Inför mitt altanbygge skall jag göra lite förberedelser som jag behöver få lite svar på.
1. Markduk, fiberduk eller markväv? Ska inte gräva bort en massa gräs, då halva altanbygget redan är förberett med sand.

2. Singel eller makadam över duken? Storlek på sort? Kommer bygga på plattor (ev Leca) och vill att plattorna ska vara stabila. Om jag bara lägger ut duken och sen lite grus på så borde väl plattorna ligga på plats? Lite extra grus under plattorna är tanken.

Tips mottages!😄

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd plintar 700mm så är det mindre risk att det rör på sig. Markduk behöver du ej ha enligt min mening om du bygger tätt med kjol osv. Då du tar bort solljuset kan ändå inget växa.

Fungerar bra som du tänkt, går att krångla till det men fungerar utmärkt med markduk, lägg på singel/flis för att jämna av, (makadam tyngre att jobba med) på med plattor/leca och altan. Kan röra sig lite med tjälen, men troligtvis inte synbart (beroende på markförhållanden). Men ska du garderar dig för det så räcker inte bara 70 cm plintar. Gräs kan växa med tiden om inte markduken läggs.

Kyca skrev:
Inför mitt altanbygge skall jag göra lite förberedelser som jag behöver få lite svar på.
1. Markduk, fiberduk eller markväv? Ska inte gräva bort en massa gräs, då halva altanbygget redan är förberett med sand.

2. Singel eller makadam över duken? Storlek på sort? Kommer bygga på plattor (ev Leca) och vill att plattorna ska vara stabila. Om jag bara lägger ut duken och sen lite grus på så borde väl plattorna ligga på plats? Lite extra grus under plattorna är tanken.

Tips mottages!😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.