Vi har en garderob som kommer stå framför ett element, ca 10 cm från väggen. Har ni något supertips hur jag kan förankra denna garderob i väggen?

• En del av en grå garderob nära en vit vägg med en skugga, avstånd till väggen synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkeljärn monterat i övre hörnet av en vit garderob för väggförankring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få det snyggt. Kan ni förankra den i golvet i stället?

Vitmålad 45x95mm träregel liggande mellan garderob och vägg högst upp? Alternativt en stående ända nerifrån golvet?

• Gilla
Jojje 73 och 1 till
  • Laddar…
Elementet ska inte användas?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Ett vinkeljärn på ovansidan kanske som en snabb lösning?

Är bakre väggen "kloss inpå" (utan glapp) mot väggen bredvid ytterdörren?
Förandra den där i så fall.
Annars en utskjutande vitmålad bräda skruvad i bakkant "taket" på garderoben med en möbelvinkel som skruvas fast i väggen till vänster om garderoben

K Kane skrev:
Svårt att få det snyggt. Kan ni förankra den i golvet i stället?
Tyvärr inte. Om det är snyggt eller ej kvittar, vi kommer sätta en list vid sidan som täcker. Viktigast är att sonen ej får garderoben över sig.

S skogstomten skrev:
Vitmålad 45x95mm träregel liggande mellan garderob och vägg högst upp? Alternativt en stående ända nerifrån golvet?
Vi hade också en regel i tankarna från garderob till vägg högst upp. Hur fäster man den bäst?

A AndersS skrev:
Elementet ska inte användas?
Nej

A andersgrebin skrev:
Ett vinkeljärn på ovansidan kanske som en snabb lösning?
Mycket möjligt. Hur fäster jag det mellan vägg och garderob?

D doubleH skrev:
Är bakre väggen "kloss inpå" (utan glapp) mot väggen bredvid ytterdörren?
Förandra den där i så fall.
Annars en utskjutande vitmålad bräda skruvad i bakkant "taket" på garderoben med en möbelvinkel som skruvas fast i väggen till vänster om garderoben
Nej där är inget som garderoben lutar mot alls. Vi vill gärna undvika garderoben nära fönstret för att iallafall få lite ljusinsläpp.

Förklara gärna mer hur du tänker med brädan

Cheesen
N NathalieH skrev:
Vi har en garderob som kommer stå framför ett element, ca 10 cm från väggen. Har ni något supertips hur jag kan förankra denna garderob i väggen?
Du måste försöka hitta något vinkeljärn som är nog långt. men inte ens då tror jag att garderoben kommer att bli bra då Ikeas garderob liksom många andra behöver fästas stabilt mot väggen för att inte bli rangliga.

Kan ni inte bara ta bort elementet om ni inte ska använda det? så slipper ni dessutom dammhålet bakom garderoben.

Cheesen Cheesen skrev:
Du måste försöka hitta något vinkeljärn som är nog långt. men inte ens då tror jag att garderoben kommer att bli bra då Ikeas garderob liksom många andra behöver fästas stabilt mot väggen för att inte bli rangliga.

Kan ni inte bara ta bort elementet om ni inte ska använda det? så slipper ni dessutom dammhålet bakom garderoben.
Bor i bostadsrätt och får inte tillåtelse att ta bort elementet

Om vi köper tillräckligt långa skruvar. Pluggar i väggen, skruv i där och brickor på insidan av garderoben som håller fast skruv - kan det vara ett alternativ?

Cheesen
N NathalieH skrev:
Bor i bostadsrätt och får inte tillåtelse att ta bort elementet
Kan du ta en lite mer övergripande bild och lägga upp så kanske du får något bättre förslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.