Jag har en IVT495 TWIN och en IVT Cumulus kopplad i serie. Jag har uppemot 70 grader i kranen. Nu har jag hittat en blandningsventil som jag har skruvat på. Mystiska saker sker.

När jag stänger av blandningen helt så stryper jag varmvattnet helt. Borde det då inte komma varmvatten från värmepannan? Inte skall vattnet sluta rinna helt och hållet?

Om du har 70 graders temperatur på tappvattnet så övervärmer du. Titta i inställningarna på din pump så borde där finnas en möjlighet att ställa in hur hög temperatur du ska ha på tappvattnet. En temp närmare 55 grader känns mer normal.

Tried that. Done that. Jag har satt den på min.

Vad är det du har kopplat i serie med pumpen då? Kan det vara det som värmer ditt vatten till farliga nivåer?

• Gilla
jachrian
  • Laddar…
Kallt vatten in i Värmepumpen - värmepumpen kopplad till varmvattenberedaren. När jag sedan vrider ner blandningsventilen på min på varmvattenberedaren så kommer inget varmvatten alls. Jag tycker att det då borde komma varmvatten från värmepumpen då....

Du säger att du har kopplat i serie? Vilken temperatur har du satt varmvattenberedaren på? 70grader?

Sedan,
Menar du att du kör in varmvatten ifrån värmepumpen till varmvattenberedaren direkt?
I så fall skulle det kunna vara så att du får kallvatten om shunten du vrider på sitter efter varmvattenberedaren

Eller menar du att vattnet slutar helt att komma ur kranen? Då har jag inget bra svar..

Vattnet som kommer in i varmvattenberedaren kommer från värmepannan och håller cirka 50 grader i snitt. Varmvattenberedarens termostat har jag satt på min (ca 55 grader). Rent varmvatten ur kranen håller 65 grader. Jag har hittat en blandningsventil i toppen på varmvattenberedaren och när jag vrider ner blandingen helt så slutar det att rinna varmvatten.

Det du beskriver är omöjligt, det enda man kan konstatera är att dina inställningar inte är med verkligheten överrensstämmande. Vatten kan inte först värmas upp till 50 grader och sedan värmas till 55 grader för att sedan när det kommer ut från kranen vara 65. Dra ner termostaten på vattenberedaren är den enda rätta vägen och strunta i blandningsventilen. Din varmvattenberedare tycks uppenbarligen värma vattnet från 50 till 65 grader helt i onödan.

Att inställt temperatur inte är samma sak som verklig temp är inget konstigt i sig så gå på verkliga värden istället.

Stänger jag av varmvattenberedaren så fylls det på med 50 gradigt vatten först när jag öppnar kranen och använder varmvattnet. Detta innebär att vattnet i varmvattenberedaren sakta kyls ner. Eftersom varmvattenberedaren är på 300 liter så räcker inte inflödet av 50 gradigt vatten till att värma upp varmvattnet i varmvattenberedaren. Mao, det blir svinkallt. Enda lösningen jag kommit på är att bygga ihop värmepannan med varmvattenberedaren och sätta en pump emellan så att vattnet kan cirkulera genom värmepannan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.