1 935 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
förändringar under plastmatta i tvättstuga och dusch
En firma fixade våra, bad- och duschrum och tvättstuga för drygt 4 år sen. La flytspackel och golvmatta och satte upp väggmatta. Nu har vi märk att i tvättstugan har det blivit en lång spricka under mattan, ungefär 1,5m lång, med avstickare åt ett håll, en bit in (0,5m), det har blivit en förhöjning runt 1mm hela vägen, sprickan går som i en båge. På övervåningen i duschen, är det en mindre spricka (0,4m) 1mm hög, där också, plus precis som en liten dal 15cm och knappt 1mm djup. Huset är ett trähus, 30 år gammalt och byggt på torpargrund. Visst rör sig huset kanske något, men det ska väl flytspackel klara?
Det beror väl på vad som finns UNDER flytspacklet och även hur tjockt flytspacklet är och hur det är armerat (om det är med överlappande armeringsmattor t.ex.)
Om vi tar ett exempel - på det badrum jag håller på att renovera har jag förtätat golvbjälkarna till cc 300 mm, på detta skruvat och limmat fukttålig golvspånskiva 22 mm, och sett till att alla skarvar blir över en golvbjälke eller kortling. Det borde ge ett stabilt underlag för flytspackel tycker jag.
Om vi tar ett exempel - på det badrum jag håller på att renovera har jag förtätat golvbjälkarna till cc 300 mm, på detta skruvat och limmat fukttålig golvspånskiva 22 mm, och sett till att alla skarvar blir över en golvbjälke eller kortling. Det borde ge ett stabilt underlag för flytspackel tycker jag.
Under flytspacklet finns golvspånskiva cc 600 och i tvättstugan var det dåligt fall mot golvbrunnen, så det är nog mellan 1 och 2 cm tjockt, längst från brunnen och där börjar sprickan eller slutar! På övervåningen är det inte så tjockt flytspackel. Huset är prefabricerat på fabrik. Vi såg aldrig några problem tidigare under åren. Det byggdes enligt de normer då och jag förutsatte att firman (seriös) gjorde sitt arbete riktigt, men det ser inte bra ut om man t.ex. ska sälja huset inom en snar framtid. Golvmattan håller säkert. Det är inga problem med att tvättmaskinen skakar, den märks knappt.
Klicka här för att svara