Har en trägrind med 70x70 stolpar. De sitter enbart i jorden med stolpspjut.

Ena stolpen blir lätt lös hela tiden. Det är stolpen som grinden inte hänger på. Jag har fått slå ner kilar flera gånger men till slut blir den lös ändå.

Nu har jag märkt att stolpspjutets spets har gått av helt.

Om jag nu ska förankra en ny stolpe, hur gör jag det på lättaste sätt? Jag klarar inte av att bygga gjutform eller nåt avancerat. Men bör jag ha ett djupare hål? Längre stolpe som alltså går ner längre i marken? Blanda grus i jorden? Gjutrör?

Tack.

K
B Baeckz skrev:
Har en trägrind med 70x70 stolpar. De sitter enbart i jorden med stolpspjut.

Ena stolpen blir lätt lös hela tiden. Det är stolpen som grinden inte hänger på. Jag har fått slå ner kilar flera gånger men till slut blir den lös ändå.

Nu har jag märkt att stolpspjutets spets har gått av helt.

Om jag nu ska förankra en ny stolpe, hur gör jag det på lättaste sätt? Jag klarar inte av att bygga gjutform eller nåt avancerat. Men bör jag ha ett djupare hål? Längre stolpe som alltså går ner längre i marken? Blanda grus i jorden? Gjutrör?

Tack.
Använd en ordentligt markskruv/jordankare så borde det duga. Är det enklaste alternativet, och inte så dyrt.

Edit - sitter spetsen kvar nere i backen? Gör den det får du kanske gräva och gjuta. Den hamnar ju mitt i vägen för ett ankare.

K Kardan79 skrev:
Använd en ordentligt markskruv/jordankare så borde det duga. Är det enklaste alternativet, och inte så dyrt.

Edit - sitter spetsen kvar nere i backen? Gör den det får du kanske gräva och gjuta. Den hamnar ju mitt i vägen för ett ankare.
Vad menas med ordentligt jordankare? Kan du länka nåt 😀 har använt sånt där vanligt som man slår ner. Men de kränger sig lätt och blir snett lätt. Har sett det finns såna man istället skruvar ner. Kanske är bättre?

Ja spetsen är kvar just nu. Men den är nog så sned och kass nu så det går nog slå ner ett nytt.

Men om jag ska gjuta kan ett rör vara bra nog? Vad för betong använder man? Är ju ren jord med lite små sten i marken.

K
B Baeckz skrev:
Vad menas med ordentligt jordankare? Kan du länka nåt 😀

Ja spetsen är kvar just nu. Men den är nog så sned och kass nu så det går nog slå ner ett nytt.

Men om jag ska gjuta kan ett rör vara bra nog? Vad för betong använder man? Är ju ren jord med lite små sten i marken.
Googla "markskruv" så får du flera exempel.
Här är ett - https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Q-0mc3C0Gz3yOT6L-bMaAtBqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Har provat och det har funkat bra för mig (även för stolpe till liten grind). Kan väl dock säkert vara beroende av markföehållandena.

Det jobbiga med att gjuta är grävandet.
Det samma gäller färdiga plintar.
Rör är en vanlig lösning vid gjutning.
Jag har använt vanlig grovbetong. Om det är optimalt vet jag inte.

• Gilla
Baeckz
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Googla "markskruv" så får du flera exempel.
Här är ett - [länk]
Har provat och det har funkat bra för mig (även för stolpe till liten grind). Kan väl dock säkert vara beroende av markföehållandena.

Det jobbiga med att gjuta är grävandet.
Det samma gäller färdiga plintar.
Rör är en vanlig lösning vid gjutning.
Jag har använt vanlig grovbetong. Om det är optimalt vet jag inte.
Uppdatering..

Jag kunde inte få ner det nya ankaret då spetsen var i vägen..som du skrev 😅

Har idag hållt i timmar med att försöka få upp spetsen av det gamla ankaret. Lyckades till slut.

Men med det nya ankaret blir det alldeles för mjukt i marken då jag fick gräva ur så mycket..Så jag måste nog gjuta på nåt sätt..vet bara inte hur dock. Läste att med gjutrör ska man ner rätt långt och även fästa med armeringsjärn eller va det stod 😩

Finns det ingen enklare lösning?

Du behöver inget gjutrör. En grop, betong, stolpe. Det är allt. Ställ i stolpen i gropen. Väg in den så att den är rak. Fäst i två riktningar med träbitar nedstuckna i marken diagonalt sett från stolpen. Blanda betong med en skyffel i lämpligt kärl eller på en skiva av något slag. Fyll upp runt stolpen. Klart.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Du behöver inget gjutrör. En grop, betong, stolpe. Det är allt. Ställ i stolpen i gropen. Väg in den så att den är rak. Fäst i två riktningar med träbitar nedstuckna i marken diagonalt sett från stolpen. Blanda betong med en skyffel i lämpligt kärl eller på en skiva av något slag. Fyll upp runt stolpen. Klart.
Är det så? Vilken betong ska man köra med? Finns ju grov och fin. Låter tillräckligt enkelt för mina kunskaper 😅 men ska man vattna betongen o så eller är det inte nödvändigt?

B Baeckz skrev:
Är det så? Vilken betong ska man köra med? Finns ju grov och fin. Låter tillräckligt enkelt för mina kunskaper 😅 men ska man vattna betongen o så eller är det inte nödvändigt?
Till en grindstolpe du gjuter direkt i marken nu eller i maj månad skulle jag säga att det räcker att täcka gjutningen med betongsäckarna

Grov- eller finbetong spelar ingen roll. Ta det som finns till bästa pris.

Vattna är inte nödvändigt på en sån liten gjutning. Men det skadar inte. Du kan täcka med en plastpåse och det bör räcka bra.

• Gilla
Baeckz
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Grov- eller finbetong spelar ingen roll. Ta det som finns till bästa pris.

Vattna är inte nödvändigt på en sån liten gjutning. Men det skadar inte. Du kan täcka med en plastpåse och det bör räcka bra.
Ska testa detta. Hålet som är nu efter jag spettst upp det söndriga ankaret är ungefär 40-50 cm djupt. Diameter på 20-25 cm.

Tänkte jag kan lägga en stenplatta i botten som stolpen vilar mot. Eller? Och då trä pinnar som stöttar upp

Det fungerar. Du kommer nog behöva två säckar betong till hålet, beroende på storlek på stolpen förstås.

Hellre ha betong över än ha för lite.

• Gilla
Baeckz
  • Laddar…
B Baeckz skrev:
Ska testa detta. Hålet som är nu efter jag spettst upp det söndriga ankaret är ungefär 40-50 cm djupt. Diameter på 20-25 cm.

Tänkte jag kan lägga en stenplatta i botten som stolpen vilar mot. Eller? Och då trä pinnar som stöttar upp
Bara använda hålet som form och kan med fördel gungas ner lite större sten ( går åt mindre betong då )
Och ta 3 eller 4 st bitar armeringsjärn 12 mm, slå ned dom min 50 cm under botten på gropen. Och ska gå upp i plinten till ca 10 cm från topp. Betongen i mark ska då vara jämns med mark eller någon cm över. Sätt ner 2 st av den här typen,finns på varuhusen.
Skruva fast dom med en bit stolpe i mellan ( då passar stolpen direkt ) sätt ner i betongen och riktas in totalt i lod
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rn-simpson-strong-tie-ph-5/p-1831196-1831198?

Det blev att jag la singel i botten och ställde stolpen i hålet på en stenplatta. Använde sen plintbetong. Får se om det håller 😅 Det känns bra nu iaf. Gjorde det igår eftermiddag.

Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.