Jag har en yttervägga enligt följande konstruktion.

Fasadtegel, 40mm luftspalt, vindpapp, 95mm isolerad träregelvägg.

Denna väggen är i mitt blivande badrum. Av en anledning måste jag flytta in den innre delen av väggen 2x95, alltså 190mm. Sen blir det våtrumsskivor och tätskikt. Väggen har ingen annan ångspärr och inte resten av huset heller.

Nu undrar jag om jag ska tilläggsisolera det nya utrymmet med 2x95 isolering. kan det orsaka problem att lägga till så mycket? (Funderar på att lägga det första lagret med reglar och isolering ner och ha det innersta stående som vanligt)
Om inte kan man bara lägga in 95 och sen låta 95mm luft vara kvar till våtrumsskivorna.
Eller ska man komplettera med en ångspärr fast det inte finns någon i övriga huset?

Mvh
Gustaf

Ingen ångspärr mot badrummet!!! Då riskerar du att få fukt i mellan 2 fukt/ångspärrar. Själva tätsicktet du har i badrummet duger utmärkt.

Risken som jag ser det är att din fasad tegel, kan bli blöt (typ regn) och inte torkar ut ordentligt efter som du har tjockt med isolering där.. Sedan blir det minusgrader och ev så fryser teglet sönder.

Om det är någon fara med just 95+95 är svår att säga. Men det är en rejäl ökning. Dock skulle du nog kunna öka på med en 45:a utan problem.

Jag har svårt att ge dig något råd om tjockleken, inte kul om det skulle gå galet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.