föräldrasovrummet, samtidigt som man inte vill att ett av barnen ska ha så väldigt mycket större rum än det andra samt man vill ha ett allrum.

• Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Lite bättre, men det är väldigt marginellt!

Fortfarande en massa döyta imo, och det lilla sovrummet är verkligen litet med utropstecken! Jag får det till 7kvm? Vilken känns otroligt litet i ett hus på 180kvm med bara 3 sovrum

Jag ska vara blodigt ärlig nu, hade jag varit ni så hade jag släppt hela h-hus konceptet. Jag kan inte riktigt se hur ni ska få huset någorlunda yteffektivt med de "kraven" ni har :sweat: jag tror att ett vinkel hus hade varit ett bättre val av husform (y)

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Lite bättre, men det är väldigt marginellt!

Fortfarande en massa döyta imo, och det lilla sovrummet är verkligen litet med utropstecken! Jag får det till 7kvm? Vilken känns otroligt litet i ett hus på 180kvm med bara 3 sovrum

Jag ska vara blodigt ärlig nu, hade jag varit ni så hade jag släppt hela h-hus konceptet. Jag kan inte riktigt se hur ni ska få huset någorlunda yteffektivt med de "kraven" ni har :sweat: jag tror att ett vinkel hus hade varit ett bättre val av husform (y)
Jag hittar inte ens det tredje sovrummet? :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.