F
Har ett rektangulärt garage på 20 kvadrat. I mitten sitter denna lilla armatur som bara tar en e27 lampa.

Rund takmonterad armatur med E27 sockel i garage, belyst inifrån med svag LED-lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en 15w LED lampa i på 1700 lumen eller nåt men det är för svagt. Dessutom lätt att man skuggar sig själv.

Så jag funderar lite på vad kan göra åt det utan att bli ruinerad?

En förbättring hade varit en starkare 27 lampa, kanske i 4000k?Finns ju 3000lm lampor men de passar nog inte i armaturen. Eller sätta en helt ny armatur, får man göra det själv? Kanske 2 armaturer hade varit bäst egentligen för jämnare belysning men vill inte ge mig på det själv.

• Gilla
stewed
  • Laddar…
F
Hep Hep skrev:
Mycket mer ljus än du har och eftersom den är 1,5 meter lång skuggar du inte dig själv. Jag har flera i taket själv och helnöjd.

[länk]
Ja, problemet blir väl installationen. Jag får skarva kablarna med t ex wago i en kopplingsdosa bredvid? Gissar att det inte är tillåtet som lekman.

Redigerat:
Jag körde på en diodpanel i garaget (gymmet) då takhöjden är låg och planerar en liknande i verkstan. Den första är på runt 1200 lumens men den som ska upp i verkstan är 3600 lumens vilket jag räknar med räcker för 9 kvadrat (den är dimbar).

C
Z z_bumbi skrev:
Jag körde på en diodpanel i garaget
Hur funkar panel med låg takhöjd?
Är sugen själv, men är orolig att det blir mycket skuggor då de inte skjuter något ljus uppåt eller åt sidorna.

Hep Hep skrev:
Mycket mer ljus än du har och eftersom den är 1,5 meter lång skuggar du inte dig själv. Jag har flera i taket själv och helnöjd.

[länk]
Samma här har satt upp liknande i garaget som fick ersätta gamla armaturer.

Har dessa från jula

https://www.jula.se/catalog/el-och-...usbelysning/led-armaturer/led-armatur-016233/

Finns i flera storlekar och kan seriekopplas så inga wagos behövs om du inte behöver förlänga första anslutningspunkten. Även de mindre är helt ok. Det är bättre med flera små som sitter utspritt, då man motverkar du skuggning.

Ip65 och bra skruvtätning för anslutning. Ser ut att vara samma som biltema.

C cpalm skrev:
Hur funkar panel med låg takhöjd?
Är sugen själv, men är orolig att det blir mycket skuggor då de inte skjuter något ljus uppåt eller åt sidorna.
Jag har inte funderar på det då det är en träningsyta men jag kan kika på det ikväll.
Lyrören spred inte heller 360 grader eller skulle inte gjort om armaturen varit hel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ikväll blev mycket senare.

I dagsljus så inga problem med skuggor med små fönster som ger lite dagsljus.
Kväll med gatlyktor 6-7 m bort utanför samma fönster så ör skuggor inget jag tänker på.
Ljust tak.
Astra panel 630x315
110 graders spridning.
2150 lm
och nej jag har inte koll på sånt men har en till som är sin kartong.

I kombination med mer riktad belysning så skulle jag inte tveka att sätta upp det i en verkstad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Z z_bumbi skrev:
Kväll med gatlyktor 6-7 m bort utanför samma fönster så ör skuggor inget jag tänker på.
Ungefär hur har du placerat panelerna och hur tätt? Tänker att det också inverkar. Dvs. om man sätter dem mitt i rummet eller sätter flera paneler mer utspritt så att de kommer närmare väggar och hörn.

Jag har en panel och när jag lekte verkstad så hade jag den bakom mig och från sidan dvs så ljuset borde ge mest skuggor. Det ör så bra att jag funderar på om nästa ska upp i den riktiga verkstan då jag behöver mer ljus men inte riktigt hinner få upp den stora panelen jag har liggande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.