Delvis demonterad, begagnad spiraltrappa i galvat stål med synliga trappsteg och centralt stödrör placerad på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad spiraltrappa i galvat stål demonterad och liggande på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Har en begagnad spiraltrappa i galvat stål som jag tänkte montera till en vindsvåning på utsidan av en byggnad. Byggnaden är cirka 100 år gammal och uppförd med dubbla tegelmurar (kanalmur). Fasadteglet är kramlat till innermuren och som jag förstår det så är inte yttermuren/fasaden lämplig att förankra tunga saker i. Den lär framför allt inte klara större drag/tryck-belastning horisontellt (rätta mig om jag har fel). Jag tror således att man bör undvika att förankra trappans avstigningsplan högst upp eftersom det är stor risk för fasaden om trappan skulle få för sig att röra sig lite.

Spiraltrappan är inte något monster, 13 steg och höjd cirka 230 cm till planet högst upp. Trappan väger dock mycket eftersom den är i stål, gissningsvis ett antal hundra kilo. Jag förstår att spiraltrappor är ”självbärande” och att all vikt förs ner mot marken där spindeln (röret) står. Trappan är begagnad och fäste för foten, eller fot, saknas - den slutar bara med ett rör mot marken.

Jag tänker så här: Den måste förankras i marken och ha något stabilt underlag. Jag gjuter ett rejält fundament (som man normalt gör) och gjuter in ett rör som jag kan trä trappans spindelrör/centrumrör på. Då kommer den fixeras och förankras. Sedan låter jag bli att förankra toppenplanet mot fasaden för att trappan ska kunna ”sätta sig” utan att dra sönder fasaden. Kommer trappan kunna stå så här och hålla balansen själv, även när man går i den? Återigen tänker jag mig en ganska rejäl plint. Toppenplanet är kraftigt så det i sig självt kommer inte behöva någon förankring för att tåla att gå på, utan min fråga handlar om att trappan som helhet inte ska kunna tippa/bli farlig.

Om jag gör så här kommer trappans cirkulära spindelrör belasta betongen precis där det ingjutna tunnare röret möter betongen. Håller det tror ni? Tänk er ett ihåligt rör fastgjutet i betong och trär man ett rör utanpå och belastar så sker belastningen precis i betongens kant mot det ingjutna röret. Visserligen sker allt i centrum av fundamentet, men jag tror ni förstår...

Tankar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.