Säkert en dum fråga men kan det vara "för" torrt i ett badrum?

Har reagerat på att det känns väldigt torrt i hela huset, så även i badrummet. Har aldrig tidigare varit med om att sminkspegeln drar till sig så mycket damm så man måste dra av den flera gånger per dag.

Har en hygrometer som säger att luftfuktigheten är 35% i badrummet och 26-33% i sovrummen. Har ca 21 grader i sovrummen och ca 24 grader i badrummet.

Redigerat:
Mikael_L
Du får lov att börja duscha ... :p

Men skämt åsido, har du bra ventilation så tror jag inte att det är konstigt att det blir nästan lika torr luft i badrummet som övriga huset.
Får du problem med för torr luft så är det kanske luftfuktare som blir lösningen.

Vad för slags ventilation har du?

Med bara ett badrum, 3 barn och 2 vuxna i hushållet plus dagligen minst 1-2 närstående på besök så spolas det vatten rätt friskt i det badrummet! 😉

Har mekanisk ftx-system

Kan väl säga grattis till bra ventsystem ;) Om ingen i familjen har problem med den "torra" luften så är väl allt frid å fröjd, förutom dammet?

Mikael_L
Har man FTX med roterande v-växlare så sägs det att man behåller lite mer av fuktigheten i luften, medan med motströmsväxlare blir luften torrare.

Och som Jonatan79 skrev.
Har man torr luft är det nog mest positivt, men en del möbler mår dåligt och en del får olika slags astmaliknande problem. Och då tycker jag att någon forma av luftfuktare kan vara på sin plats.
Det finns ju passiva också som hängs över elementen osv.

Och du kan ju också kontrollera så du inte ventilerar mer än vad du behöver, och dra ner lite på vent om det verkar så.

S
fler och fler sätter in luftfuktare just för att det blir så torrt.

K
Du kan även köpa fler växter

Har dragit ned fläkthastigheten på ventilationen, känns bättre och hygrometern visar på 44% i badrummet nu. Killen som rensade ventilationssystemet anmärkte på att det var "bra drag" i systemet, dock inom referensintervallet så vi lät det vara.

Ska köpa fler växter till sovrummen. I matsalen har vi nästan alla våra växter och där upplever vi inte problemet alls, det är häftigt hur mycket växterna påverkar

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L skrev:
Men skämt åsido, har du bra ventilation så tror jag inte att det är konstigt att det blir nästan lika torr luft i badrummet som övriga huset.
Japp. Jag gjorde ett ovetenskapligt test för några år sedan och mätte den relativa luftfuktigheten på olika platser i badrummet och den återgick snabbt till samma värde som övriga bostaden efter dusch.

• Gilla
Åttioettan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.