Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Det här blir mitt första inlägg här på forumet! Jag har läst en hel del på forumet men nu var det dags att bli medlem hehe.
Jo jag har idag en ganska rejält sluttande infart till tomten, som sen planar ut och där är det en stor parkering/skogs/gräsplätt. För att minska sluttningen vill jag göra infarten och parkeringen i ett högre plan än vad min gräsmatta och gång till huset ligger.
Tror det bli snyggast och dessutom slipper jag en sluttande gårdsplan.
Men det jag undrar över är;
Behöver jag schakta ur något innan jag lägger på förstärkning eller ett bärlager direkt? Eftersom jag vill få upp nivån känns det lite konstigt att först schakta ur..
Tanken är att en garageplatta ska gjutas där i närtid också.
Marken är idag bestående av gammal skogsmark, sten, jord och aningen lera i vissa delar.
MVH Björn
Det här blir mitt första inlägg här på forumet! Jag har läst en hel del på forumet men nu var det dags att bli medlem hehe.
Jo jag har idag en ganska rejält sluttande infart till tomten, som sen planar ut och där är det en stor parkering/skogs/gräsplätt. För att minska sluttningen vill jag göra infarten och parkeringen i ett högre plan än vad min gräsmatta och gång till huset ligger.
Tror det bli snyggast och dessutom slipper jag en sluttande gårdsplan.
Men det jag undrar över är;
Behöver jag schakta ur något innan jag lägger på förstärkning eller ett bärlager direkt? Eftersom jag vill få upp nivån känns det lite konstigt att först schakta ur..
Tanken är att en garageplatta ska gjutas där i närtid också.
Marken är idag bestående av gammal skogsmark, sten, jord och aningen lera i vissa delar.
MVH Björn
Det är alltid bäst att skrapa bort det översta lagret med växter/gräs och dyl. Skall du sen höja nivån är det bara fylla på med bärlager typ 16/32 eller grövre upp till rätt nivå. Du bör nog minst 30cm bärlager.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tack för svaren!
Jag har tänkt mig som ni säger, ta bort lite av det som idag är översta lagret med jord och ev stenar, sedan på med en markduk och på med bärlager.
Eftersom jag inte alls är duktig eller erfaren av markarbeten blir man lätt nojig att man gör fel, det är ju inte så roligt om man gjuter en platta ovanpå allting och det sedan visar sig vara fel markberett.
Tänker jag rätt om jag gör såhär:
1. Markduk
2. Bärlager, grovt men vilken storlek? 0-X? Paddat
3. Gruslager makadam 8/16
4. Färdigt att gjuta på 8/16
5. Makadam 8/16 går det att ha på hela infarten?
Ge mig gärna förslag på grusstorlek eller hur jag bäst bör lägga det.
Jag har tänkt mig som ni säger, ta bort lite av det som idag är översta lagret med jord och ev stenar, sedan på med en markduk och på med bärlager.
Eftersom jag inte alls är duktig eller erfaren av markarbeten blir man lätt nojig att man gör fel, det är ju inte så roligt om man gjuter en platta ovanpå allting och det sedan visar sig vara fel markberett.
Tänker jag rätt om jag gör såhär:
1. Markduk
2. Bärlager, grovt men vilken storlek? 0-X? Paddat
3. Gruslager makadam 8/16
4. Färdigt att gjuta på 8/16
5. Makadam 8/16 går det att ha på hela infarten?
Ge mig gärna förslag på grusstorlek eller hur jag bäst bör lägga det.
Medlem
· västragötaland
· 15 inlägg
Ja skrapa bort det översta (gräs/rötter/jord) litegrovt.
Sedan fiberduk klass n2 räcker om du inte ska fylla med sprängsten. Sedan beror det på hur högt du ska fylla. Men vi säger att det är 50 cm upp till underkant makadam på garaget då hade jag fyllt ca 40cm 0-90 och sedan lagt 15cm 16-22 under garageplattan. Efter att garaget är klart hade jag svept över resterande ytor och jysterat upp imot garageinfarten med 0-40. väntat ett år och toppat med 0-18. Detta för att fixa mindre sättningar och få en slätare/tätare yta. Padda 0-90/0-40 med 500 kilospadda tillsatt den studsar. Lycka till och kör hårt
Sedan fiberduk klass n2 räcker om du inte ska fylla med sprängsten. Sedan beror det på hur högt du ska fylla. Men vi säger att det är 50 cm upp till underkant makadam på garaget då hade jag fyllt ca 40cm 0-90 och sedan lagt 15cm 16-22 under garageplattan. Efter att garaget är klart hade jag svept över resterande ytor och jysterat upp imot garageinfarten med 0-40. väntat ett år och toppat med 0-18. Detta för att fixa mindre sättningar och få en slätare/tätare yta. Padda 0-90/0-40 med 500 kilospadda tillsatt den studsar. Lycka till och kör hårt
Medlem
· västragötaland
· 15 inlägg
Nej inget material utan 0fraktion på körytor, de ligger inte kvar.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag får återigen tacka för svar!
Nu tror jag iaf att jag har fått en bra uppfattning hur jag bör gå tillväga och även lite koll på hur man utläser grusstorlekarna!
Rätta mig om jag har fel men material 0-90 är alltså sten/grus/kross som är alltifrån 0mm - 90mm i diameter? Och material som inte är 0-X är svårt att packa hårda?
Jag kommer iaf att köra som följer;
1.Schakta bort översta lagret jord eller vad jag stöter på.
2. Markduk
3. Fyllnad med 0-90 som paddas (osäker på hur mkt jag vill höjja upp marknivån)
4. Makadam 16/22 där plattan ska gjutas
Men först ska jag göra klart inflyttningen och köra sönder parkeringen med en Scania
Nu tror jag iaf att jag har fått en bra uppfattning hur jag bör gå tillväga och även lite koll på hur man utläser grusstorlekarna!
Rätta mig om jag har fel men material 0-90 är alltså sten/grus/kross som är alltifrån 0mm - 90mm i diameter? Och material som inte är 0-X är svårt att packa hårda?
Jag kommer iaf att köra som följer;
1.Schakta bort översta lagret jord eller vad jag stöter på.
2. Markduk
3. Fyllnad med 0-90 som paddas (osäker på hur mkt jag vill höjja upp marknivån)
4. Makadam 16/22 där plattan ska gjutas
Men först ska jag göra klart inflyttningen och köra sönder parkeringen med en Scania
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nu har jag äntligen ( om man nu kan säga äntligen ) börjat med infarten och underlaget till garaget!
Lånade hem en liten grävare i torsdags för att ta bort stenar och jämna av marken där jag vill ha garaget.
Nu är det så att marken lutar en del så jag flyttade stenar som en stödmur att fylla massorna emot, får se om det går att göra en fin mur av det efteråt.
Marken är väldigt hård, gammal sjöbotten som verkar vara grus, lera och ännu hårdare lera. Ser ut som sten när man grävt upp det men faller sönder om man slår på det. Stötte även på berg så de blir endel att fylla upp.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu!
Till veckan ska jag mäta hur mkt jag behöver fylla upp och beställa material.
Lånade hem en liten grävare i torsdags för att ta bort stenar och jämna av marken där jag vill ha garaget.
Nu är det så att marken lutar en del så jag flyttade stenar som en stödmur att fylla massorna emot, får se om det går att göra en fin mur av det efteråt.
Marken är väldigt hård, gammal sjöbotten som verkar vara grus, lera och ännu hårdare lera. Ser ut som sten när man grävt upp det men faller sönder om man slår på det. Stötte även på berg så de blir endel att fylla upp.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu!
Till veckan ska jag mäta hur mkt jag behöver fylla upp och beställa material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Här var det längesedan jag uppdaterade!
Nu är det färdigt! Gick 45 ton bärlager 0/32 och på toppen av det valde jag stenmjöl 0/8 som blir hårt. Hade lagt det på min lilla väg ner till tomten så det blev enhetligt att fortsätta
En fråga, jag schaktade bort det översta lagret och har fyllt upp med ca 2-3 dm i snitt då jag inte avjämnade så noga. På två punkter stötte jag på berg och fyllde upp typ jäms med det, så marknivån är alltså i höjd med toppen på berget.
Det jag undrar är, kan jag gjuta ovan på detta?
Lite bilder!
Nu är det färdigt! Gick 45 ton bärlager 0/32 och på toppen av det valde jag stenmjöl 0/8 som blir hårt. Hade lagt det på min lilla väg ner till tomten så det blev enhetligt att fortsätta
En fråga, jag schaktade bort det översta lagret och har fyllt upp med ca 2-3 dm i snitt då jag inte avjämnade så noga. På två punkter stötte jag på berg och fyllde upp typ jäms med det, så marknivån är alltså i höjd med toppen på berget.
Det jag undrar är, kan jag gjuta ovan på detta?
Lite bilder!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lyfter den här tråden igen, jag skrev ju ändå mitt första inlägg genom den här tråden 
Jag har tänkt bygga en carport eller garage till våren men jag är osäker på om underlaget är okej att fortsätta med. Som sagt har jag istället för att spränga bort berget, fyllt upp med bärlager då nivån på ev garage ändå behöver komma upp lite.
Det jag funderar över är om jag helt enkelt kan lägga på makadam och gjuta. Eller finns det några normer på hur mycket man måste fylla över berg innan gjutning? Gjutningen kommer ju att ligga på delar av berg hur mycket jag ändå spränger bort och återfyller.
Jag har tänkt bygga en carport eller garage till våren men jag är osäker på om underlaget är okej att fortsätta med. Som sagt har jag istället för att spränga bort berget, fyllt upp med bärlager då nivån på ev garage ändå behöver komma upp lite.
Det jag funderar över är om jag helt enkelt kan lägga på makadam och gjuta. Eller finns det några normer på hur mycket man måste fylla över berg innan gjutning? Gjutningen kommer ju att ligga på delar av berg hur mycket jag ändå spränger bort och återfyller.
Klicka här för att svara