Buuuuhuuu, snyft  :'( Har fogat badrummet idag. Använde Casco's Dekor. Det tog nog en aning för lång tid tills jag började med torrpolering av plattorna, för allt går inte bort. I ett visst ljus syns det tydligt att det finns rester kvar av fog på plattorna. Vi har provat med rakblad och då går det bort om man gnuggar typ 5 minuter på varje platta (15x15 cm), men det är ju inte bara en platta på väggen så att säga så det skulle ta en evighet att få alla rena, vi börja tröttna nu efter 6 timmars gnidande.

Vi kan ju inte vara de enda i världen som har gjort detta misstag, så berätta hur ni gjorde för att få bort skiten  >:(

// Lidman

C
Det ÄR jobbigt att tvätta bort fog. Särskilt om du har matta plattor. Det är bara att fortsätta att nöta - förr eller senare så går det bort. Det finns ett speciellt medel som underlättar. Scotch-brite och Vim funkar också.

/C

Du får väl bjuda släkten på ett putsarparty med en välförtjänt middag efteråt. 8-)

Min svåger väntade till dagen efter med att dra av fogen ;D ::)
gick åt mycket metall verktyg att fixa detta

Vill minnas att det finns något som heter klinkertvätt (eller liknande) från Höganäs, i princip någon typ av syralösning som man tvättar plattorna med. Det kanske skulle funka för ditt problem...

Det finns en variant av klinkerrent från Biltema som heter Lito Clean. 85 spänn för en kilosburk. Gör ett prov först så att du är säker på att inte ytan far illa.

Alfix har ett medel som heter klinkerrent, fungerade bra för mig. Har även provat 24% ättikssprit fungerade även det utmärkt + att det är billigt.

Tackar för alla tips, nu har vi några att prova, men kom gärna med fler. :)

// Lidman

M
Glöm inte att vattna golvet först så fogarna blir våta annars tar medlet bort fogen och det är ju inte det man vill.
Lärde mig detta på en byggkväll på byggmarknaden där en kille från Höganäs var.
De hade även ett supportnummer man kunde ringa om man hade frågor.
Mvh Carina

C
Jo, och ett annat tips är ju förstås att skippa rakbladen, vinkelslipen, etc. då jag antar att du inte heller vill ha repor i kaklet.

/C

Jag hade vit fog kvar i mosaiken trots jag torkade hysteriskt efteråt. Köpte citronsyra och blandade med vatten. En tvättsvamp med grön sida gjorde biffen.

UoC skrev:
Alfix har ett medel som heter klinkerrent, fungerade bra för mig. Har även provat 24% ättikssprit fungerade även det utmärkt + att det är billigt.
Den har jag också använt. Funkar bra i koncentrerad form, men det blir ju ändå ett visst nötande på icke blanka plattor.

Hallåjsan alla tipsare.

Vi har testat 24%:ig ättika och citronsyra. Ättikan fungerade bra tills det löstes upp tillräckligt mycket fog i trasan så att det började bli fläckar av den. Citronsyran löste upp fogresterna lika bra som ättikan och fläckarna som blev kvar gick, tills skillnad från "ättiksfogfläckarna", att putsa bort med en torr trasa.

Slutsats alltså: Citronsyran fungerade bäst av de metoder vi har testat och kostar inte många kronor. Rekommenderas starkt. Jag kan inte tänka mig att de dyra specialprodukterna som är gjorda för ändamålet, fungerar så pass mycket bättre att de är värda pengarna.

// Lidman

Lidman skrev:
Hallåjsan alla tipsare.

Vi har testat 24%:ig ättika och citronsyra. Ättikan fungerade bra tills det löstes upp tillräckligt mycket fog i trasan så att det började bli fläckar av den. Citronsyran löste upp fogresterna lika bra som ättikan och fläckarna som blev kvar gick, tills skillnad från "ättiksfogfläckarna", att putsa bort med en torr trasa.

Slutsats alltså: Citronsyran fungerade bäst av de metoder vi har testat och kostar inte många kronor. Rekommenderas starkt. Jag kan inte tänka mig att de dyra specialprodukterna som är gjorda för ändamålet, fungerar så pass mycket bättre att de är värda pengarna.

// Lidman
Om du späder ättiksyran fungerar den bättre. Det är vattnet som gör större delen av jobbet. Jämför konc. diskmedel och spätt med vatten.
Toalettrent med fosforsyra fungerar allra bäst. Det är i princip samma sak som kakeltillverkarnas klinkerrent.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.